Režie:
Cary Joji FukunagaKamera:
Linus SandgrenHudba:
Hans ZimmerHrají:
Daniel Craig, Léa Seydoux, Rami Malek, Lashana Lynch, Ralph Fiennes, Ben Whishaw, Ana de Armas, Naomie Harris, David Dencik, Rory Kinnear, Jeffrey Wright (více)VOD (3)
Obsahy(1)
James Bond, agent 007, skončil aktivní službu a užívá si zasloužený odpočinek na Jamajce. Klid však nemá dlouhého trvání – objeví se totiž jeho starý přítel Felix Leiter ze CIA a požádá ho o pomoc. Mise na záchranu uneseného vědce se ukáže být zrádnější, než se na začátku zdálo. Bond se během vyšetřování dostane na stopu nevyzpytatelného zločince, který disponuje nebezpečnou a velmi ničivou novou technologií. (Forum Film CZ)
(více)Videa (8)
Recenze (1 107)
Vyšinutí aktivisté vážně dosáhli svého a svojí vytrvalou čiností se jim podařilo prosadit do role proslulého agenta 007 černou ženu. Jejich vítězství však bude mít velice hořkou pachuť, neboť to vůbec není příběh o této ženě a představuje tak pouze vedlejší nepříjemnou postavou. Vážně obdivuji, jak si s tímto tlakem korektivního světa studio poradilo, neboť ač na první pohled dosáhli svého, příběh se zabývá pouze bývalým agentem 007, Jamesem Bondem. Herečka Lashana Lynch tak představovala víceméně bezvýznamnou a v první polovině spíše zápornou postavu. Zpět k hodnocení: Říkám si, že tento film snad ani nemohl dopadnout lépe. Skoro tři hodiny a já bych si nejraději ještě došel pro přídavek! Nemám tušení, jak tohle všechno budou schopni rozdýchat skalní fanoušci těchto filmů, neboť zde byla porušena snad všechna pravidla předchozích Bondovek. Pro mě to však představuje ten nejlepší film z celé řady! Spousta naprosto dokonalé akce, solidní příběh, nezapomenutelné a vtipné hlášky, sympatické postavy a skutečně nečekané i dojemné finále. Možná mohlo být méně přestřelek a více osobních soubojů ale já tedy smekám. 95% ()
V olbřímí stopáži se ukrývá jedna celovečerní bondovka, která má skvělou akci, funguje v emocionální rovině a obsahuje nejednu pasáž řadící se k tomu vůbec nejlepšímu (nejen) z Craigova období. Zádrhel je, že se v té stopáži nachází ještě celá jedna celovečerní bondovka. Zdlouhavá, plná vaty i přes koleno lamaných uzavírání linií po Mendesovy, se záporákem do počtu a v nic nosného neústících náznaků. Solidní loučení, ale nikoli památné. Bezezbytku platí, že méně by bylo více. Mnohem více. ()
Mne to nepripadalo šokujúce. Pravdupovediac, ak by mi niekto povedal, aby som napísal zásadnú bondovku, aká tu ešte nebola, je slušná šanca, že by som zvolil práve takéto smerovanie ságy. Kvázi šokujúcejšie by bolo azda už len spraviť z neho gaya. Pravdupovediac absolútne si neviem predstaviť, čo za šialenstvo navrhoval pôvodne zvažovaný Danny Boyle, ale štúdio ho vyhodilo s tým, že to už by bolo príliš. Nechcem to každopádne zľahčovať ani (to už tobôž nie) znevažovať, pretože je veľký zázrak, že niečo také tvorcom bolo od štúdia umožnené. Veď čosi také sa v bondovkách ešte nikdy neudialo a že sa natáčajú fajnových 59 rokov. Zároveň to Danielovi Craigovi umožnilo dôstojný a nečakane kvalitný herecký výkon. Akčné scény sú výborné, aj keď si režisér vystrieľal akčné tromfy zo začiatku a až na jednu schodiskovo-tunelovú akciu si do finále nenechal nič závratné. Možno to ale bol umelecký zámer (v zmysle „neotravovať“ diváka akciou, ale emóciami). Tradičné trademarky série (silný záporák, perfektná kamera, bez debaty exotická výprava...) sú bez debaty na vysokej úrovni. Zrežírované to bolo možno lepšie, než si taký scenár zaslúžil (veľmi divný scenáristický kolotoč s Christophom Waltzom). ()
Nikdo mu nevěřil, ale nakonec to byl právě Craig, který stvořil nejlepšího Bonda. Jeho agent 007 měl výhodu v komplexní sérii, která se nebála dát prostor pestré škále emocí a nečekanému vývoji hlavní postavy. Finálová epizoda je možná zbytečně dlouhá a nevýrazný záporák dává vzpomenout na nudné pomatence z let minulých, ovšem laťka pro dalšího nástupce leží zatraceně vysoko. ()
