Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Netradiční životopisný film o ruské básnířce Anně Barkovové (1901–1976). Sovětské Rusko, rok 1921 - mladičká Anna má před sebou hvězdnou kariéru, právě jí vychází první sbírka, prý bude největší ruskou básnířkou, která zastíní samotného Puškina. O pár let později už se ale tísní v nákladním vagónu, který směřuje do neobydlených stepí Kazachstánu. Nebude to její jediná cesta ani její jediný lágr. Básnířka Anna Alexandrovna Barkovová strávila v táborech sovětského Gulagu a ve vyhnanství 22 let svého života. Název filmu 8 hlav šílenství odkazuje ke stejnojmenné novele Anny Barkovové, ale i k osmi hlavám - kapitolám, do nichž je snímek rozčleněn. Kapitoly mají každá svůj odlišný styl, a každá přenáší diváka do jiného období života básnířky. Jako celek pak skládají strhující příběh výjimečně nadané umělkyně unášené dějinnými událostmi 20. století v Sovětském svazu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (68)

Ony 

všechny recenze uživatele

Osm hlav je vyprávěno filmařskou makarónštinou, která je ve výsledku srozumitelná, chvílemi překvapivě humorná v dobrém slova smyslu a chvílemi ve špatném. Nejde o přímočarou honbu za silným biografickým příběhem, což se mi líbí, ale na druhou stranu mě film nechal poměrně chladnou. Silněji než cokoli jiného ve mně rezonuje "odrhovačka" Lagernaja v podání Jevgenije Rubilina. Asi bych se nebránila druhé projekci – v jiném rozpoložení to třeba budu vnímat jinak. PS: Trochu podobný závan čehosi jako Hlava-ruce-srdce. ()

Bozvav 

všechny recenze uživatele

Velmi zajímavé téma, zpracované poněkud nešťastným způsobem. Očekávala jsem, že budu vtažena do životního příběhu nadějné básnířky ( i o tom by se dalo polemizovat), o peripetiích, které jí nachystal uštědřil osud skrze komunistickou - stalinovskou éru, nicméně to se nestalo. Film má být, slovy režisérky, průřezem historie Sovětského svazu, bohužel tak rozhodně nepůsobí. Kusé obrazy, zmatený scénář, chudá výprava (tu bych dokázala pochopit, vzhledem k rozpočtu. Na stranu druhou se mi líbil výkon Anety, co by hlavní hrdinky. Aneta se s touto složitou, rozpoluplnou osobností Anny Barkvové vyrovnala velmi dobře. Anna B. byla bezesporu zajímavá osobnost s vlastní, místy bizardní a hlavně s režimem neslučitelnou představou o životě, která si díky své komplikované osobnosti a neústupnosti v zásadách, vysloužila místo uznání vězení, pracovní tábor a vyhnanství. Je to pro filmaře výzva, která dle mého bohužel zůstala nenaplněna. Možná jsem jen čekala více. Jako životopisné filmové drama, těch informací o ní bylo málo a jako historický film, či sonda, zase málo obsažné, mnohé spíše v náznacích, bez širších souvislostí. Za mne zatím 50%. Možná, až to někdy zhlédnu podruhé, tak třeba přidám. ()

Reklama

snaked 

všechny recenze uživatele

Viděno na LFŠ. Opravdu netradiční životopisný film. Nabízí hodně nevšední zážitek, který nesedne každému. Ale stojí za pozornost, pokud vám není lhostejná historie, (gulagová) literatura, Rusko atd. Mám ráda, když jsou filmy nepředvídatelné. A to 8 hlav šílenství splňuje, navíc je mi blízký jeho humor. Jediným highlightem rozhodně není Zedníček bez kníru.) V říjnu si film zopakuju. ()

