Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHrají:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Bridget Fonda, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (753)
Do třetice všeho dobrého, a to doslova. Na filmu jsou již přece jen cítit trendy pozdních osmdesátých let, ale v žádném případě mu nejsou ke škodě. Možná nejlepší kamera ze všech tří dílů. Al Pacino se propracoval k nejvytříbenější roli své kariéry. Co tam ale zatraceně dělá ta Coppolova dcera? Ta by mohla hrát v teleshoppingu nebo v nějaké průměrné telenovele, ale v Kmotrovi? V prvním a ve druhém díle jsem ji celkem toleroval, snad proto , že hrála mužské role, ale tady představovala velice rušivý element. Coppola má rozhodně vynikající cit, ale s jeho soudností je to asi horší. PS: Ještěže se Sofia nakonec dala na režii, v této oblasti si na skoupost genů stěžovat rozhodně nemůže. ()
Al zestárl do ještě větší démoničnosti, Diane je pořád standardně dobrá, přibyl skvělý Andy Garcia (který až na ten nos a výšku je mladému Alovi i podobný) a bohužel také Sofia Coppola, která je mnohem lepší režisérkou než herečkou. Ve výsledku jde o něco málo horší film než předchozí dva díly, ale pořád hodně slušný nadprůměr... 4,333* ;-) ()
Nemůžu si pomoct, ale třetí Kmotr na mě zapůsobil jako zbytečně natahovaná telenovela křížená s Dallasem, která obsahovala hodinu a půl dlouhé intro, pak jakousi podivnou mezihru a půlhodinové (byť slastné) finále, které ovšem i přes svou šťavnatost nedokáže zahnat všechny otazníky, co mi lítají nad hlavou. Uvidíme příště... ()
Třetí díl je jednoznačně nejslabší ze série. Slušná mafiánská podívaná bledne vedle nedostižných prvních dvou dílů. Po takové odmlce měl film vzniknout nezávisle a pod jiným označením. Všichni ale známe prodejní potenciál magie římských číslic. Z první části filmu jsem byl hodně zklamán. Návrat na Sicílii byl pak záchranou. Není nad italský venkov. Návrat k rodinným kořenům byl i návratem atmosféry starého dobrého kmotra. Závěrečná pasáž zúčtování Corleonovi rodiny, doprovázená krásou opery, byla famózní. Beze sporu vylepšení celkového dojmu. 73% ()
Rozhodoval jsem se co dát, ale mám jasno. Předchozím dílům chybělo co měl právě tenhle a to hodně emoční závěr a to beru jako velký klad, závěr mě chytl a poprvé jsem něco cítil a něco to se mnou udělalo. Godfather III se rovná všem dílům a dokonce mě bavil víc než druhý. Al Pacino o 16 let starší je stále kvalitní herec... 10/10 = 100% ()
Galerie (161)
Zajímavosti (42)
- Matka režiséra Martina Scorseseho si ve filmu zahrála postarší dámu stěžující si Vicentu Mancinimu (Andy Garcia) na násilí v sousedství. (HellFire)
- Natáčelo se od 27. listopadu 1989 do 25. května 1990 v Itálii, New Yorku, Vatikánu, New Jersey. (Varan)
- Al Pacino odmítl nabídku pěti milionů za roli Michaela Corleoneho a řekl si o sedm plus podíl ze zisku. Režisér F. F. Coppola zareagoval výhrůžkou, že přepíše úvod a film začne Michaelovým pohřbem. Al Pacino poté souhlasil s původním obnosem. (don corleone)
Reklama