Galerie (175)
Zajímavosti (60)
- Není čas zemřít má nejdelší prolog ze všech bondovek. Trvá asi dvacet minut. (PlayEasy)
- Rami Malek se nechal slyšet, že pokud by jeho postavu vedla k teroristickým útokům ideologická nebo náboženská motivace, tak by roli nepřijal. (Duoscop)
- Léa Seydoux bude teprve druhou herečkou, která si zopakuje roli Bondgirl. Jejím prvním filmem bylo Spectre (2015). (Duoscop)
Bond nikdy nebyl progresivní ve smyslu, že by utvářel trendy či přicházel s čímkoli novým, a série s Craigem v tomto ohledu nikterak nevybočuje. Nejmarkantněji se to projevuje v akčních sekvencích, kde nenajdeme nic vyloženě průkopnického či nevídaného (oproti konkurenční sérii "Mission: Impossible"). Bondovská akce přejímá a velmi dobře aplikuje aktuální trendy ustanovené jinými filmy - počínaje "Casino Royale" s jeho úvodní sekvencí navazující na dobovou módu parkourových filmů přes bourneovský formální chaos v "Quantum of Solace" až po zdejší schodišťovou jednozáběrovku ve stylu "Atomic Blonde". A stejně je to i se vším ostatním, včetně (socálně)mediálního humbuku kolem nahrazení Bonda ženou. Tvůrci franšízy si uvědomují rozporuplnou pozici Bonda v současném kulturním světě, kde se více vyzdvihuje progresivnost, emancipace a reprezentace, a proto její reflexi zapracovali do vyprávění uvnitř i kolem filmu. Určitě stojí za to vyzdvihnout posun v rámci franšízy, kde tentokrát poprvé zcela absentuje okatá objektivizace i potřeba rozporovat či alespoň komentovat, zda ženské postavy mohou být stejně schopné jako mužské (čímž se vyznačoval první emancipační díl "Zítřek nikdy neumírá", ale i craigovský "Skyfall"). Jenže ve výsledku stejně oproti všem těm progresivním prvkům v "Není čas zemřít" převažují tradiční koncepty a celý film v jádru zůstává povážlivě opatrný a zpátečnický. Jako protipól stačí připomenout, jak s ikonickými postavami či franšízami pracovaly obrazoborecké a opravdu progresivní filmy "Šílený Max: Zběsilá cesta" či "Blade Runner 2049". V porovnání s nimi tvůrci Bondovi i jeho divákům jejich fantazie a ideály nejen že neberou, ale nadále je utužují. Ačkoli film sympaticky přiznává, že tento svět už nepatří pouze mužům, stejně se celý nadále točí kolem Bonda. A tak všechny ženské postavy nakonec bez debat vyklidí prostor, aby hrdina mohl vyniknout a odejít s velkou akční i emocionální parádou. Při tom Bond zůstává hrdinou postaveným na mužských mýtech výlučnosti, předurčenosti a nenahraditelnosti. Sice kolem něj padají různé připomínky, že ikonické kódové označení už nepatří jemu. Ale buďto to sebevědomě přejde slovy, že je to "jen číslo", nebo mu stejně ostatní řeknou, že pouze on zůstává jediným, kdo si ho zaslouží. Přes všechnu široce deklarovanou, ale reálně povrchní emocionální hloubku zůstává Craigův Bond v jádru boomerskou figurou. Sice zpřítomňuje měnící se svět kolem jemu podobných vyznavačů starých pořádků, ale současně jim zhmotňuje sen, že oním světem mohou projít s grácií, hlavou vztyčenou a ještě po nich budou všichni ronit slzy. Nepřekvapivě pak loučení s jedním představitelem Bonda nápadně kopíruje loučení s první generací marveláren, která také začala s příslibem relativně svěžího náboje a skočila jako uslzené taťkovo kino. Je logické, že se každá franšíza vyvíjí se svým dobovým publikem. Přesto mě fascinuje, že Craigovy bondovky pro řadu diváků zjevně úspěšně humanizovaly figuru, která prapůvodně vznikla jako campově přemrštěná karikatura, jíž ale v jádru stále zůstala. Já mu ty "emoce" bohužel nikdy nevěřil a přišlo mi to ve své kašírované zasmušilosti spíš úsměvné. PS: Nafouknutou habaďůru kolem toho, kdo může být 007, výmluvně zesměšňuje už "Casino Royale" (1967) svým trailerem. () (méně) (více)