Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sci-fi horor o automobilu poháněném lidskou krví. Začínající automobilová závodnice Mima má možnost jezdit s mimořádně kvalitním vozem, který však funguje na neobvyklé palivo - na lidskou krev. Jen její přítel dr. Marek si uvědomuje nebezpečí hriozící každému, kdo se zaplete s automobilkou Ferat... Režisér Juraj Herz použil jako námět filmu povídku Josefa Nesvadby "Upír po dvaceti letech". (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (239)

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Znehodnotit znamenitou Nesvadbovu povídku Upír LTD se do jisté míry podařilo již samotnému jejímu autorovi v povídce Upír po dvaceti letech. Pro filmové účely bylo toto téma ještě víc rozmělněno, a když pak následně nakynulo do podoby scénáře, bylo neštěstí hotové. Specialitou tohoto filmu je mizerný střih, scény na sebe příliš nenavazují. Nevím jestli za to může tehdejší cenzura, ale všechno bych na ni nesváděl. Dnes se u nás točí ještě mnohem amatérštějští ptákoviny, a kdo za to může? Také nějaká cenzura? Menzel se pro hlavní roli silně nehodil a jeho herecké schopnosti hodnotím jako spíše nevelké. Veškrnová se mi nelíbila ani tehdy, a dnes, kdy si ji nedokážu odmyslet od role, kterou v českém veřejném životě sehrála po boku Vency Flašky, mi i v těch starších filmech nějak vadí. Na rozdíl od ní vysloveně potěšila tehdy ještě krásně mladá a úžasně charismatická Jana Břežková. Škoda, že Petr Čepek si v tomto filmu střihnul pouze vedlejší roli. To byl herec, který – kdyby mu k tomu byl poskytnutý prostor – by svým talentem dokázal zachránit snad i takovýto propadák, jak se to kdysi opětovně podařilo třeba Belmondovi; nejeden v podstatě plonkový film si dodnes udržuje zájem a přízeň diváků právě díky Belmondovu hereckému výkonu. Pochválit je třeba to, že film má začátek na začátku a konec na konci. V tehdejší době to bývalo běžné, zatímco dnes místo začátku filmu často vidíme rychlý a nesouvislý sled jakýchsi výjevů, které nedávají smysl a pak se v onom filmu dokonce ani nevyskytují. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Tento film bol natočený za spolupráce oddelenia vývoja súťažných a pretekárských automobilov národného podniku Škoda Mladá Boleslav a poriadne ho oklieštila vtedajšia prísna cenzúra. No i tak patrí do mojej top3 v špecifickom horrorovom subžánry o autách, čo majú svoj vlastný život a vraždia ľudí. Doposiaľ na mňa najviac zapôsbil démonický kamión, s výraznou maskou Green Goblina na prednom chladiči, z filmu "Maximum Overdrive". Taktiež ma dostala aj Carpenterova "Christine". Oba tieto snímky boli natočené podľa literárnej predlohy Stephena Kinga. A v tesnom závese za nimi sa drží český "Upír z Feratu". Parádny, nadupaný, čierný šporťák, ktorý jazdí na ľudskú krv. Vysáva vodiča cez chodidlo pravej nohy pomocou plynového pedálu a jeho krv používa ako palivo. Dokonalý vampírsky biologický stroj. *** ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

Chm, film funguje nejvíc jako guilty pleasure. Když pomineme ten zmatek v ději/střihu, za který může asi cenzura, tak největší trabl vidím v postavě doktora Marka, který působí jako Woody Allen ve většině filmů Woodyho Allena: zmatený trouba, na kterého se z neznámého důvodu lepí krásné ženské jedna za druhou, si hraje na detektiva a řeší magickou záhadu. Woody Allen na to ovšem chodívá přes humor, kdežto tenhle film se bere vážně a tudíž to nefunguje. Buďto měli do mixu žánrů přihodit trochu komedie, nebo do hlavní role obsadit opravdického herce. Hapka rulez jako obvykle. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

