Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHrají:
Miroslav Krobot, Oldřich Kaiser, Alexandra Borbély, Táňa Pauhofová, Zuzana Kronerová, Zuzana Mauréry, Réka Dérzsi, Tomáš Turek, Vladimír Obšil, Éva Bandor (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Josef (Miroslav Krobot) je spisovatel, který jednoho dne získá nečekanou schopnost – mimořádný sluch v podobě zaječích uší. Ten mu umožňuje výborně slyšet nejenom hlasy dalších lidí, ale především jejich myšlenky... Střet cizích a vlastních představ o sobě samém otevře Josefovi oči. Když mu pak jeho mladá přítelkyně Katka (Alexandra Borbély) oznámí, že s ním čeká dítě, Josef ví, že je to jeho poslední šance, jak si uspořádat dosavadní život. Rozhodne se s ní oženit a narovnat rodinné vztahy... Muž se zaječíma ušima je tragikomedií o muži, kterému se život převrátí vzhůru nohama ze dne na den, ale i vyprávěním o našich představách o životě a o tom, jak někdy mohou být mylné a zároveň smutné i komické. (Bioscop)
(více)Videa (1)
Recenze (117)
Šulíkova tvorba si udržuje vysoký standard, přesto jsem nečekal, že ještě někdy překoná laťku, kterou si nastavil Zahradou (1995). Přiblížil se k ní sice v Cigánovi (2011) a hlavně v Tlumočníkovi (2018), ale... ale stalo se až teď, a já jsem nadšený. Příběh Muže se zaječíma ušima není nijak originální, ale originální a hlavně invenční je Šulíkova režie, a to nejen v tom, co zachytil (mj. skvělého Oldřicha Kaisera a pár dalších výborných hereckých výkonů) tradičně spolehlivý kameraman Martin Štrba, ale i ve fázi dokončovaček, kde září brilantní práce s archivní hudbou Ivana Paríka a Miroslava Bázlika a vůbec celková zvuková dramaturgie... Na tom, že je tu řazen ke komediím, což je (přes občasný výskyt hořkého humoru) nesmysl, nemá tenhle film žádnou vinu, takže dávám bez rozpaků 5*. ()
To přirovnání k Chvilkám skutečně není úplně mimo, jenže tohle na rozdíl od nich nemá jen solidní rozjezd, ale stejně dobře se to rozvíjí i dál a vše se nezasekne někde ve třetině. Svým způsobem se tu Šulík vrátil v určitých prvcích ke svým začátkům, aspoň svérázností a důrazem na psychologii postav, především té hlavní, ale dbá i na dostatečně představení těch vedlejších a jejich důležitosti, vztahu a ovlivnění vůči hlavní postavě. Ano, ta forma mi sice přijde přehnaně svojská a Šulík zde přichází se zbytečně velkým počtem nápadů, přičemž u některých se mu nedaří je správně zkorigovat, taky to není úplně dotažené a konec taky nemá takovou sílu, jakou by mohl mít. Jenže na poměry současné česko-slovenské kinematografie to má solidně napsaný scénář, podmanivou atmosférou, dobře se zde pracuje s postavami, filmařská stránka je svá a přitom neotravuje, hudba se do toho dost zvláštním, ale přitom naprosto přesným způsobem hodí a už jen kvůli tomu to strčí do kapsy spoustu jiných českých filmů. Včetně těch, které se snaží tvářit jako art, ale nemají na to. Líbilo se mi to a něco mi to dalo - a to o spoustě současných filmů z Čech a Slovenska říct nemůžu. Už jenom kvůli tomu si to podle mě čtvrtou hvězdu zaslouží, i když jen slabou. Každopádně jsem rád, že mě můj nejoblíbenější slovenský režisér opět nezklamal - sice na dost silný zážitek z Tlumočníka tohle nemá ani zdaleka, ale pořád je vidět, že on prostě umí. Btw zařazení mezi komedie mi přijde docela mimo a hlavně strašně mystifikační, protože na základě něj se na tenhle film podívá spousta lidí, pro kterou to prostě není (což nemyslím nijak špatně). Tohle je drama, hlavně drama. 4* ()
Je to v podstatě banalita o hledání odvahy k zásadní životní změně navíc neoriginální nebo lépe řečeno hodně profláknutá, forma vítězí nad obsahem. A forma je hodně hravá, potlačuje poetiku, která jakoby se z filmu zcela vytratila. Nic z toho ale zásadně nevadí. Je to vcelku zábavný autorský počin a není častý jev aby si český film (koprodukce) přičichl k umění. A Krobot byl zas u toho. ()
Celkom milo ma to prekvapilo a dávam tri a pol hviezdy (nie štyri, ale tri a pol). Forma je tu asi trochu nad obsahom, nie že by bol obsah zlý, skôr tým chcem povedať, že je to natočené naozaj kvalitne (kamera, strih a zvuková postprodukcia). Dosť rušivé, či divné (alebo artové) bolo, keď herci začali hovoriť priamo do kamery. Scény sa vždy skončia ešte pred tým, než by začali nudiť, čo funguje vždy. Zasmial som sa v pravidelných dvadsaťminútových intervaloch (na komédiu je to určite málo), ale pár krát som sa aj zamyslel nad nejakou zmysluplnou vetou. Napriek všetkým kladom sa tu toho veľa neudeje, nič viac, čo by ste nezažili, alebo čo by ste nepočuli z rozprávania každý deň doma, vonku, v práci, z tohto pohľadu je to taký obyčajný, všedný film. Ak čakáte, že to (podľa obsahu) bude niečo na spôsob Po čom ženy túžia, tak možno budete (mierne) sklamaní. Ale dnes som mimochodom videl aj jeden oscarový film a bolo celkom pozoruhodné, že tento (Muž se zaječíma ušima) ma bavil viac. Aj preto dávam štyri (teda tri a pol). ()
Lidé s povahou, jakou má Josef by se asi neměli ženit a mít děti. V mládí bouřlivák, který o rodinu nejeví zájem, byl sobec. Stárnoucí spisovatel se snaží urovnat vztahy v rodině, ale moc se mu to nedaří. Pozoruhodný film, ve kterém zaznívají mnohá moudra a hluboké myšlenky (např. o víře a církvi). Život je zkrátka hodně složitý. Miroslav Krobot opět nezklamal. Usala prusa! ()
Galerie (37)
Zajímavosti (13)
- „Chtěl bych, aby náš film hovořil o vážných věcech se sarkastickým humorem,“ řekl režisér Martin Šulík. (ČSFD)
- Při natáčení bylo použito 12 ks zaječích uší, které jsou výtvorem nadaného maskéra i velkých hollywoodských produkcí, Martina Jankoviče. (Bioscop)
- Natáčení probíhalo na 22 lokacích a trvalo 27 dní. (Bioscop)
Reklama