Reklama

Reklama

Archa světel a stínů

  • Velká Británie Ark of Lights and Shadows
Trailer 2

Obsahy(1)

V pátek se seznámili, v neděli měli svatbu. Před hněvem rodičů museli utéci z domova, a tak se na líbánky vydali k lidožroutům. Přišli o iluze, o kameru a málem i o život. Tam, kde by se jiní vzdali, nasadili američtí filmaři Martin a Osa Johnsonovi své životy, aby odvyprávěli svědectví o mizející divočině. Celovečerní distribuční debut režiséra Jana Svatoše, jemuž předcházelo 10 let příprav a pátrání v archivech. Dokument odkrývá zcela zapomenutý příběh z éry počátků kinematografie a vypráví nejen o lásce na první pohled, ale i o odvaze, o předsudcích a o střetu umělecké svobody s Hollywoodem. Dílo Martina a Osy fascinovalo kdysi nejen širokou veřejnost, ale i osobnosti jako E. Hemingwaye, Ch. Chaplina nebo britskou královskou rodinu. Jejich příběh je autentickým otiskem doby, kdy samotné filmování v Africe bylo nebezpečnější než šelmy a malárie a kdy fotografovat znamenalo riskovat, v lepším případě neúspěch, v horším i svůj život. (Art Francesco)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (22)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Na průmyslovku ve Žďáře jsem chodil do třidy s ne příliš nápadnou dívkou ze Tří Studní. V podstatě si na ní pamatuji jen ve dvou situacích: nelibě nesla, když jsme v '68 zpívali písníčku "Jdi domů Ivane, čeká tě...." a někdy v závěru studia či již po něm jsme si povídali na lavičce v nemocnici v Novém Městě. Tehdy mi přišlo, že má v sobě něco dobrodružného. Později se Nataša Loubová také stala knižní vydavatelkou a její syn africkým dobrodruhem. Na činnost manželů Johnsonových, které jan Svatoš zasvětil část života, nahlíží (nejen proto) veskrze pozitivně. Je si ovšem vědom také negativních vlivů, které veskrze podsouvá Hollywoodu a jeho požadavkům (správnější je nahlížet na Johnsonovi a Hollywood jako na tým). Nicméně mají návštěvy typu "Osa a Martin Johnson" na divočinu devastující vliv (Svatoš ho vypichuje pozdější scénou se zoufalým levhartem na stromě obklopeného desítkou aut s turisty). Toto asi Johnsonovi neanticipovali, když s milými trpasíčky pygmejíčky tancovali na jazzovou hudbu a pořádali pro ně zdarma výlety v letadle. Jak skončili (pygmejové), na rodíl od nich (Johnsonových), víme a stydíme se za to. Johnsonovi se stali prvním článkem mašinérie (viz též Sibiř a americký Západ): zdokumentovat, oddělit (převést do rezervace), zlikvidovat. Na druhé straně, některé zaběry, především iniciační lov na lva, nám ukazují skutečnou Afriku před sto lety, a také její neskutečně rychlý zánik. (A tak nějak to bylo i zamýšleno.) Pozn. (ke zpracování): Svatoš postupuje v rámci dokumentární klasiky, taktně, své vzory spíš glorifikuje, ostražitě se vyhýbá modernímu pojetí částí hraných ex post herci, které devalvují (mnohdy až zesměšňují) většinu dokumentů (BBC). Pozn. Doporučuji na youtube "The Best of Martin Johnson" (Across The World with Mr & Mrs Johnson, 1929), lvi se tu loví bohužel puškami, nikoli oštěpy. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

Myslím, že to bol oveľa väčší zážitok pre tvorcov filmu ako pre diváka. No nostalgické zábery ešte zlatej éry objavovania Afriky, života domorodcov a pláne plné zvierat tú hviezdičku navrch plným právom prihodili. Nehľadiac na množstvo hodín mravčej práce v strižni a pri úprave storočných materiálov.. ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Výborně zvládnuté téma – přiblížit dnešnímu publiku příběh a záběry filmových průkopníků Martina a Osy Johnsonových. Možná byly některé mluvící hlavy trochu mimo (David Bordwell ostatně mluvil o tom, co by měl znamenat Svatošův dokument, ne dílo Johnsonových), ale to jsou jen drobnosti. Jinak řečeno, neznal jsem a s úžasem jsem zíral. ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Úvodní scéna s levhartem na stromě obklopeném džípy s turisty je nezapomenutelná. Bohužel na ní už ale ve zbytku dokumentu nenavázalo nic srovnatelného, cestopis je zpracován dost průměrně. - Že si manželé Johnsonovi už tehdy uvědomovali křehkost přírody a tak ji aspoň zdokumentovali? Ok. Jak se ale lišili od Náprstka a dalších cestovatelů se síťkou na motýly? Tím, že Johnsonovi měli s sebou filmovou kameru? Tak to jo. :( Ve zkratce řečeno tu na mě všechno dělá dojem, že čeští tvůrci byli samotným objevem manželů Johnsonových tak okouzleni, že se o předání nějakého výraznějšího poselství zrovna moc nesnažili. A jak jsem si všímal ohlasů a pročítal komentáře, tak nějakou myšlenku ve filmu opravdu postřehl jen málokdo [radektejkal: "návštěvy Johnsonových měly na divočinu devastující vliv..."]; mnohým divákům to ale nejspíš ani nevadí [dodanek: "nádherný film, který vás pohladí po trochu otupělé duši"(!)]. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Velmi konzervativní dokument televizního formátu, který působí v dnešní době jako velké retro - zvlášť puštěný do kin, kde v kontrastu se stále "filmovějšími" dokumenty vypadá tahle delší Cestománie jako pěst na oku. A nevadilo by mi to samo o sobě, kdyby tvůrci aspoň nějak reagovali na to, že jde o film pro kina (ostatně je i propagovaný jako kino debut) a u tohoto formátu klidně zůstali, ale nějak ho vytunili. Zdaleka nejvíc se televizní přístup projevuje u práce se zvukem. To nesnesitelné předabování respondentů do češtiny si mohli (měli) odpustit - ta šílena devadesátková "dopoledne na Nově" atmosféra v dabingu posouvá výsledek o stupeň níž. ()

Galerie (9)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama