Po šesti měsících na sólové misi najde osamělý astronaut (Adam Sandler) na palubě záhadného tvora a s jeho pomocí zachrání svoje manželství. (Netflix)

Recenze (238)

Trajektt

Je pravdou, že když vidím pavouka, tak se mi začnou dělat zimomriavky na chrbte a vzápětí rozžvejkanou žuvačku spolknu tak rychle, že projede mým trávicím travicím traktem během deseti sekund, aby skončila kdo ví, kde? V tomto případě to tak nebylo, protože v tomto filmu měl tento osminohý přítel spíše uklidňující efekt a po pravdě řečeno jeho filosofické úvahy měly spíše očistný proces, jelikož si člověk uvědomil, že na této vesmírné misi, kde hlavní hrdina poznával sám sebe a kde v zajetí ticha mu proplouval celý jeho život jsem si uvědomil, že by si tímto očistným procesem měl projít každý z nás, abysme neviděli jen sami sebe, ale dokázali se vcítit do bolesti a potřeb jiných a abysme nežili ve svém egoistickém vidění světa. Dále mě v tomto snímku dosti potěšilo, že jsem se nemusel dívat na žádné bukvicové problémy, což je v dnešní době zázrak a taktéž jsem zde neviděl mnoho barevných odstínů, tedy kromě jedné čokoládové vyjímky, kde hrál českého přítele na telefonu s typickým českým jménem Petr, indický herec kterého jsem zaregistroval v americkém plytkém sitcomu Teorie velkého třesku, kde si zahrál stydlivého Inda Kurvapálího. Co se týče příběhu, tak odsýpal jako zabržděné sluneční hodiny kdesi za polárním kruhem, což mi vyhovovalo, protože nemusím moc akce v takovýchto příbězích, ale jak jsem asi pochopil podle zdejšího hodnocení, tak moc lidí se na to nedokáže povznést a uvolnit se nad celkem kvalitním mírně depresivním příběhem, ve kterém by se mnozí z nás mohli ztotožnit s hlavním hrdinou, který šel za svým cílem a který bez nějakých velkých akcí proplul až dokonce příběhu, kde se mu možná dostalo sebepoznání a kde zjistil, co je v životě důležité. Další aspekt tohoto filmu, který mě celkem pobavil byl ten, že byl zasazen do naší domoviny a představa toho, že má Česko něco takového jako je americká NASA je pro mě tak trošku science-fiction a to hlavně z toho důvodu, že když se člověk podívá kolem sebe v tom našem rozkradeném státečku, tak nefunguje skoro nic na zemi, natož jak by to asi dopadlo ve vesmíru. Dalším překvapením pro mě byl herecký výkon Adama Sandlera, kterého mám zařazenýho někde mezi těma béčkovejma přitroublejma, americkejma šaškama. V této roli mi tak trochu dokázal, že dokáže zahrát i vážné role a že v tak trochu sandokanovském vzezření mu to i tak trochu věřím. Jinak romantická linka v retrospektivním hávu mohla být trochu více rozvinuta, ale jelikož jsem nečetl předlohu, tak si myslím, že v knižní předloze bylo vše dostatečně vysvětleno a nám líným filmovejm koukačům zbylo jen to, co si musíme domyslet anebo si tu knižní předlohu přečíst, abysme si doladili jistá doplňující romantická fakta v této vesmírné romantické limonádě. Za mě vcelku spokojenost a dávám zasloužených 70%. ()

Dadel

Narozdíl od jiných uživatelů jsem četl knihu, takže můj komentář je erudovanější než jiné:)_____Výsledné hodnocení je průměrné, ale když uvážíte, že to vlastně není sci-fi (nejvíc sci-fi je představa, že by Česká republika vyslala do vesmíru loď s lidskou posádkou), ale festivalové intelektuální podobenství, takový Terrence Malick ve vesmíru s pavoukem, které bylo předhozeno nepřipravenému plebsu s předplatným Netflixu a očekávajícímu Star Wars se Sandlerem, je výsledných 57% ještě dobrých. Je vidět, že si s tím Netflix nevěděl moc rady, zveřejnil to až po několika letech od dotočení (točeno v ČR ve stejnou dobu jako Gray Man, který měl premiéru v červenci 2022) a všechny nejlepší záběry dal do traileru.____Proč tedy i já hodnotím průměrně? Nejprve odbočka ke knize: Kniha je taky průměrná a ne moc záživná. Kdyby ji Kalfař napsal v češtině, v USA by jistě nevyšla a žádný film by nebyl. Samozřejmě to taky není sci-fi. To, co uvidíte ve filmu, je ale jen půlka knihy. Druhá půlka jsou rozsáhlé flashbacky sahající až do Jakubova dětství. Taky je v knize spousta banálních zajímavostí o Česku a české historii (je vidět, že byla psána hlavně pro americké Američany)._____ A co z toho zbylo ve filmu? Skoro nic. Leccos naznačovalo vypuštění slova Bohemia z názvu, ale nejen to, ve filmu zbylo z Česka jen toto: 1) české nápisy v lodi, vlajka na skafandru a poletující pytlík Bonparů 2) slova CzechConnect, Bomba, Ferda 3) jméno Procházka, které nikdo z herců neumí vyslovit (nechápu, když už byli ve štábu Češi, proč se nikdo neozval a neopravil je). Flashbacky zabírající půlku knihy jsou zde zredukovány na větu "Můj otec byl donašeč pro stranu". Je otázka, proč se vlastně film točil v Česku, když tu žádné pořádné záběry na Česko nejsou a 75% filmu se odehrává v lodi a 24% v jiném interiéru. Sandler i Mulliganová působí unaveným dojmem, a role Mulliganové je dost mlčenlivá (10 vět max.). Nejlepší na filmu je tak Paul Dano jako Hanuš a hezky dojemný konec. Tenhle film asi Českou republiku neproslaví, škoda. ()

