Režie:
Wash WestmorelandKamera:
Giles NuttgensHudba:
Thomas AdèsHrají:
Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Aiysha Hart, Al Weaver, Denise Gough, Robert Pugh, Ray Panthaki, Shannon Tarbet, Rebecca Root (více)Obsahy(2)
Mladinká Sidonie-Gabrielle Colette se zamiluje do o 15 let staršího, charismatického pařížského literáta Willyho. Poté, co se vezmou, je Colette z klidného venkovského prostředí katapultována do světa zářivých pařížských salónů a opojných večírků francouzské smetánky. Colette se přizpůsobuje novému životu, noří se do bohémského světa svého manžela. Inspirativní prostředí v ní probouzí kreativitu a spisovatelský talent. Píše první dílo ze série o Claudine. Willy jí dovolí publikovat pouze, pokud román vyjde pod jeho jménem. Fenomenální úspěch Claudine dělá z Willyho slavného spisovatele a z manželského páru opravdové celebrity. Jenže emancipovaná Colette touží po uznání. Jejich manželství se nejen vlivem Willyho nevěry a Colettina vzrůstajícího zájmu o ženy začíná hroutit. Willy se však své talentované ženy za žádnou cenu nehodlá vzdát... (Bioscop)
(více)Videa (2)
Recenze (80)
Začala bych nedůležitou poznámkou: Pokud hledáte zralou herečku, které lze s přimhouřenýma očima uvěřit, že hraje sedmnáctileté děvče, není lepší volby než Keira Knightley. Teď ale k filmu. Z traileru jsem získala pocit, že se bude jednat o intimní příběh mladé novomanželky, která postupně zjišťuje, že ji víc přitahují ženy (a najde si stejnou milenku jako její manžel, muhaha). Ve skutečnosti je zmiňovaná dějová linka pouze jednou z mnoha epizod a žádná bohužel není zpracovaná natolik poutavě, že byste si druhý den pamatovali, o co vlastně šlo. O nějaké vášni (jak napovídá český název filmu) už bych vůbec nemluvila. Solidní historické drama na jedno podívání. ()
Film sice nebyl žádnou katastrofou, ale od tématu a hlavně pařížského prostředí jsem očekával mnohem více. Takto byl děj poněkud líný, Keira Knightley hrála tradičně výborně, ale scénář pořádně nerozvinul ani příběh, ani titulní postavu. Jediným větším přínosem tak pro mě bylo to, že jsem se dozvěděl o autorce, o které jsem do dnešního dne vůbec neslyšel. ()
Nemá to spád, nemá to zápletku, je to příliš sentimentální a ženské, vytýká literát Henry své mladší manželce, když započala práci nad pozdější sérií románů. Není to tak dlouho, kdy se dusila Glenn Close v úspěších svého muže-spisovatele, přitom vše bylo krapet jinak. Otřeli jsme se tehdy o literární společnost, která znevažuje ženské autorky, i o tvrzení, že za každým velkým mužem stojí velká žena. Colette psala v ich formě, sentimentálně, pod pseudonymem Willy. A pochopitelně pro svého manžela, sobeckého nevěrníka, pro kterého flirtování s jinými nic neznamenalo („Je to pro ukrácení času a zahnání nudy!“). Později začala psát sama za sebe, věnovala se i herectví a tanci, udržovala poměr s ženami. Filmové zpracování života známé francouzské spisovatelky má podtitul Příběh vášně, ovšem právě vášeň jsem z plátna absolutně necítil. A necítil jsem toho mnohem víc. A vlastně souhlasím s první větou komentáře –ačkoliv shrnuje prvotinu pozdější významné autorky: nemá to spád. Životopisný film nikdy nezestárne. Jenže většinou je to tradičně pojatá biografie s výjimečným hercem v hlavní roli. Nic víc, nic míň. To už je jakousi pravidelnou ingrediencí každoročního filmového kalendáře. Keira Knightley hraje tradičně slušně, stejně jako zbytek ansámblu, ale celkově toho ve mně moc nezůstalo. Dietní 3 hvězdy. ()
Vizuálne maximálne vypiplaná záležitosť, chvíľami mi až prechádzal zrak a pravdupovediac som zabúdal občas aj sledovať príbeh. Ale ono keď jedna žena potrebuje na precitnutie nie jednu lekciu, ale hneď sto, tak sa niet čo čudovať. Niektoré momenty spolužitia a spolupodnikania tejto dvojice by sa zišlo viac rozpitvať, Willy je napríklad vykresľovaný ako gambler ale v kasíne ho nikdy neuvidíme, pričom jeho súložení s inými ženami je venovaných len zopár záberov. Colette asi chcela zaujať akademikov odvážnou témou, ale to by sa mohlo stať tak pred polstoročím. Každopádne sa film vďaka vizuálu a hercom príjemne sleduje, neobsahuje žiadne extrémne vypäté konflikty a tak ani vďaka jeho krotkosti nechápem tomu nášmu zbytočnému distribučnému podnázvu Príbeh vášne. ()
Hravé. To bolo asi prvé, čo ma napadlo. Má to svoj rytmus, svoju zápletku, dobovú atmosféru a na pozadí niečo dráždivé, vhodné aj do dnešnej doby. Vzťahy postáv a ich interakcie sú asi to, čo robí ten film zaujímavým. Niekde som už ale toto videl, že niekto písal za niekoho iného a tiež myslím že to bola žena. Rozhodne tu skôr išlo o to všetko okolo, nie ani tak o to písanie. Fajn oddychovka, možno trochu dlhá, ale neurazí, neunudí. 3 z 5 ()
Galerie (57)
Zajímavosti (13)
- Keira Knightley nemá telesnú stavbu ako skutočná Colette. V niektorých rozhovoroch sa preto začudovane pýtala: "Prečo si vybrali mňa?" (Arsenal83)
- Počas tohto obdobia bolo vo Francúzsku pre ženy nezákonné nosiť mužské oblečenie, preto Colette svojím odevom spôsobila škandál. Paradoxne homosexualita bola vo Francúzsku legalizovaná už v roku 1791, no ženy v mužskom oblečení boli neprijateľné aj o storočie neskôr. (Arsenal83)
- Série knih s hlavní hrdinkou Klaudine byla nejprve tetralogií, později Colette napsala ještě epilog: Klaudina ve škole (Claudine à l'école, 1900), Klaudina v Paříži (Claudine à Paris, 1901), Klaudina v manželství (Claudine en ménage, 1902), Klaudina odchází (Caudine s'en va, 1903) a Dům Klaudiny (La Maison de Claudine, 1922). (NinadeL)
Reklama