Mladý kovář Mikeš se vydává do světa na zkušenou ve společnosti mlynářského pomocníka Matěje a pacholka Ondry. Na cestě za třemi zakletými princeznami se mladíci utkají s potměšilou babiznou, s kouzly a nástrahami Černého krále a především s vlastním pokušením. (Magic Box)

Recenze (346)

FeriusParfax

Opět depka jako trám. Tři "kamarádi" se vydají zachránit princezny. Ještě, že jsou dva takoví hajzlové, že naprosto vynikne úžasný charakter Štěpána Šafránka. Podivný lišák, či co to doprovází ty tři na jejich cestách za pomocí, je opravdu nepěkný. Vždycky mě ale nejvíc děsilo, když přišel Štěpán do podzemí (kde ho "kamarádi" samozřejmě nechali) a dorozumíval se tu jen myšlenkami. Z této pohádky si děti mají vzít snad jen to, že si máte dobře vybrat kamarády a komu budete věřit. Což není snadný úkol. ()

SOLOM.

Rovněž má velice oblíbená pohádka (letos o Vánocích dokonce viděna hned dvakrát). Nejvíce se mi na tomto příběhu líbila samotná ponurá atmosféra a trojice do nepohody, jejichž nabyté přátelství projde nejednou zkouškou. Kurňa takové žranici na stromech bych asi taky nedokázal odolat – jenže horší už je to s pomluvami. Nicméně trojice „siláků“ dokázala pobavit, stejně jako Čapek vylekat. Takže i v tomto případě se přikláním k nadprůměrnému ohodnocení – já byl spokojený… ()

Zagros

O statečném kováři je z dalších pohádek z dětství, která mě spíš děsila. Tvůrcům se povedlo vytvořit temnou atmosféru, která rozhodně není pro nejmenší. Pohádku jsem si užil až jako starší, když už jsem se tolik nebál ošklivé ježibaby a tísnivé hudby. :-) Každopádně pohádka měla napínavý příběh, zmíněnou temnou atmosféru, dobré obsazení tři hlavních postav, slušnou výpravu a exteriéry a přinesla i nějaké to poučení. Pro nejmenší děti bych ji určitě nedoporučoval, ale těm starším by se líbit mohla, stejně jako dospělým, kteří mají duši dítěte a občas ještě věří na pohádky. :-) ()

Adam Bernau

Kovář je statečný, silný a spravedlivý, třetí princezna krásná a moudrá, všechny potřebné zákony vydány a tátova palice čeká na další generaci. Klasická pohádka o cestě za princeznou s klasickými motivy, v neklasicky marném provedení. Všeho je zde škoda. Též Čepka: v tomto filmu by na jeho figuru stačil kdejaký šmírák. A o tom, že dobré s dobrým nemusí vždy dát ještě lepší, svědčí spojení Ulrych (hudba) + Suchý (text písně). Pointu kovářovy finty s prstenem jsem nepochopil. "Já bych se pořád vdávala a v kole točila. A co ty? Nechceš se ženit?" /// Po druhém nedobrovolném zhlédnutí (při němž jsem vše kromě začátku a konce blaženě prospal) nemohu neupozornit na fakt, že starý kovář (Mikešův otec) a jeho pomocník Jakub jsou evidentně průkopníky registrovaného partnerství. Oba vidíme vždy pospolu doma (nejen v kovárně), jak řeší telenovelní rodinné záležitosti, evidentně bydlí spolu a krom syna s nimi nikdo další nebývá. To vše lze přejít jako výraz pouhé hubenosti výpravy, ale scéna, v níž oba chlapáci společně věší prádlo, nebo když Jakub dává Mikešovi na cestu buchty, které sám napekl, to při vědomí, že nikde není ani naznačeno, že někdy třeba existovala nějaká Mikešova matka (či podobná bytost), nepřipouští pochybnosti. ()

Aleee89

Další pohádka, na kterou jsem si vzpomněla až když dávali ukázky v televizi. A pak mi došlo, že jsem tu pohádku nejenom viděla, ale taky četla, jako většinu. Takže námět ne ohraný, ale jen převzatý. Štěpán Šafránek alias Pavel Kříž alias statečný kovář, no slušelo mu to, co naplat. Jinak je to opravdu pochmurné a tajemné, ale zrovna tohle mi zas až tak nevadí, stejně to jako v každé pohádce přece dobře dopadne. Ale jak už psal Michal, není to žádná špička českých pohádek, máme opravdu i lepší. ()

Zajímavosti (14)

• Film se natáčel na jižní Moravě. Domov kováře Mikeše a některé další scény se natáčely ve strážnickém skanzenu. (Stocki)
  • Je několik souvisejících zajímavostí okolo tohoto filmu a filmu Nebojsa (1988). Kromě toho, že herec Ján Kroner hraje v obou pohádkách dřevorubce jménem Ondřej, je podobnost i ve scéně, kdy ve filmu Nebojsa hrozí čaroději, že ho připoutá k mlýnu a bude muset točit vrtulemi, když nebude foukat vítr. Tuto situaci vidíme ve filmu O statečném kováři, kdy tuto práci vykonává tovaryš Matěj. (kukkik)
  • Větrný mlýn, který roztáčel Jiří Knot jako Matěj se nachází na kopci nad obcí Kuželov u Strážnice. (Stocki)