Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Animovaný
  • Drama
  • Rodinný
  • Krimi

Recenze (1 357)

plakát

Amerika (1994) 

Koment bude

plakát

Kaskadér (2024) 

Toto dobrodružství se mi moc líbilo. A to nejsem žádný kaskadér, a i  kdybych jím muset být , radši zůstanu Zvířetem. Ale tahle pocta kaskadérům byla vtipná, akční, roztomilá i dojemná zároveň. Jedna postava se v průběhu filmu svěří, že měla vždycky radši animáky než hrané filmy, protože animáky si nezastírají, že je vše jenom ,,jako.´´Tak Kaskadér mi přišel trochu jako takový hraný animák (:D), ve kterém jako by nic nebylo možné. A ano, sice hned poznám kdo bude hodný a kdo zlý, kdo si k sobě najde cestu, kdo k  sobě cestu ztratí apod.  Ale  znovu jsem zase pocítil nadšený, až infantilně dětský pocit, kdy jste nadšený z každého záběru. Nemusí to být celé dvě hodiny až tak extra vtipné, ale každý většinou moment je většinou něčím hravý, energický či  má líbivou scénografii nebo  zajímavé prostředí atd. Kaskadér je sonda do práce těch, kteří jsou v každém filmu a nikdo o nich neví. Přehlídka toho, jak to vypadá, když vizionářští  extravagantní moderní úmělcí natáčí néméně vizionářský extravagantní moderní  kosmicný milostný příběh o lásce  mezi mimozenšťanem a vesmírným kovbojem. A do toho se nám ztratí hlavní hvězda. Nebo ne? Ne!   Protože tohle se ještě skombinuje s ulitlou crazy kriminální linkou, kde narazil na jednoho z nejneschopnějších padouchů, kterého jsem kdy viděl. Jenže v tomto případě to ale vůbec nevadí, ba naopak. Motivace žárlivosti na kaskadéra a strach herce, aby se neprozradilo, že si akční scény natáčí sám? To je něco, sem perfektně zapadlo.  Dohromady nás tedy čeká nadupaná jízda, kde si prohlédneme i několik luxusních prostředí jako sídlo filmové hvězdy ukryté na terase, kde místnosti oddělují nádherné skleněné zdi. Také se mi líbily efekty a hra s barvami v momentech, kdy byl Colt pod drogami.nebo nápad s dvojtou obrazovkou. Co se týče akce, automobilá honička za denního provozu nebo  souboj člunů uprostřed noci, to všechno vypadá vážně luxusně a kouká se na to skvěle. Ne, že bych si na podobných věcech nějak ujížděl, ale v tomto případě jsem si je užil.  A na závěr celého tohoto mejdanu možná budeme svědky něčeho, co je ještě lepší než to, co vidiíme v kinech.:D No, Barrbenheimer mě loni víceméně minul. Tohle je konečně  ta pravá novodobová feel-good vysokorozpočtová pohodovka, jak má být. Jsem docela zvědavý, jestli ještě z letošních filmů uvidím něco tak zábavného.

plakát

Každý den odvahu (1964) 

Padesátá léta jsou pryč a budovatelské nadšení nachází své limity.  Vlastně je naprosto pryč. Ať už  rozhlas zjišťuje výsledky práce mezi mláděží kvůli dobrému příkladu nebo se konají propagandistické schůze s kulturní vložkou, která je sama o sobě trapná a nikdo se ji nechce zůčastnit, nebo se konají  angažované projevy o zoodpovědnosti, plánech a společných zájmu, tak to už nikoho nezajímá. Z možná dříve nadšené budovatelské třídy se stává stereotypní  maloměšťácká skupina, která za vším vídí jen příležitost  ke chlastání, předvádění se nebo rvačkám. A když se vyjede na venkov působí tam jako odloučená odcizená subkultura  z jiného světa (vzpomenu kouzelný moment se zabítím slípky, protože nemáme nic k obědu:D). Jenom hlavní  hrdina Jarda je ten poslední, kdo se ještě furt snaží. Budovat, angažovat. Ale  sám si uvědomuje, že se mu nic nedaří a chtěl by žít jinak. Až by člověk dal za pravdu jeho přítelkyni, když se na něj obořuje  Co ty chceš? Kam se to furt rveš? Mají  sice pronajatý byt, ale dole v patře musí snášet neustálé hádky stárnoucí manželské dvojice jako děsivý obraz toho, jak jednou skončí a čeho se můžou bát...že jednou budou taky tak staří. V možná místy hůře čitelném filmu pro současnou dobu a mladého diváka jako jsem já vnímám nadčasový rozměr v podobě motivu člověka, který podlehá deziluzi,  prohrává to, čemu sám věřil a jeho život ztrací smysl, ale nedokáže to změnit. A tak marně hledá svou jedinou náplň života v něčem, co mu samotnému moc nejde a pod nohama ztrácí i svůj osobní život.  Jarda se tak moc snaží, až nakonec příjde o svou přítelkyni v podaní Jany Brejchové (z filmu to tak celkem vyplývá) a nakonci se dostane do asi nejabsurdnější situace, kdy ho odvádí StBák, se kterým se navíc dle všeho znali z dřívejška. Nechybí pár experimentálnějších hravějších šedesátkových prvků (pronásledování a napadení Brejchové ze strany Abrháma v hodně mladém vydání.)  Taky tady vnímám plno univerzálních nadčasových moudrých hlášek (Já jsem ten, kterej všechno vodře a nic z toho nemá. No, to jsme všichni, ne?- My už umíme jenom pracovat, ale neumíme se bavit. Musíš umět žít. Žít jít, pít.-  Kdo má moc? To by mě zajímalo kdo má dneska moc. Já mám spíš málo-Nahoru jsme se nedostali a dole se nám to nelíbí.) Jan Kačer splňuje svou roli hrdiny (anti)hrdiny ,,civilního muže z lidu´´ skvěle. Moc jsem si užil oblíbeného Vlastimila Brodského v roli bodrého ironického reportéra. Vítě, mě vždycky zajímaj lidi, kterym se v životě nic nepovedlo. Takže mě vlastně zajimaj všichni lidi.  Ale jinak já furt jen chválim, furt. Chválim, chvílim, chválím.  Chválil jsem, chválit , budu chválit. Až se uchválím. Nono, chválim. Já chválim, ty chváliš, on chválí.  Furt! Takže chválíme. Takže dohromady mě určitě druhá filmová připomínka zesnulého Jana Kačera na ČT zaujala víc než páteční Nikdo se nebude smát. Přesto se samozřejmě přiznám, že si ze všedních kousků československé Nové vlny o mladé partnerské  dvojici pustím třeba radši znovu rozverné Intimní osvětlení než chladnější Každý den odvahu, to zase jo.:o

