Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (295)
„Pojďte a poslyšte“ - když pan Lukavský začal, seděla jsem přikovaná k obrazovce a odmítala pracovat. Jeden z mála mých fakt oblíbených. Na 5* mu chybí jen fous. Jenomže - když je nosné téma, to se to natáčí. Tedy s dobrým scénáristou. Bass poskytl kvalitní ověřený text, herecká plejáda také zaslouží obdiv. Hanzlík se předvedl tak, jak to umí jen on, vím, že některé kousky se ani nenechal zastupovat a to je obdivuhodné. Mou oblíbenou figurkou je tady Josef Kemr – a tou figurkou – to míním jako poklonu. Bartoška v nejlepších letech. No a kupodivu i Breburda Větrovec. Kazila to jen ta otřesná Francouzka, fakt krasojezdkyně jako z těžké atletiky. Ale za to Filip nemohl. Svobodova hudba byla a je tady jedinečná. A lipicáni… ()
Vypořádat se tímto tématem a ještě k tomu si zachovat přirozenost a nestraný pohled na cirkusové umělce není tak jednoduché jak by se mohlo zdát. Rozsáhlé téma je bohaté na spousty postav, solidní výprava, která je doprovázená hudbou Karla Svobody (líbezný až depresivní hlavní hudební motiv se velice povedl) a šikovná režie Františka Filipa spolu s hereckými výkony mají za následek jeden z nejlepších Československých seriálů minulého století. ()
„Príbeh, ktorý vám budeme rozprávať, sa začal v dobe, kedy prababičky našich pradedov boli ešte deťmi. Začal sa na Šumave pred viac ako 150 rokmi a začal sa smutne, pretože sa vlastne začal lúčením.“ Koniec leta 2018 sa u mňa niesol v kompletizácii tohto výnimočného seriálu. Vedel som, o čo ide, ale nikdy sa mi ho nepodarilo vidieť celý. Tu druhý diel, tu 20 minút zo štvrtého, potom trištvrte z poslednej epizódy a podobne. Povedal som si „stačilo“ a pozrel som si Cirkus Humberto celý. Tam, kde my máme epické rodinné ságy Tisícročná včela a Červené víno, tam vsadili českí bratia na pompéznosť. Behom 12 epizód sa premelú desiatky postáv, veľkolepé scenérie a behom jediného záberu v pohodičke poskočíme o 7 rokov dopredu. Proste ako Jakubisko, len bez magického realizmu, ale naopak prísne realistické (napriek tomu tak trošku... rozprákové?). Kto má podobné záležitosti v láske, bude si rochniť ako hroch v bahne. V tomto prípade nejde o rodokmeň rodinného klanu, ale cirkusu – čo je ale svojím spôsobom tiež jedna veľká rodina. Skvelá je už bravúrna hudobná zvučka, ktorá plynulo prejde z cirkusovej roztatárenosti do osudovej vážnosti. Dlhé cirkusové atrakcie mi pripadali nudné, tak ale zas je to seriál z prostredia cirkusu, tak tu „asi“ museli byť, že. Okrem životov rôznych ľudí seriál reflektuje aj doby, ktoré sa postupne menili a každá bola trochu iná. Rovnako tak sa menili riaditelia, pričom každý sa cirkus snažil poňať úplne inak. Seriál je o stratenej ére, čo je krásne nostalgické, ale je dobre, že sa to skončilo, cirkusy s cvičenými zvieratami sú príšernosť a mali by sa zakázať. Plno skvelých postáv (Malina, tetička v natoľko živelnom podaní Jiřiny Bohdalovej, že sa pred ňou aj skúsení cvičitelia levov schovávajú v skriniach) a ich silné rozlúčky (barón, Berwitz, Vaškov otec), rozkošný malý Vašek (u detských hercov zvykne hroziť nebezpečenstvo protivnosti, ale Pavel Mang bol super, hoci rola ho prekliala) a precítený rozprávač mimo záber. Mínusy: nesympatická predstaviteľka Heleny, možno by bodlo vyhodiť jednu dve zbytočné epizódy, zaujímavá, ale nakoniec povrchná vedľajšia línia s trojuholníkom Vašek/Paolo/Helena, Jaromíra Hanzlíka mám rád, ale do úlohy „Vaškua“ sa nehodí a niektoré vedľajšie postavy z deja miznú nedôstojne, bez poriadnej rozlúčky, čo je veľká škoda, lebo napriek vedľajskosti si získali moje srdce (Frans, Selnický). Tak ale čo už, to je asi údel týchto pre-postavovaných príbehov, že sa niektoré v priebehu deja vyparia a vy si na ne spomeniete až dva dni nato. Plus ku koncu bolo postáv tak veľa, až som chvíľkami nevedel, kto je koho vnuk a kto koho dcéra. ()
Je potěšitelné, že ČT u příležitosti 60. let od zahájení televizního vysílání zařadila tento seriál do svého programu. I když jsem ho viděla už několikrát, dala jsem mu s radostí přednost před současnou seriálovou nabídkou konkurenčních televizí. Tato výpravná rodinná sága z atraktivního cirkusového prostředí, postavená na skvělých výkonech naší herecké špičky za působivého hudebního doprovodu Karla Svobody, se Františku Filipovi moc povedla. Škoda, že se toho pan Bass nedožil, určitě by byl s převedením svého románu do filmové podoby taky spokojen. Jedinou skvrnou na kráse je necitlivé obsazení německé herecké matróny do role Helenky. Ukazuje se, jak důležitý je výběr herců, kteří kromě výkonů a fyzické vhodnosti pro přidělenou roli, by si měli získat i sympatie diváků. U mne tedy holka nezabodovala. ()
Slyšte vyprávění z dob, kdy prabáby našich pradědů byly ještě dětmi...tak nějak zní ústřední slova hlasem Radovana Lukavského na začátku každé epizody jednoho z nejkrásnějších českých seriálů. Dojemný, místy úsměvný, místy pochmurný příběh o dlouhé cestě životem jednoho cirkusu. Bravurní česko-německé výkony opravdu celé plejády slavných jmen, nádherný příběh ale co hlavně zůstane, je geniální melancholická hudba K. Svobody! Jeden z vrcholů českých televizních seriálů. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- Seriál měl původně režírovat spoluautor scénaře Oldřich Lipský, ten už se ale začátku natáčení nedožil. (Chevees)
- Před scénou s medvědem dostal Radoslav Brzobohatý (Bernhard Berwitz) varování od jeho chovatele, že medvěd Ladyna snědl několik bochníků čerstvého chleba a je nevrlý, protože má zaražené větry. Ale protože v čísle je, že medvěd metá kozelce, svých problémů se začal zbavovat. Brzobohatý řekl, že celé číslo strávil v jakémsi plynovém omámení. (sator)
Reklama