Režie:
Jan FoukalScénář:
Zdeněk JecelínKamera:
Jan ŠusterHudba:
Albert RomanuttiHrají:
Eliška Křenková, Martin E. Kyšperský, Jan Strejcovský, Anita Krausová, Agáta Kryštůfková, Pavel Zatloukal, Cyril Kaplan, Jiří Konvalinka, Viktor Čiháček (více)Obsahy(1)
Martin (Martin Kyšperský) a Eliška (Eliška Křenková), hlavní hrdinové filmu Marťanské lodě, se poprvé setkávají na narozeninové party ve vybydlených prostorách brněnského nádraží. Mladá psycholožka hudebníka pozve na přednášku, kterou pořádá. Na Martina zapůsobí. On kolem ní krouží, ona ho loví. Martin za ní odletí do Norska. Po návratů domů zjišťují, že bez sebe nemůžou být. Je to jak z hollywoodské romance, jen v kulisách Brna. Vyléčí vesmírná láska všechny bolesti? (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Z tohohle filmu jsem dost rozpolcená. Objevuje se tu spousta věcí, které mi vadí, na druhou stranu je zase podle mého třeba řadu věcí ocenit. Do první kategorie spadá trochu slabší příběh (resp. spíše asi scénář, vytvořený na základě reálného námětu, který zřejmě měl docela slušný potenciál, jenž se tak úplně nepodařilo naplnit). Dále nesourodost ústřední dvojice - prostě jsem jim tu jejich lásku nějak nedokázala věřit; sice cca od druhé poloviny filmu už z nich vycházely alespoň nějaké emoce a bylo to zajímavější i s tím, jak se příběh přece jen trochu rozvinul, bylo to tam už ale z pohledu vyjadřovaných pocitů spíše o naštvání, únavě, možná rezignaci. Pak taková nějaká přílišná epizodičnost, kdy se díváme na různé scény a scénky, kde toho zůstane spousta nevyřčeného, pak to cvakne a jsme zase v úplně jiné situaci s pocitem, že se nám něčeho nedostalo nebo že tam ta předchozí scéna možná nemusela vůbec být, když stejně není ozřejmen její smysl. Stejně jako u řady dalších českých filmů z poslední doby jsem měla místy dost velký problém se zvukem (kdybych např. dopředu nevěděla, jak se to s Eliškou vyvine, z toho telefonátu v závěru bych asi byla pěkně tumpachová, protože jsem vůbec neslyšela, co bylo Martinovi sdělováno). A teď ta druhá kategorie. Příjemná hudba. Výkon Elišky Křenkové, kterou mám obecně velmi ráda a tady mě také nezklamala. I když byl film překvapivě na to, že to měla být love story, pro mě místy takový hodně odosobněný, bez emocí, díky záběrům z dobře známých míst v Brně a okolí ve mně přece jen dokázal chvílemi vzbudit takové příjemné "domácí" pocity. Martin E. Kyšperský mě popravdě příliš herecky nezaujal, obdivuji ale, jak dokázal zvládnout "potelefonovou" scénu v závěru, tam jsem mu najednou věřila naprosto vše (škoda, že v průběhu filmu to bylo už trochu slabší). No a celkově to bylo hezky natočené, takovým "nečeským" stylem, který se se svými dlouhými záběry krajiny městské i té v přírodě a lidí, co jsou v ní trochu ztracení a příliš nemluví, spíše podobal artovým filmům například severským (a když se někdo pokusí o něco trochu jiného, tak to já to oceňuji). Celkově hodně hraniční čtyři hvězdy a 65 %. ()
Eliška Křenková patří mezi naše nejlepší herečky vůbec a i tento film toho dokázal využít. Role Martina E. Kyšperského je zrádná. Sice hrál sám sebe ve vlastním příběhu, ale neznám ho natolik, abych dokázal posoudit, zda to pro něho bylo snadnější nebo naopak složitější. Ale i kdyby to byla arteterapie, tak snímek jako nezávislá romance funguje, a díky rozumné délce hodnotím výše, než jsem čekal. (Poznámka k názvu: Chtěl jsem film doporučit jednomu známému, ale okamžitě mě odpálkoval, že na sci-fi nekouká.) ()
Na malý okamžik jsem se ocitla v jejich světě plném zvláštní poetiky a nejspíš se tam v myšlenkách ještě nějaký čas budu vracet. Zasáhlo mě to takovou silou jako málokterý jiný film. Strašně moc se mi líbila i hudba, jež byla přesně podle mého gusta. A všechny ty úžasné texty! Martin Evžen Kyšperský na mě svou osobností zapůsobil natolik, že asi začnu poslouchat kapelu Květy, abych ho trochu víc poznala. Naproti tomu Elišku Křenkovou znám docela dobře a teď nastala ta chvíle, kdy mi nezbývá nic jiného, než ji opět vychvalovat až do nebes za naprosto autentické a věrohodné ztvárnění hlavní ženské role. (85%) ()
Křehké a lyrické drama o milostném vztahu dvou mladých lidí. Zápletka tu není příliš důležitá, důraz je kladen zejména na vyjádření pocitů obou hlavních hrdinů ztvárněných úžasně přirozenou dvojicí hudebníka Martina Kyšperského (který ve filmu zužitkoval písně své vlastní kapely) a Elišky Křenkové. Nejsem si ale jistá, jestli bylo chování vystudované psycholožky dostatečně věrohodné a samotný závěr mohl mít větší tah na branku. Pokud jste ale zvědavi na něco jiného než běžné romantické komedie české produkce, můžu určitě doporučit. ()
Indie artová romance z Brna s Eliškou Křenkovou v hlavní roli? No neber to.... sice dost zkratkovitá, přesto jde o jednu z těch lepších tuzemských romancí sledující vývoj jednoho intimního vztahu. Jo, není to dokonalý, ovšem inspirace skutečnou událostí dodává celému snímku velice realistický a o to výraznější melancholický a citlivý rozměr. ()
Galerie (8)
Zajímavosti (7)
- Inspirací pro vznik tohoto filmu se stala kniha básní „Marťanské lodě“ Aleny Černé a Martina E. Kyšperského. (Česká televize)
- Realističnost filmu se skutečností je i taková, že herec Martin E. Kyšperský hrající sebe samotného nenávidí letadla. Když se letělo natáčet do Norska, tak svou nervozitou rozrušil i Elišku Křenkovou, která za normálních okolností nemá s létáním problémy. (vyfuk)
- „Filmovou hudbu nahrával orchestr Berg, dirigoval Albert Romanutti, ve filmové kapele Mulet hrají kromě Kyšperského Jirka Konvalinka a Cyril Kaplan ze skupin Vložte kočku nebo Mutanti hledají východisko. Obsáhli jsme široké hudební spektrum a jsem rád, že ve filmu o lásce se stala hudební koncepce zásadní součástí filmového vypravování,“ uvedl režisér Jan Foukal. (SONY_)
Reklama