plakát

Záměna (1983) 

Fajn komedie, která se zabývá myšlenkou, že vše závísí prostředí a povzbuzení. Pokud jste správně veden a motivován, můžete se stát i ze zlodějíčka prestížním ředitelem a naopak přední elegantní úředník může ze dne na den skončit jako ubožák.:o Takže myšlenka takřka ve stylu pedagogické ,,Tabule Rasa.´´  Film používá humor těžící ze střetu odlišných kultur a prostředí a la ,,slon v porcelánu´´, který  mi příjde stále vděčný a nevyčerpatelný.  Pohled na Ameriku okolo Vánoce mi přišel na  osmdesátky nezvykle milý a elegantní, což asi dělá i to podnikatelské prostředí s krásným honosným sídlem.  A musím říct, že se na to krásně dívalo. Eddie Murphyho moc nemusím,  ale zde jsem si neužíval nejen společnost Dana Aykorda (který byl úžasný snob!)  ale i jeho. Denholm Elliot jako elegantní distingovaný tajemník se smyslem pro spravedlost a férovost hlavní dvojici skvěle doplnil. Možná trochu škoda, že to na poslední půlhodinu  sklouzne k čisté moralitě, ale i tak to bylo hezké. Musím říct, že to byl moc milý klasický osmdesátkový americký kousek, který mi doposud unikal. Neměl bych problém se na něj někdy podívat znovu, třeba až budou Vánoce aktuálnější než teď.:o

plakát

Nikdo se nebude smát (1965) 

Aneb jak to může dopadnout, když se budete bát říkat pravdu..Právě dávali k umrtí Jana Kačera, ale nezdá se mi to úplně dokonalé. Stejnomennou povídku Milana Kundery jsem shodou okolností letos četl v souvislosti s maturitní četbou a zhltl jsem ji jedním dechem. Ve filmu se mi zdálo, že nejsou všechny ty stupňující se lži pana Klíma doplňující se stejně tak neunavným zápalem pana Zátuleckého zdaleka tak svižné. Vleče se to. Navíc Kundera dokáže na papíře literalním jazykem lépe vysvětlit Klímovu motivaci, protože čtení dopisu měl přeci jen spojené i se vzpomínkou na pěkný večer, kterou si nechtěl kazit.:o Přiznám se, že některé ,,filmové´´ přidané motivy (jako groteskní schovávání se v hospodě přes bedny s lahvemi nebo opakovaný prvek s obcházením cesty)  jsem asi  ani nepochopil. Zaujaly mě ale některé stylistické pasáže Nové vlny (striptýz před oknem, pohled do jakési šedesátkové tančírny s mládeží), opakující se záběry na špízující ulici a  oslavovaná scéna s uličního výboru. Je to málo? Diskuze bude až potom.

plakát

Cable Guy (1996) 