Arsenal83

Nič mi diela tohto typu nehovoria. Spaceman bola už lepšia pesnička od Babylon Zoo s hlasom súčasného Alzáka, film je raketoplánovou depresiou, ktorú zabije pavúk a tie ja fakt nemusím. Všetko nad 3 mm sa mi hnusí a tento šiel už do metrových rozmerov. ()

-bad-mad-wolf-

"Sandler ve vážně pojaté americké sci-fi o českém kosmonautovi a mluvícím pavoukovi" - z toho v člověku klíčí kosmická hrůza i nekonečná zvědavost aneb JAKO COŽE? Bude se mluvit o pokusu o "meditativní" nebo "existenciální" sci-fi... ergh, já nevím. Faktem zůstává, že Spaceman malinko riskantně balancuje přesně na hraně mezi pojmy "kultovka" a "průšvih", odkud se dá snadno sklouznout k obojímu - a ani jedno se bohužel / bohudík nestane. Melancholické rozjímání o sobě samém a pochroumaném manželství určitě není nezajímavé ani bez emocí (hlavně není hloupé), ale jádro má dost banální, takže záleží jen na tom, jak moc diváka vtáhne bizarní sestava v úvodní větě zmíněných prvků v kombinaci s podařeným audiovizuálem. Sandler nevadí (pokud dáte na předsudky: ne, film není ani jednou trapný), průběh nenudí, závěr důstojný. Nebude se líbit: arachnofobici. 7/10 ()

Sany33

Príbeh: Český kozmonaut má jedinečnú možnosť dostať sa ako prvý k záhadnému fialovému prachu. Na ceste za týmto prvenstvom ale obetuje to, čo je mu na zemi najcennejšie. O svojich porblémoch sa zhovára s tvorom z vesmíru. Herecké obsadenie: Je celkom zaujímavé vidieť Sandlera v takejto dramatickej rovine a poviem vám, že ma baví viac ako v jeho komediálnych úlohách. Prevedenie: Z prvu som si myslel, že pôjde o klasický nízkorozpočtový film o vesmíre a hľadaní hlbšej pravdy ale na moje prekvapenie to vôbec nevyzeralo béčkovo a pozeralo sa na to prekvapivo dobre. Pocity: Najviac som sa zarazil, keď som svojej žene chcel interpretovať obsah. Znelo to asi takto: "Čech opustený na vesmírnej lodi, rieši svoje manželské problémy s obrovskou tarantulou". A po tomto sa sám sebe čudujem, že ma to celkom dostalo. Jediné čo by som vytkol je, že dej mohol ísť ešte viac do hĺbky a vyťažiť ešte viac emócií z diváka. Pridaná hodnota: Sympatický príbeh o hľadaní priority v živote. 79% ()

Zajímavosti (14)

• Autor předlohy Jaroslav Kalfař prozradil, že se Adam Sandler (Jakub) velmi intenzivně připravoval na roli českého astronauta. „Během karantény jsme strávily dlouhé noci v rozhovorech o knize a postavách. Sandler se hodně zajímal o to, co je to být Čechem a celkově o českou historii.“
    (NiWi)
  • Ve filmu nejednou zazní árie „Měsíčku na nebi hubokém“ z opery „Rusalka“ od Antonína Dvořáka. (NiWi)
  • Věž, která se mihne před tiskovou konferencí s Jakubem (Sandler) a pár scén z výcvikového střediska jsou točené v bývalé Ústřední telekomunikační budově (ÚTB) na Žižkově, která je již zbouraná. (formelin)