Reklama

Reklama

Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991). (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (1 161)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jak z nijak zvlášť výjimečné knihy stvořit film, jenž se stane ikonou nejen svého žánru? Stačí drobná maličkost - být génius jakým byl Alfred Hitchcock - být tentýž perfekcionistický poděs s obrazovou imaginací rovnou té Mozartově hudební. Čert vem scénu ve sprše, to byl šokující trhák ve své době, dnes dobrý jen k tomu, abychom se mohli kořit odvaze velkého pana A - mě nejvíc dostalo bezzvučné otevření dveří předtím...a potom záběr v ložnici se zrcadlem...to je skutečně (skutečné) Psycho, to čarování s atmosférou a diváka vtahujícími záběry, to je ta pravá nadčasová hodnota tohoto dítěte roku 1960. Hlavní neměnnou devizou filmu je dokonale precizní Anthony Perkins, ten tichý Batesův chlapec, který svým výrazem dokázal přesně vyjádřit svou postavu a oklamat každého, kdo neznal příběh toho zastrčeného motelu a jeho majitelů. On a jenom on coby nástroj v rukách Režiséra sehrává jeden z nejpůsobivějších koncertů v dějinách filmu. Psycho je zcela po zásluze klasikou, ale jeho kvality jsou dnes někde jinde, než tomu bylo tehdy. Je otázka, jak to vlastně ve skutečnosti je...zda bychom to vnímali jinak, kdybychom mohli vidět to premiérové Hitchcockovo Psycho - to, jehož konec není jedním z nejveřejnějších tajemství, ale nevídaným šokem. To, jehož hudební úvod nám brnká na nervy, ale my ještě nevíme, kde číhá to hlasitě vyřvávané nebezpečí. Myslím, že takovému Psychu bych dal plné hodnocení...takhle ale nemůžu jinak než hodnotit jako zlatou klasiku, která má svou duši, ale která tu moji tak trochu míjí. 80% ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Hitchcock umí bravurně navodit temnou atmosféru. Neustálý déšť, černobílá kompozice obrazu, starý dům, pár záběrů na až zataženou oblohu, která doslova předpovídá zlo, do toho geniální hudební kompozice a o atmosféru máme postaráno. Celkově je však tento film na svou dobu revoluční a do té doby neviděná pecka. Dnes? Síla a šok již trochu vyprchaly, přece jen doba se mění, ale i po těch letech má film něco do sebe. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Určitě to není pouze o slavné scéně ve sprše nucené cizoložnice a nečekané zlodějky Marion, Psycho je příkladem iluzivní filmařiny, která krvavé sekvence spíš naznačuje a zbytek nechává na samotné představivosti diváka. Malý filmový štáb, černobílý materiál (na tu dobu už věc méně vídaná), prototyp hororového domu, žena svlékající se do prádla, pichlavý hudební motiv, voyerismus. Mumifikovaná, dávno zavražděná matinka skrývaná ve sklepě na ovoce a mnohoznačný vycpavač opeřenců Norman Bates v matoucím díle, ve kterém je podstatná kamera, střih a zvuk. Strhující hra, která funguje i po třiapadesáti letech!! ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Je zcestné hodnotiť Psycho ako zástupcu nejakého žánru alebo ako film, pri ktorom sa divák bál do miery niekoľkých hviezdičiek. Psycho si zaslúži byť hodnotené ako ukážka možností filmárskeho umenia. Ako ukážka géniálnej kreativity Alfreda Hitchcocka. A touto cestou sa dá dospieť iba k jednému - Psycho nie je film, je to nadfilm. Najprv je ono, až potom sú filmy, hodnotiteľné nejakými hviezdičkami podľa toho, nakoľko sú vydarené. ___ Predstavme si, že štetec maliara má X možností pohybu, sklonu k plátnu, intenzity dotyku s plátnom. Svoje možnosti má tiež filmová réžia, práca s filmovými postupmi a divákom. Hitchcock si týchto X možností, s ktorými dovtedy pracovali ostatní tvorcovia, skrotil, s úsmevom si s nimi zažongloval, a vytvoril novú paletu možností XYZ. Filmárčina je veda. Kto a kedy sa stane väčším filmovým vynálezcom, než bol on? ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Já jsem jeden z těch, co vypadají vždycky podezřele." Kdepak Normane. Ty vůbec nevypadáš podezřele, takže kdyby mne nějaká sympatická slečna s kradenými penězi požádala o úkryt, tak Batesův motel mohu jenom doporučit. Ty i matka se totiž umíte o hosty postarat tak dokonale, že vám z toho ubývají koupelnový závěsy. Já se tedy přiznám, že mě Psycho nevyděsilo k smrti ani napoprvé, při reprízách mě chvílemi i trošku nudilo, ale ten Normanův závěrečnej úsměv je prostě dokonalej. ()

Galerie (235)

Zajímavosti (197)

  • Všetky priame nájazdové zábery majú diváka vždy posunúť smerom dovnútra či do temnoty. Vždy ide o to, aby divák videl, videl viac a hlbšie – a to často veci, ktoré sa bojí vidieť. Preto Hitchcock kladie dôraz na oči, do ktorých diváka kamerou núti hľadieť. Ide o to, aby divák na vlastné oči objavil temné zákutia ľudskej duše, ktoré sa za tým pohľadom rozprestierajú. Preto má policajt nasadené tmavé okuliare. Je to jediná postava, ktorej oči nevidíme. To on sleduje Marion (Janet Leigh), a tak teda aj diváka. Na konci snímky Hitchcock diváka situuje do pozície policajta. Sledujeme Normana Batesa (Perkins) rovnakým záberom, akým policajt pozoroval Marion. A Norman si je tohto pohľadu vedomý, rovnako ako si ho bola vedomá Marion. Za plátnom je teda divák nemilosrdný, ako policajt za tmavými okuliarmi. Norman skôr v rozhovore s Marion zmieni poznámku o útulku: „A pozorujú vás tam kruté oči.“ (Biopler)
  • Podľa britského filmového kritika Robina Wooda je pôsobivosť diela z veľkej časti daná sexuálnymi náznakmi a faktom, že Norman Bates (Anthony Perkins) nie je schopný nadviazať normálny sexuálny vzťah. (Biopler)
  • Román „Psycho“ Roberta Blocha volně vychází ze skutečného příběhu jistého šílence a sériového vraha jménem Ed Gein, který řádil v padesátých letech ve státě Wisconsin a prováděl s ženskými těly věci, z nichž by se vám skutečně dělalo zle. Gein inspiroval i tvůrce filmu Texaský masakr motorovou pilou (1974). (Wences)

Související novinky

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

Zemřela herečka Patricia Hitchcock

11.08.2021

Ve věku 93 let v pondělí v kalifornském Thousand Oaks zemřela herečka, producentka a spisovatelka Patricia Hitchcock, jediná přímá potomkyně legendárního režiséra a mistra napětí, Alfreda Hitchcocka.… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Karlík a továrna na mrtvoly

Karlík a továrna na mrtvoly

17.09.2012

Rozhodnutí čím dál úspěšnější kabelové stanice A&E (letos masivně zabodovala westernovou detektivkou Longmire) natočit seriálový prequel k slavnému Hitchcockovu Psychu zpočátku neznělo jako… (více)

Psycho v televizi

Psycho v televizi

05.07.2012

Mohl by to být povzdech nad programovou náplní českých a slovenských komerčních stanic. Jenže tentokrát jde o Psycho s velkým „P“. Americká kabelovka A&E se původně zaměřovala hlavně na dokumenty… (více)

Reklama

Reklama