Režie:
Jonáš KarásekKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Juraj Bača, Natalia Germani, Aňa Geislerová, Marek Majeský, Marek Vašut, Jana Oľhová, Gregor Hološka, Ján Jackuliak, Martin Stránský, Vladimír Zboroň (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Sametová revoluce v roce 1989 přinesla většině lidí svobodu, někomu ale přinesla i problémy, a někomu jinému zase příležitost a kariéru. Z bývalých prominentů se stávají vězni, z bývalých disidentů a vězňů se přes noc stávají politici a lidé s vlivem. Už za socialismu se začíná odvíjet příběh, který revoluce zrychlí a který vyvrcholí během krvavých událostí největší vězeňské vzpoury u nás. Rozsáhlé amnestie prezidenta Václava Havla ze zimy 1990 se řady těžkých zločinců v leopoldovské věznici netýkaly. Ti se proto vzbouřili a na téměř dva týdny celou věznici obsadili. Oblast věznice se změnila na válečnou zónu a ukončit ji musela až policie a speciální jednotky s využitím vojenské techniky. Nesmlouvavý a tvrdý zásah část veřejnosti ocenila, jiná část poukazovala na jeho přílišnou brutalitu. Emotivní thriller Amnestie o manipulaci, násilí a zradě přináší na plátna největší vzpouru ve vězeňské historii Československa. A spolu s ní i příběh tří párů, jejichž životy se prolínají na pozadí obrovských a rychlých revolučních změn v roce 1989. (Bontonfilm)
(více)Videa (5)
Recenze (185)
Pomalé, rozvláčné, nevýrazné. 1) V kuchařské terminologii bych film označil za vlažnou polévku co dům dal respektivě co poloprázdná spíž poskytla._____ 2) Film nabízí dvě dějové roviny: amnestii a související aktivity ve vězení a převrat a související aktivity popřevratové. Dohromady to příliš nefunguje. Chápu, že soustředit se čistě na vztahy v base by bylo scenáristicky i z tvůrčího pohledu podstatně obtížnější. Škoda, že se o to tvůrci alespoň nepokusili._____ 3) Na scénáři je vidět určitý nadhled (konečně!) daný nejen časovým odstupem od zobrazovaných událostí, ale očividně i faktem, že film dělali Slováci se svým kritickým vztahem k Havlovi a Čechům vůbec. Prostředí věznice je vylíčeno velmi přesvědčivě, prostředí disidentů (před převratem i po převratu) už méně._____ 4) Zaujali mě 42letý výstižný Gregor Hološka (vězeňské kápo Vlk) a 41letý Ján Jackuliak (poručík Hromzík) zahraný s jakýmsi nádechem moudrosti._____ 5) Nejvíce se mi líbil 32letý přitažlivý Juraj Bača (hlavní postava karatista Drahomír Lupko). No aby ne._____ 6) Vadilo mi, že chvílemi bylo špatně rozumět._____ 7) Pěkný koment od srdce: JitkaCardova*****. ()
Zábavné na tomto filme bolo aj tipovať, kto je kto. Myslím, že sa mi niekoho odhaliť podarilo, ale veľa zase nie. Na toto obdobie sa pozerá len veľmi ťažko, v podstate každá revolúcia, či už biela, červená alebo zamatová, je ako taká hra malých detí, ktoré kujú pikle. K jednotlivým postavám sa radšej nevyjadrujem, mam svoj názor, ten si však nechám pre seba. Politika vzbudzuje len zbytočné vášne. Nadpriemer. 75/100 ()
Nesmierne zdĺhavý film, na ktorom mi najviac vadilo to rozdrobenie a slabé prepojenie deja medzi väznicou a vonkajším svetom. Trochu to vyzeralo, akoby si traja scenáristi napísali tri filmy a tie sa niekto pokúsil spojiť do jedného. A to, čo malo byť najzaujímavejšie, teda vykreslenie vnútorného sveta väznice a jeho pravidiel, bolo najnudnejšie a so smiešnymi postavami. Za mňa len slabšie tri hviezdy. –––– Aj väzeň je len človek, nemáme právo ho súdiť, od toho sú tu iní. Preto sa k nemu budete správať slušne. ()
Chtel bych dat vic, protoze akce byla natocena hodne slusne. Ale vzdycky, kdyz jsem slysel to prase Havla, chtelo se me blejt. No a ve finale zpiva Kryla dvojice arcicuraku Koller - Müller, to uz bylo moc. Ale Natalia Germani sikovna zabka, o tom zadna. Jo a Norbert Lichy komisne presny, jako vzdy :-) ()
Pro mě byla tohle jednoznačná volba na Českého lva! Konkurentem byli skvělí Vlastníci a Staříci, oba jsou to suverénní české filmy, jenže Amnestie je přece jen o celý level urostlejší, a byť vychází z hlubokého ponoru do neuralgického bodu českých i slovenských dějin, jde jí o celistvější poselství a má nadčasový ideový i dějový přesah - je to ve všem všudy světový film slovensko-českého původu. Perfektní scénář, kamera, střih, zvuk, herci, skvostná smysluplná hra s žánry, kdy do půlky se film tváří jako namakané doku-krimi a dějinně-sociální thriller, než v momentě vzpoury divák najednou zírá na vězně, jejichž cílem je žranice a pustošení, a s mrazením pochopí, že jména a události jsou tu zástupné, ač principiálně, věcně i náladově naprosto věrné, a že je to především nadčasová a na poměry zcela střízlivě ironicky glosující parabola, podobenství o tom, že pravda a láska (Ľubko) v téhle končině dělaly, co mohly, a pořád ještě tu mezi námi nemají přijetí a místo k životu. Nápad s tím, jak se jiní, přeživší, marně pokoušejí autenticky zpívat Kryla, tu hořkou pravdu a lásku, které jsme zapudili, mi bral dech a stesk mi vháněl slzy do očí. Fantasticky napsaná postava Kelemenové (Aňa Geislerová), kolem níž se sobectví a nesobectví ostatních postav otáčí jako na pivotu a ona zůstává tajemnou lidskou hádankou. Hlava mi při sledování většinu času jela na plné obrátky, oči byly pořád živelně sycené a srdce přitom bušilo jako o závod. Ten moment, kdy film přehodí výhybku z konkrétní do metaforické roviny mi do teď radostí zrychluje dech. Z podobných důvodů mě takhle naposledy rozproudili stejně vyvážení Tarantinovi Hanebný pancharti a podle mě by zrovna Amnestie z mnoha objektivních důvodů měla velkou šanci zabojovat i o Oscara. *~ ()
Galerie (17)
Photo © Continental film
Zajímavosti (14)
- Námet pre film autori čerpali z knihy "Amnestia", ktorá rozpútala peklo. Kniha podrobne mapuje práve väzenskú vzburu v Leopoldove. Autor knihy je spisovateľ Radovan Dunaj, ktorý pracuje ako vychovávateľ v košickej väznici. [Zdroj: PR House of Ukulele] (embecka)
- Při projevu Václava Havla hraje „Vltava“ od Bedřicha Smetany. (Duoscop)
- Pro snížení nákladů šili kostýmy leopoldovských věznů reální vězni z východoslovenského vězeňského zařízení v Šaci. (Teres)
Reklama