Daria Kashcheeva
nar. 01.04.1986
(38 let)
Dušanbe, Tádžikistán, Sovětský svaz
Zajímavosti (5)
- Své pocity, spojené se studentským Oscarem a nominací na toho nestudentského (díky filmu Dcera, 2019) novinářce Soně Kacerovské popsala jako "ambivalentní. Samozřejmě jsem cítila obrovskou radost, že někdo ocenil moji práci a že díky tomu můžu navštívit Hollywood, protože jsem na něj byla hodně zvědavá. Samotný galavečer jsem si však nebyla schopna užít. Ten povrchní svět obřích rób, dokonalého make-upu a okázalého luxusu není nic pro mě. Americká extrovertní mentalita, která je založená na takzvaném small talku (...) mi jako introvertovi přijde úplně cizí. V rámci programů ke studentskému Oscaru nás však odvezli podívat se do velkých studií, jako jsou třeba Disney nebo DreamWorks. Bylo zajímavé vidět zákulisí mnoha filmových projektů. Je to ale taková továrna, rozhodně ne místo, kde bych chtěla pracovat. Mnohem bližší je mi práce v menším štábu. Jsem ovšem moc ráda, že jsem měla možnost americký studiový systém výroby filmu poznat." (NIRO)
- V březnu 2024 se v médiích a na sociálních sítích velmi řešila kontroverze, vyplývající z toho, že její děkovná řeč při přebírání Ceny Magnesia za studentský film na 31. ročníku Českých lvů (2024) byla přerušena režií. Názory a úhly pohledu se velmi různily. Toto je kompletní, blíže nekomentovaný přepis jejího proslovu, bez zásadnějších úprav (uhlazena jsou jen drobná zadrhávání a přeřeky): “Dobrý večer. Já strašně moc děkuju. A za prvé bych chtěla poděkovat škole, protože když Electra byl hybridní film, i když se to týká techniky, ale byl hybridní film i v tom, jak jsme měli i poloprofesionální podmínky a měli jsme podporu od Fondu kinematografie, od Zlín Talents, od Plzně… ale bez toho, bez té podpory, kterou jsme měli od školy, a od studia FAMU, vlastně ten film by se nemohl uskutečnit, protože studio FAMU k nám byla strašně velkorysá, měli jsme úžasné podmínky a úžasné lidi a ta spolupráce byla úžasná. V tom děkování budu krátká – strašně moc chci poděkovat svému štábu, ale šetřím si čas, protože mám osobní vzkaz, který, myslím si, je důležitý i pro náš celý filmový průmysl. Včera na ceremoniálu Famufestu paní děkanka upozornila na statistiky, které svědčí o tom, že i když na filmové škole genderová vyváženost mezi studujícími vypadá většinou pozitivně, ale v profesionálním prostředí pak počet žen v kreativních profesích výrazně klesá. Považuji za nesmírně důležité vytvoření přátelského prostředí pro představitele všech genderů, ale podle mě je v téhle diskuzi podceněna otázka podmínek pro pracující matky. Během výroby a vývoje Electry jsme byli v našem štábu hodně otevření matkám a těhotným ženám. Bylo to pro mě strašně důležitý… měli jsme čtyři těhotné ženy, které se po natáčení nebo během natáčení staly matkami. Nebylo to pro nás ale vůbec jednoduché, jak pro matky tak i pro celý průběh natáčení. Ale jak tu zkušenost můžeme reflektovat? Já jsem čerstvou absolventkou FAMU, mám za sebou nějaké úspěchy, jsem žena, je mi třicet sedm, moje vaječníky stárnou, a teď se musím rozhodnout co s tím. Pokládám si otázky: kdybych se rozhodla, že budu matkou a budu muset zvládat dvě směny – kreativní práci a péči o dítě -, budu moct dělat svoji práci stejně kvalitně, jako jsem to dělala doposud? Nebo jednu z těch směn musím obětovat? Mám obětovat to, že jsem matka? Nebo mám obětovat svoji tvorbu? A proč vůbec musím vybírat? Proč musím vybírat mezi mateřstvím a tvorbou? Jenom proto, že jsem se narodila s dělohou? A už to slyším: ‘Všichni to zvládli, zvládla bys to i ty.’ Ale za jakou cenu? Za cenu poklesu kvality mojí tvorby? Nebo za cenu špatné kvality výchovy mého dítěte? Za cenu vyhoření a neschopnosti pak vůbec tvořit ani být matkou? V severských zemích se postupně stává standardem zakládat do rozpočtu…” V tuto chvíli se z reproduktorů ozval do sálu hlas režiséra Michala Čecha: “Dario, je to moc dlouhý, prosím přestaňte!” Kashcheeva tedy řekla už jen: “Já bych strašně moc chtěla apelovat k tomu, že podpora matek-tvůrkyň je strašně důležitá a moc děkuju za pozornost.” (NIRO)
- V roce 2020 se stala členkou americké Akademie filmových umění a věd. (NIRO)
Dcera (2019)
- Daria Kashcheeva čtyři měsíce vyráběla kulisy a loutky pro film. (ČSFD)
Dcera (2019)
- Kashcheeva zvolila pro svůj film unikátní výtvarnou formu, kdy pomocí pohyblivé ruční kamery, což je u loutkového filmu velmi komplikovaná realizace, docílila velmi realistických záběrů. [Zdroj: Novinky.cz] (Duoscop)
Související novinky
31. Český lev - výsledky
Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)
Co si nenechat ujít na festivalu Pragueshorts?
