Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Dokumentární

Poslední recenze (2 315)

plakát

A.I. Umělá inteligence (2001) 

O umělé inteligenci se toho v posledních době píše hodně. Je to populární téma a někdo s tím rád straší a někdo je nadšený z dalšího technologického vývoje. Popravdě to není žádná umělá inteligence (z pohledu uvědomění si stroje sebe sama a získání emocí). Jde „jen“ o fantastické nástroje v podobě pokročilých jazykových modelů, které dokáží v mnoha oblastech nahradit méně tvořivou a rutinní lidskou práci. O pravé umělé inteligenci a o myslících strojích a robotech, které prožívají skutečné emoce, nám nezbývá než natáčet filmy. Jeden z výborných filmů natočil už v roce 2001 (!) Steven Spielberg. Jak on už to skvělé umí, dodal filmu právě ty potřebné emoce, které přejdou i na diváka. Někomu právě to míchání citů a sci-fi vadí, mně to ovšem sedlo skvěle. Ta povětšinou smutná atmosféra filmu, kdy si robot David uvědomuje svoji pozici nechtěného dítěte a prožívá si svou cestu za proměnou na člověka, mě oslovila hodně a silné emoce se u mě dostavily. Haley Joel Osment možná jako dospělý herec není nic moc, ale jako představitel dětských rolí byl excelentní. Roli Davida zvládl bravurně a i díky němu jsem celému příběhu ještě více věřil. Líbilo se mi také pomalé tempo vyprávění, jako divák jsem měl alespoň čas vstřebat všechny emoce a probrat si všechny možné myšlenky. Dávám silné čtyři hvězdy pro výborný emocionální sci-fi film. Zatím je to sci-fi, ale jak dlouho ještě bude? Pár let? Dalších dvacet let? Padesát let? Nebo se to nepodaří nikdy a budeme dále jen prostřednictvím filmů snít?

plakát

Případ Sloane (2016) 

Případ Sloane je výborné drama z nechutného prostředí lobbingu. Je natočeno vskutku precizně, řemeslné stránce se nedá nic vytýkat. Dokázalo nás napnout a vtáhnout. Hlavním plusem jsou dobře napsané, obsazené i zahrané postavy a také dialogy vybroušené do nejmenšího detailu. Přesně, jak to má být ve světě lobbingu, kdy záleží na každém slově. Vše je dopředu připraveno a naplánováno, aby bylo dosaženo cíle a potřebnou osobu (diváka) jsme ukecali (oblbli). Špičkoví lobbisté dokáží člověka zmanipulovat téměř vždy k obrazu svému a používají k tomu doslova všechny prostředky. Z mého pohledu je to korupce posvědčená právem a vůbec si nedělám iluze, že v reálu je to ještě mnohem horší. Kdo chce prachy, moc, hlasy… ten využije zkušeného lobbistu, aby dosáhl svého. Pokud nenarazí ještě na někoho mocnějšího, či schopnějšího, tak se nakonec prosadí. V podstatě jde o hnusné téma, které je ale divákovi podáno skvěle a je perfektně natočeno. Výtka je možná jen přílišné ohnutí do tradičního morálního poselství a to, že hlavní lobbistka kope za tu „správnou“ stranu. Ve skutečném světě je to naprosto jedno a klidně by obhajovala a prosazovala i ďábla, kdyby na tom dokázala vydělat... ať už peníze, prestiž, či moc.

plakát

Zbytečná krutost (1984) 

Mimo skvělé Fargo mi bratři Coeni ještě nikdy úplně nesedli. Většinou šlo o zajímavé snímky se skvělou atmosférou, ale příběhově mě to nebavilo, nebo byly postavy až moc ujeté a jejich druh humoru mi byl cizí. Přesto jsem zkusil jejich vysoce hodnocenou prvotinu a dobře jsem udělal. Už od začátku je viděl jejich klasický rukopis, který se pak propisuje do všech jejich dalších filmů. Hlavním plusem je především skvěle budovaná atmosféra (kamera, hudba, vyprávění příběhu) a výrazné, i když povětšinou nesympatické, postavy. Jde o kriminální thriller, kde úplně chybí humor, což je další plus, protože ten jejich mi ještě nikdy nesedl. Postavy znovu stojí za to, úchylný detektiv, naivní pipina, nesympatický majitel striptýzového baru a nevýrazný milenec... zahrány byly skvěle, ale spíš mě štvaly. Příběh je totiž velmi jednoduchý... o jedné nevěře a o pomstě. Postavy ovšem jednají většinou naprosto stupidně a ještě si u toho myslí, jak jsou chytré. Logika si tady taky vzala volno. Například nikdo nehledá zmizelé lidi, těla a mrtvoly, i když stop je dost. Je to svým způsobem taková napínavá detektivka naprosto bez policajtů. :-) Ale zájem i napětí to ve mně vzbudilo a bavilo mě to. Od Coenů je to jeden z jejich nejlepších filmů a jako prvotina si to vyslouží i tu čtvrtou hvězdu.

