Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Z pražského Hlavního nádraží vyjíždí na Moravu běžný rychlík, ovšem tentokrát se zvláštní zásilkou, kterou v poštovním voze hlídá stráž Veřejné bezpečnosti pod velením poručíka Lenka (R. Brzobohatý). Zásilku tvoří zbrusu nové bankovky, určené do oběhu. Během cesty však dojde na krátkém úseku trati ke dvěma tragickým událostem. Na 196. kilometru je zavražděna mladá žena, o pět kilometrů dál dojde k explozi poštovního vagonu. Případu se ujímá major Kalaš (J. Sovák) s mladým spolupracovníkem Karlíčkem (J. Hanzlík). Prvním podezřelým je právě poručík Lenk, který výbuch jako jediný z ostrahy přežil. Ovšem záhy se ukáže, že Lenk zůstal naživu jen díky tomu, že jej skutečný pachatel omráčil, a že stopy k rozuzlení záhady vedou zpět do Prahy… Tento film ze série o majoru Kalašovi jako jediný nenatočil režisér Petr Schulhoff, jenž stál za filmy Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979) nýbrž Josef Mach. V tomto filmu si hlavní roli taktéž nezopakoval Rudolf Hrušínský, jako ve zbývajících, ale Jiří Sovák. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (196)

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Další skvělá "kalašovská" krimi. Nemám co dodat, opět drsná atmosféra podkreslená skvělou hudbou a mírně odlehčená roztomilým Sovákem v majorově kůži a jeho podřízeným Hanzlíkem. Konec opět nemá chybu, jedná se o to nejlepší z naší Zlaté české kinema. České detektivky-krimi nemají konkurenci nikde ve světě, snad jen a pouze lehce na Britských ostrovech a to díky prokresleným psychologickým profilům postav a lidskosti. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Detektívky Eduarda Fikera som pred mnohými rokmi rád čítal a Serii C-L z nich najradšej. Na film som si už príliš nepamätal a tak som využil príležitosť pozrieť si ho opakovane, aby som sa definitívne rozhodol medzi dvoma a troma hviezdičkami. Je už na ňom vidno kam sa počas normalizácie bude uberať filmová tvorba. Nahradenie Rudolfa Hrušínského chalupárom Jiřím Sovákom nepovažujem za dobrý ťah. Ostal Sovákom, aj keď mal byť Kalašom. Jeho fanúšikom to určite neprekáža, ale ja som sa pri záverečnom manažovaní policajnej akcie v štýle Tommyho Lee Jonesa smial, ako pri dobrej veselohre. Pri spomienke na detektívky Petra Schulhoffa som si uvedomil, že aj v tej neľahkej dobe bolo možné ich nakrútiť tak, aby pretrvali, ale to by na režisérskej stoličke nesmel sedieť tvárný Josef Mach. Nedokážem dať filmu s esenbákmi odetými v slušivých šušťákoch a plnom trápností viac, ako dve hviezdičky. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Dalšia z rady českých kriminálok, bohužiaľ už bez Hrušínskeho, ktorý bol silným elementom. Kvalita spracovania nie je ani tu zlá, ale dopláca na slabšiu atmosféru, o dosť uvolnenejšiu. Myslím, že ani Sovák, ktorý mal ostať radšej iba pri komických roliach, tu nepasuje a nezvykol som si naňho po zbytok filmu. On je 'doma' v komických scénach, ktoré sa sem-tam vo filme vyskytnú. K záveru si film drží tempo a má veľmi dobrý spád. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Čtvrté pokračování krimi příběhu s majorem Kalašem se už bohužel obešlo bez Rudolfa Hrušínského, kterého nahradil spíše komediálně naladěný Jiří Sovák a série tak ztratila svou nepřehlédnutelnou osobnost. Příběh o zlodějích peněz z vlaku a několika vraždách ničím zvláštním nepřesahuje ostatní tradiční detektivky a řadí se mezi průměr. ()

Finskej 

všechny recenze uživatele

Narozdíl od pana Hrušínského pojal J. Sovák svého majora Kalaše jako celkem rázného a živého muže nešetřícího stručnými, ale výstižnými poznámkami a hláškami s nádechem peprného, jízlivého, suchého humoru. A imho se mu to moc povedlo. Nemá cenu srovnávat, který Kalaš (Hrušínský x Sovák) je "lepší" - jsou prostě jiní, ale oba povedení. Je spíše na divákovi, která poloha mu víc "sedne", než že by snad oba pánové tu svou (polohu) neztvárnili dobře... Sovákovi zdatně sekunduje mladý kriminalistický kolega v sympatickém podání J. Hanzlíka a nemalým kladem celé detektivky (jež se ve filmové adaptaci od původní literární předlohy skutečně liší) je to, že dobový socialismus z ní vykukuje jen (tak) málo (jak je nezbytně nutné). Zkrátka natočilo se za socialistické éry mnoho mnohem víc době poplatných filmů, zde je nutné zlo redukováno na dobře únosnou mez. Takže s klidným svědomím prohlásím, že je to jedna z těch lepších detektivek, co se u nás kdy natočily, a do zlatého fondu nejspíš patří. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (26)

  • Úvodní scéna jedoucí soupravy převážející peníze je složena minimálně ze tři odlišných záběrů na jiné vlaky. Poznáme to především podle lokomotiv - v prvním záběru vidíme typ 477 "Papoušek", záběr při odjezdu z nádraží divákům představuje lokomotivu 498 "Albatros" a při jízdě po trati defiluje nejčastěji typ 475. Pozorní diváci si také všimnou různého počtu vagónů a v některých záběrech na vlak docela chybí poštovní vůz. (Robbi)
  • Použití ruční radiostanice bez náhlavní soupravy by nebylo kvůli nadměrnému hluku vůbec možné. Chrániče sluchu jsou vidět pověšené za Karlíčkem (Jaromír Hanzlík). (gug)
  • Radoslav Brzobohatý jako por. Lenk svou roli v reálném čase celou proleží, ať už v nemocnici nebo sanitním vagóně. Normálně se pohybuje pouze při retrospektivních záběrech při výpovědi ředitele banky. (Robbi)

Reklama

Reklama