Gekacuk 

všechny recenze uživatele

OBSAHUJE FORMULACE, KTERÉ BY NĚKDO MOHL POVAŽOVAT ZA SPOILER. Shlédnuto v předpremiéře na LFŠ. Po pomítání proběhla beseda s režisérkou, Vladivojnou La Chia a Zuzanou Fialovou. O kvalitě filmu napovídá už to, co si o něm myslí Fialová, která prohlásila, že po půlhodině filmu zjistila, že se režisérka zbláznila. To bych si tvrdit nedovolil, ale film je to divný a nepovedený. První a osmá hlava (kapitola) byla zřejmě ještě natočena s dostatkem financí. Odehrávají se v zajímavých exteriérech. Prvních pět minut to vypadalo na zajímavý film. Pak trošku znejistíte, když při cestě vlakem do pracovního tábora uprostřed SSSR uslyšíte kromě češtiny slovenštinu. Ale po následném slédnutí smršti absurdit, divadelních kulis a hereckého neumětelství Anety Langerové už si na to divák ani nevzpomene. Z dalších hlav už přímo tryská levnost. Režisérka zřejmě v důsledku nedostatku prostředků zvolila levné dekorace a barevně velmi výraznou omalovánkovou animaci (např. kreslený Kreml se spoustou rudých praporů). Ve filmu je několik pokusů o vtip a nadsázku, které však vycházejí naprázdno (odpočinek v Parku kultury a oddechu Felixe Edmundoviče Dzeržinského – zakladatele Čeky, později NKVD a KGB, domorodci šlapající v kravských výkalech, animovaný pes v hrané scéně, Stalin volající básnířce přímo do Gulagu, z nebe spadlé kyje přesně jako v sovětském Mrazíkovi apod.). Jedna scéna v pracovní táboře se opakuje 3x. Na konci vždy Langerová řekne: „Ale já to tak nechci“ a scéna se celá opakuje pohledem jiné kamery. Aneta v průběhu filmu nestárne, takže vypadá stejně ve 13 i 50 letech. Neustálé flashbacky také nejsou přínosem. Mnoho výborných herců se zde objevilo jen na okamžik. Zedníčkova role byla nazvána „ďábel“. Ve filmu uslyšíme recitace básní a zpěv písně (zpívá muž v ženském rodě) v ruštině. Rovněž se z vložených titulků dovíme mnoho životopisných údajů. Pro Fialovou nebylo nejtěžší natáčení v mraze, kdy trestankyně musely ručně kácet stromy, ale lesbická scéna s Langerovou. La Chia měla jen několik dní na složení filmové hudby a při závěrečných titulcích zní píseň „Ruská zima“, kterou nahrála v roce 2001, když jí bylo 16 let. Debata s tvůrci se nesla v odlečeném duchu. Režisérka se vyjádřila, že Fialová s Langerovou by mohly být věkově jako matka s dcerou, což je samozřejmě hloupost a Fialová si to nenechala líbit. Vážné téma osudů lidí nespravedlivě odsouzených k mnohaletému věznění a vyhnanství si zaslouží serióznější zpracování. Film nepřináší nic nového a pravděpodobně bude těžko hledat své publikum. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Experimentální životopisný film vyzobal pár střípků ze života ruské básnířky a při veškeré jeho hravosti mi to připadá málo. Lágrové scény byly pojaty jako reálné drama, jinde vítězí výrazná stylizace často ruku v ruce s animací. Aneta Langerová není herečka, takže těch několik scén, ve kterých to vadí, je třeba házet na hlavu režisérce. Práce s neherci má svá specifika. Také to, že se mluví česky, ale básní rusky, ještě více zvýrazňuje filmovou umělost. Výborná je ovšem hudba, ruskou lágrovou píseň a závěrečnou píseň Vladivojny La Chii nevyjímaje. Tenhle film má prostě dost světlých míst, ale úplně se nepovedl. :-/ ()

Galerie (28)

Zajímavosti (16)

  • Režisérka Marta Nováková hledala pro hlavní představitelku výraznou osobnost spíše než v hereckých kruzích mezi ruskými hudebnicemi, výtvarnicemi či tanečnicemi. S Anetou Langerovou se původně setkala kvůli tomu, aby do filmu nazpívala „lágrovou odrhovačku“ v ruském jazyce. (Olík)
  • Scenáristka a režisérka snímku Marta Nováková při sběru materiálu podnikla několik expedic po stopách stalinských lágrů na Sibiři a studovala básně, novely, deníky a dopisy Anny Barkové. (Olík)
  • Natáčení začalo v listopadu 2012. Probíhalo pak ve Skanzenu Řepora v Praze, v Rabštejně, v Lužné u Rakovníka, v Příbrami, u Kaštic a v Krušných horách, konkrétně v lesech okolo Jáchymova. (SeanBean)

Reklama

Reklama