Poslední hodnocení (2 673)

Tak daleko, tak blízko (2014)

01.06.2024

Zbytečná krutost (1984)

24.05.2024

Vysoká škola smíchu (2004)

22.05.2024

Případ Sloane (2016)

21.05.2024

Červená řeka (1948)

19.05.2024

Reach for the Sky (1956)

18.05.2024

Lichožrouti (2016)

17.05.2024

Manillaköysi (1976) (TV film)

15.05.2024

Poslední dny Sophie Schollové (2005)

12.05.2024

Reklama

Poslední deníček (10)

TOP 2023

Letos mi to nějak dlouho trvalo. Ne, že bych neviděl nic zajímavého, ale nedokázal jsem si udělat čas pro klidné zamyšlení a rekapitulaci… tak konečně. :-) Za rok 2023 jsem ohodnotil celkem 143 věcí, což je od roku 2016 prakticky můj průměr. Po dokumentech o osobnostech (2021) a seriálech (2022) bych se letos zaměřil na tři různé oblasti.

 

První je Virtuální RETRO KINO

Uživatel Willy Kufalt mě zhruba před rokem pozval do soukromé diskuze, kde se každý týden virtuálně promítá jeden jím vybraný film. Viz hlavička diskuze.

Zdravím pozvané členy, vytvořil jsem tuto diskuzi s cílem trochu rozšířit povědomí o různých zapomenutých, méně sledovaných či v tuzemském prostředí "neobjevených" filmech, které stojí za pozornost a zhlédnutí.

Také tímto mu děkuji za pozvání. Jsem si jistý, že kdyby měl někdo další zájem, může se mu ozvat a on jej rád také pozve.

Jde opravdu o zajímavé a pozoruhodné snímky, které jsou ve většině prakticky neznámé a hodně dokáží rozšířit divákům filmové obzory. Bohužel nemám zdaleka čas sledovat vše, ale za celý rok jsem viděl celkem třináct zařazených filmů. Ty nejzajímavější pro mě byly:

Grand Prix – jeden z nejlépe hodnocených filmů z prostředí závodů F1 a bude se líbit i nefanouškům motosportu.

Stovky bobrů – moderní pocta starým groteskám a krásný gejzír originality a tvůrčí imaginace.

Den, kdy země vzplanula – sci-fi staré školy, které sází více na atmosféru a dialogy, než na efekty a je možná aktuálnější dnes, než dříve.

 

Druhou oblastí je polská kinematografie

Polská kinematografie se mi líbí čím dál více a jen v minulém roce jsem viděl deset filmů z Polska. Pozoruhodné byly všechny. Na pomyslném vrcholu stála „trilogie“ Andrzeja Wajdy Člověk z mramoru, Člověk ze železa a Walesa: člověk naděje. Polsko je náš soused, jeho dějiny jsou v mnohém podobné a v mnohém velmi odlišné. Tahle trilogie je výbornou sondou do moderních polských dějin. Navíc je to i filmařsky brilantní. Pátrání po fiktivní postavě za účelem stvoření dokumentu, změna ve vnímání budovatelského a dělnického nadšení, zobrazení Lecha Walesy jako normálního člověka… všechny tři filmy jsou skvělé. Občas jsou na diváka náročné, ale za setkání určitě stojí. Variantou je pak rovněž dobrý snímek Jack Strong o polském špionovi z období Studené války. Je divácky přístupnější, má tradiční filmovou dramatizaci, dobré obsazení a také silné vyznění.

 

Nakonec přidám několik pozoruhodných dokumentů

Pozemšťané – Pozemšťané mají sílu diváka rozsekat na malé kousky a ty pak ještě zašlapat do podlahy. Dával jsem to natřikrát během jednoho týdne… Na začátku je to přirovnáno k nacizmu a k Holocaustu, myslel jsem si, že to tvůrci zbytečně přehánějí. Nepřehání to, jen je to ještě ve větším měřítku a ke všemu živému bez rozdílu… asi nejsilnější emocionální zážitek za celý rok… - (celý komentář zde)

Sociální dilema – Mnohonásobně zvýšené počty sebevražd mladistvých, proměna uživatelů na obyčejné produkty, rostoucí polarizace společnosti, sociální nepokoje, ztráta schopnosti komunikovat na živo, ztráta schopnosti přijmout opačný argument, totální závislost na technologiích… i tohle všechno přináší nové online technologie - (celý komentář zde)

Švéd v žigulíku – Západoevropské řízení a management na ruskou fabriku a kapitalistické myšlení na ruské dělníky… ne, to není námět absurdní komedie, ale realita, která se před pár lety skutečně stala :-) - (celý komentář zde)