Ve středu 28. 2. vypukne 18. ročník Mezinárodního festivalu krátkých filmů Pragueshorts Film Festival, organizovaného každoročně pod hlavičkou MFF Karlovy Vary. Na ty nejlepší krátké filmy z Česka i… (více)
Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci
Večer v sobotu 3. února 2024 proběhl v Divadle Archa v Praze 14. ročník slavnostního předávání Cen české filmové kritiky, které každoročně uděluje Sdružení české filmové kritiky výrazným a chváleným… (více)
Roztočte spirálu své filmové kariéry!
Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva se letos týká tématu „Pozitivní spirála“, aneb jak jeden dobrý skutek dokáže… (více)
Soutěž Nespresso Talents je opět tady!
Roztočte spirálu své filmové kariéry. Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva, jejíž výherci získají štědrou finanční… (více)
Scenáristka
Filmy | |
---|---|
2020 |
FAMU v kině 01 |
Dokumentární | |
---|---|
2023 |
FAMU Four |
2017 |
Praha očima cizinců (studentský film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
2023 |
Electra |
2019 |
Dcera (studentský film) |
2017 |
Oáza (studentský film) |
To Accept |
|
V popelnici (studentský film) |
|
2016 |
Vítr správným směrem (studentský film) |
Režisérka
Filmy | |
---|---|
2020 |
FAMU v kině 01 |
Dokumentární | |
---|---|
2023 |
FAMU Four |
2017 |
Praha očima cizinců (studentský film) |
Hudební videoklipy | |
---|---|
2017 |
Doyeq: Wireframe Photosynthesis |
Krátkometrážní | |
---|---|
2023 |
Electra |
2019 |
Dcera (studentský film) |
2017 |
Oáza (studentský film) |
To Accept |
|
V popelnici (studentský film) |
|
2016 |
Vítr správným směrem (studentský film) |
Kameramanka
Filmy | |
---|---|
2020 |
FAMU v kině 01 |
Dokumentární | |
---|---|
2017 |
Praha očima cizinců (studentský film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
2019 |
Dcera (studentský film) |
2017 |
To Accept |
V popelnici (studentský film) |
|
2016 |
Vítr správným směrem (studentský film) |
Zvukařka
Filmy | |
---|---|
2020 |
FAMU v kině 01 |
Krátkometrážní | |
---|---|
2019 |
Dcera (studentský film) |
2017 |
Oáza (studentský film) |
To Accept |
|
V popelnici (studentský film) |
|
2016 |
Vítr správným směrem (studentský film) |
Scénografka
Filmy | |
---|---|
2020 |
FAMU v kině 01 |
Krátkometrážní | |
---|---|
2019 |
Dcera (studentský film) |
Účinkující
Střihačka
Dokumentární | |
---|---|
2017 |
Praha očima cizinců (studentský film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
2017 |
Oáza (studentský film) |
To Accept |
|
V popelnici (studentský film) |
|
2016 |
Vítr správným směrem (studentský film) |
Producentka
Krátkometrážní | |
---|---|
2017 |
To Accept |
2016 |
Vítr správným směrem (studentský film) |
Herečka
Dokumentární | |
---|---|
2020 |
Česká loutka - včera a dnes (studentský film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
2017 |
To Accept |
Související novinky
31. Český lev - výsledky
Tradičně v pražském Rudolfinu se v sobotní večer 9.3. 2024 odehrál slavnostní ceremoniál, při kterém byli předáni Čeští lvi za ty nejpovedenější bijáky, jež jsme mohli v našich končinách na plátnech… (více)
Co si nenechat ujít na festivalu Pragueshorts?
Ve středu 28. 2. vypukne 18. ročník Mezinárodního festivalu krátkých filmů Pragueshorts Film Festival, organizovaného každoročně pod hlavičkou MFF Karlovy Vary. Na ty nejlepší krátké filmy z Česka i… (více)
Ceny české filmové kritiky ovládla Přišla v noci
Večer v sobotu 3. února 2024 proběhl v Divadle Archa v Praze 14. ročník slavnostního předávání Cen české filmové kritiky, které každoročně uděluje Sdružení české filmové kritiky výrazným a chváleným… (více)
Roztočte spirálu své filmové kariéry!
Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva se letos týká tématu „Pozitivní spirála“, aneb jak jeden dobrý skutek dokáže… (více)
Soutěž Nespresso Talents je opět tady!
Roztočte spirálu své filmové kariéry. Mezinárodní soutěž pro mladé filmaře Nespresso Talents se opět rozbíhá, a to na opravdu pozitivní vlně. Každoroční výzva, jejíž výherci získají štědrou finanční… (více)