K Upírovi z Feratu jsem se vrátil po dlouhé řádce let a stálo ho to hvězdičku. Nejcennější je na něm námět převzatý z povídky Josefa Nesvadby o autu poháněném lidskou krví. Netuším, jestli to byl jeho originální nápad, ale z dřívější doby jsem na nic podobného nenarazil. Každopádně jde o provokativní myšlenku, ze které se dá vydatně těžit. Juraj Herz měl sice své úspěšné období už dávno za sebou, ale v pár scénách se upomíná na své lepší já, které bylo schopné natočit Morgianu nebo Spalovače mrtvol. Jádrem problému je scénář. Nevím, do jaké míry ho ovlivnily cenzurní zákazy, každopádně vznikl v době, která hororu a sci-fi nepřála - byly považovány za úpadkové žánry a jako takové vytěsňovány. Malý rozpočet se projevil negativně, nazdobená škodovka dnes nevzbuzuje bázeň ani obdiv, maximálně shovívavý úsměv. Menzelovo jednovýrazové herectví filmu taky nepomáhá. Tady byl třeba charismatický charakterní herec. Uděluji 40 % celkového dojmu s dodatkem, že jestli by si nějaký titul zasloužil v českých podmínkách remake, pak právě tenhle. ()

Dreadd 

všechny recenze uživatele

Cenzura se na tomto díle podle samotného režiséra podepsala velmi silně a my už nikdy neuvidíme původní dílo. Což je velká škoda, protože jak už víme od dob Spalovače, Juraj Herz dokáže vytvořit nádhernou hororovou atmosféru, která tady chybí. Tohle "něco", co zbylo z původního projektu tak horor příliš nepřipomíná, přestože námět mě velmi oslovil a dalo se s ním velmi dobře pracovat, nakonec je z toho film, který nemusím nutně vidět znova a rozhodně se kvůli němu nebudu bát sednout za volant. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (58)

  • Filmový Ferat Vampir RSR vznikl z konceptu Škoda 110 Super Sport (typ 724), jednoho z několika modelů navržených koncem šedesátých let. V roce 1972 byl představen na autosalonu v Bruselu, kde byl zahraničními médii hodnocen lépe než koncept Aston Martin. Vůz měl objem 1 147 cm, výkon 76,5 kw a dosahoval rychlosti 211 km/h. Karosérie ze sklolaminátu měla šestici výklopných předních světlometů a šestnáct zadních, 6 v horní řadě po třech a deset v dolní po celé šířce vozu. Dveře se vyklápěly nahoru, spolu s čelním sklem a střechou. Motor - řadový čtyřválec ze Škody 110 L Rallye poháněl zadní kola. V Československu byl koncept kritizován pro příliš hranatý vzhled a vzhledem k nastupující normalizaci nebyl uveden do výroby. Výtvarník Theodor Pištěk vůz pro potřeby filmu přelakoval z bílé na černou a upravil světlomety. Přední vyměnil za "zamračená" úzká pevná skla, zadní použil ze Škody 120 (typ 742 M), záď doplnil o velký spoiler. Ferat zastupoval ve filmu také prototyp Škoda 1100GT (ÚVMV 1100 GT). Vývoj sportovního kupé s motorem vzadu a samonosnou laminátovou karoserií probíhal mezi léty 1966-70. Vůz byl představen roku 1970 v Plzni a velký úspěch slavil na ženevském autosalonu 1971. Celkem bylo na podvozkové platformě Škody 100 postaveno 6 kusů, které se dodnes účastní závodů historických vozů. (kenny.h)
  • Vůz byl skutečně ojedinělým unikátem, Pištěk navrhl tři různé karosérie, které se během natáčení prohazovaly (lze to poznat například podle různého uchycení zadního spoileru). To vše bylo naroubováno na podvozek soutěžní Škody 130. (Robbi)
  • Auto mělo ve filmu zásadní roli, zůstalo ale v majetku automobilky a vrátilo se do jejich sbírek, jen se poté ještě krátce mihlo ve filmu Velká filmová loupež (1986). [Zdroj: garaz.cz] (pornogrind)

Související novinky

Zemřel Jiří Menzel

Zemřel Jiří Menzel

07.09.2020

Ve věku 82 let zemřel v sobotu večer český oscarový režisér Jiří Menzel, informaci v neděli prostřednictvím sociální sítě zveřejnila jeho manželka Olga. Světoznámý tvůrce, jenž se v posledních letech… (více)

Reklama

Reklama