Režie:
Jiří MádlScénář:
Jiří MádlKamera:
Martin ŽiaranHudba:
René RyparHrají:
Alois Švehlík, Lukáš Duy Anh Tran, Mary Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Pham Viet Do, Anh Phu Nguyen (více)Obsahy(1)
Profesor Rypar (Alois Švehlík) poskytne dočasné útočiště Songovi (Duy Anh Tran), mladému Vietnamci, jehož našel ukrytého na střeše svého domu. Mohou však dva takto odlišní lidé vůbec sdílet jeden prostor, aby z toho nebyla katastrofa? Pomůže jim v tom jejich drzý plán? Soužití nevraživého pána, rozzlobeného na celý svět, který mu neuchopitelně uniká a mladíka, který hledá východisko ze zoufalé situace v neznámém městě, přináší mnoho třecích ploch, tragikomických situací, ale i překvapivých nápadů a řešení. Každý z nás totiž potřebuje, aby jej někdo potřeboval. A Song potřebuje kromě teplého oblečení a střechy na hlavou někoho, kdo mu bude důvěřovat. Lze však důvěřovat neznámému klukovi? Profesor Rypar se o to pokusí i za cenu, že musí sem tam slevit ze svých zásad a jeho střecha se musí trochu rozšířit. Ale dokáže Song tuto důvěru skutečně oplatit? (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (378)
DivX/// Obsazení 8/10 Děj 8/10 Hudba 7/10 Prostředí 7/10/// PLUS: Alois Švehlík je frajer a skvěle si to dává (herecky, gentlemansky, vtipem), režie, nápad na námět a scénář, je to docela ojedinělé vyprávění, tragikomické, avšak s hloubkou a smyslem pro lidské osudy MÍNUS: občas jsem si místo Švehlíka dosazoval Třísku, "vietnamský" herecký kolega se pro mě bohužel moc dialogově a emočně nepředvedl, pokud to byl záměr a normálně mluví plynule česky, pak je to v pořádku, stejně tak, pokud uvážíme, že to je jeho první role a bude se zlepšovat, ale je mezi oběma herci propastný rozdíl a je to hodně znát, přestože Švehlík hraje vlastně dostatečně civilně/// Shrnutí: Moc milý film. Potěší, zabaví, překvapí svojí kvalitou, často vykouzlí úsměv a občas dojme. A mohlo z toho být takové české Gran Torino./// Celkem 77%/// ()
Už Jirkův režisérsko - scénaristický debut se mě velmi líbil, takže jsem se vysloveně těšil na jeho další film a s radostí říkám, že Jirka Mádlo mě opět nezklamal. Celý film resp. zápletka je založený na postavách, jejich chování, myšlení a především vzájemným vztahu, právě ten je motor pro úsměvné, dojemné a hlavně přirozené situace, dialogy i scény. Chvalím casting (RIP Honzíku Třísko ) , Alois Švěhlík předvádí suverenní herecký projev a snahy Jirky Mádlo dávat do svých filmů neukoukané tváře si v prokamarádíčkovaném Česku cením moc. Nevím jestli je Duy vůbec herec, ale třeba na tý střeše jsem fakt měl dojem, že tam do sebe naklopil dvě láhve. Některý věci třeba s Kokešem, s minulostí Rypara, s Ruskou mohli nějak dohrát, když už jim byla věnována pozornost, ale to nic nemění na faktu, že z Jirkova režisérskéjo projevu jde radost z filmařiny , poctivý přístup k divákovi a taková krásně hravá kreativita z různých záběrů a scének. ()
Keď vidím, tie komentáre, o aké veľdielo ide, tak dostávam padúcnicu. Pritom je to obyčajný film o starcovi a Vietnamcovi, ktorý ničím neprekvapí, nemá v sebe nič originálne a komédia to nie je ani zďaleka. Žiadny dôvod na smiech ani úsmev som tu nenašiel. Švehlík samozrejme výborný, no takú Mary Bartalos ani nemuseli písať do účinkujúcich, veď povedala dokopy jednu vetu. ()
Solídne rozohraná hra s jasnou dejovou zápletkou, ale už menej uveriteľnou motiváciou postáv, sa v poslednej tretine dostane na úplne inú koľaj, než by jeden čakal. Niekto to prijme, iný nie. Viacero podzápletiek je zahraných do autu, ukázali sa skôr ako slepými uličkami, prípadne ústrednú myšlienku iba nejakým spôsobom majú potvrdiť. Ako televízny film by som bral Na střeše veľmi pozitívne, takto som film síce videl v televízii, ale ako regulérne kino za nemalý peniaz mi pripadal akýsi chudobný. To, že situácie v ňom nie sú príliš vystrihnuté z našej každodennej reality, ma vôbec netrápilo, aby bolo jasno. No až sa zdá, že by si Na střeše zaslúžilo pokračovanie, kde by dostala väčší priestor chlapcova rodina, susedka, starcov syn, polícia či imigračné oddelenie alebo aj vietnamská mafia. ()
Tak už i Česká republika má svou záhadu hodnou světového formátu, kam se hrabe Bermudský trojúhelník na záhadu Mádl. Šmīrák neschopný uvěřitelně zahrát ani tu nejbanálnější roli točí výborné autorské snímky. Scénář je nenucený, lehkonohý a hlavně opět nepotřebuje doslovnost, což je na dnešní poměry nebývalé. Možná jsem naivní prosťáček, ale já celý příběh Mádlovi žeru, všechny situace mi přijdiu reálné. Užívám si jemného nenuceného humoru, kterého je v českých filmech poslední dobou jako šafránu. Mádl je nesrovnatelně vyspělejší scenárista, než stále nepochopitelně natáčený věčný nedospělec Kolečko. Režisérsky se Mádl skutečně zařadil mezi špičku, navíc je vidět i velký posun od jeho prvotiny, což nám divákům umožňuje doufat, že český film má budoucnost. Jen dodám své vroucí přání, aby se Mádl vykašlal na to, co neumí, pro co nemá špetky talentu a tudíž mu to nejde, tedy hraní. Bude mít více času na psaní scénářů pro neokoukané filmy a také pak na jejich nápaditou režii. A tohle obojí mu jde více než dobře. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (22)
- Jiří Mádl začínal psát scénář v New Yorku, kde chtěl film i původně natočit. Později se film měl točit v Německu, ale nakonec vznikl v Česku v Praze. [Zdroj: radiozurnal.rozhlas.cz] (ZHODNOTITEL)
- V námětu filmu lze najít podobnost s filmem Gran Torino (2008). Oba filmy obsahují prvek sblížení starého zatrpklého muže s mladým asijským chlapcem a následné ovlivnění jejich životů. (Terminer)
- Příjmení hlavního protagonisty, Rypar, je shodné s příjmením hudebního skladatele (René Rypar) pro tento film. (honza.kuzel)
Reklama