Cable Guy! Cable Guy! Cable Guy! Tuhle hlášku a celé představovací ántré  Jima Carreyho jen tak nezapomenete. Celkově to není vůbec špatná hořká komedie na zamýšlení o ,,chůvě, televizi, která byla k mání pořád´´ . Nebo alespoň době, kdy byla k maní pořád, řídila americké životy, konzumní život orientovaný na večer v obýváku s hifi-párty. Je to v podstatě takový dokument devadesátek.  Až tedy náš ,,Cuble Gay´´ úplně zapomene, že to kolem není film, není závěr Zlatého oka, ale život, jenomže jeho neformoval život, ale život s televizí, která mu nahrazovala matku. Možná tedy nastal čas zabít tuto paní na hlídaní, aby se lidstvo, nebo alespoň jeden pán,  vrátilo třeba ke knížce, co má celou dobu vedle televize před sebou.  Protože miliony kluků a holek mají ještě šanci. No, určitě nejsem jedinný z csfd maniáků, kdo taky stejně jako Cable Guy mohl použít pro zapůsobení nějákou děsně cool vetu, pouze proto že ji viděl ve filmu.:D Párkrát mi ta šílenost až nepříjemně nastavila zrcadlo,ale jako  alegorie  o závislosti, posedlosti, míjení se s realitou, ze které mohlo ještě trochu víc zamrazit. Místo toho to je vedle působivých a zábavných momentů takové nedotažené. Carreyho šišlání nebo   některé přehnané vtípky (záchodová mísa, ale je jich tady víc) pro mě byly chvilkami už neúnosné. A místy jsem si fakt říkal, ať už ho sakra nechá ten protiva bejt.:D Stiller bohužel nedokázal Jima zkrotit vedle šaškovin i k procítěnému výkonu, jak se povedlo v Truman Show nebo Formanovi v Muži na Měsící. Ale základní zápletka, myšlenka a atmosféra filmu se mi líbila.

plakát

Sloní muž (1980) 

Legendární mág David Lynch mě svou šílenou psychidelickou tvorbou zatím trochu děsil a viděl jsem od něj dosud jenom atypický (a krásný!) Příběh Alvina Straighta. Od Sloního muže jsem na základě reakcí čekal na Lynchovy poměry další trochu normálnější a divácky vstřícnější podívanou,. Už na začátku mě pohltila skvělá hudba a snový flashback se slony. Musím říct, že Lynchovy osobité slabůstky například pro ony snové sekvence nebo záběry a kamerové kompozice do továren uprostřed průmyslové revoluce  s hrou světel a stínou, se specifickým důrazem na zvuky nových moderních strojů, dobře osvěžují tento příběh, který je rozhodně velmi dojemný a lidsky , krásně staví na přetřes význam každého člověka a nespravedlnost světa.  Je to takové lehce stylizované, což mi přišlo ok. Dobrý příběh to splňuje. Herecké výkony taky super. Tak proč už neskákám dva metry do vzduchu?:D Možná pár nelogičností, pomalejší tempo, nejistoa, co všechno si Lynch vymyslel a mé vlastní počáteční nepochopení závěru.:D  A fakt mi to přišlo vyprávěné malinko  pomalu. Já vím, je to takový komorní příběh, ale expozice trvá  až moc dlouho. Ano, možná  to je i záměr, abychom hned nevěděli, co se v Johnu Merrickovi ve skutečnosti skrývá a mohl se tak chvilku cítit jako ti, co na něj hleděli jen jako na zrůdu k  pouťové atrakci...aby si pak naplno získal naše srdce. John Hurt dokázal geniálně podat Merrickovo sípání a špatnou artikulaci, za kterou se ale přeci jen skrývá neskutečná laskavost a dobrota v projevu. Anthony Hopkins je už v nezvykle mladém vydání nepřekvapivě taky úžasný.  Ano, výkony hlavní dvojice jsou zkrátka dechberoucí. No, tak mě i možná proto mrzelo, že těch scén jako u pana Trevesena doma nad rodinnými fotografiemi nebylo malinko víc a do soukromí dvou hlavních postav jsme ještě více nepronikli, i když je to možná trapná připomínka. Taky mi vrtalo hlavou, jak do té nemocnice mohl tak nenápadně vniknout ten večírek?  Úplné nadšení se nekoná, ale  díky svébytné (ale umírněné) formě, jsem spokojený. Méně než čtyři hvězdy nemůžu dát. Už jenom za ty herce, poselství filmu a formu. Jo a taky za to, že jsem to viděl v kině.:D Momentálně navíc těžko zaručit, že se mi nějaký jiný Lynchův film bude líbit víc. Navíc musím říct, že s odstupem ve mě tento film určitě cosi zanechal a ta zvláštní dobrota, čistota osobnosti Johna Merricka ve mě stále doznívá.

plakát

To se vysvětlí, soudruzi! (2024) (seriál) 

Musím souhlasit s (bohužel ojedinělými) názory že tento seriál byl fajn zpestřením nedělního večera. Už od začátku  jsem byl rád za pokus o něco ve stylu Vorlíčka, Macourka, Poláka a duch Fantomase či starých Bondovek. Inspiraci můžu tvůrcům jenom pochválit.  Sice jsem v 80.lerech tahal kačera, ale podle tohoto seriálu by se mohlo zdát jako by byla tuhá normalizace fantaskní barevné místo, kde se jenom hemžilo nevysvětlitelnými záhadami a vědátorskými podivíny. Nemůžu si pomoc, ale například břichomluvec, co si vystavuje loutky  a chce vytvořit oživlou loutku se zabudovanou inteligenci by podle mě tehdy skončil spíše už dávno v hledáčku Stb než v luxusně zařízeném domě s vlastní dílnou. Ale tohle prostě nejde brát vážně.  Je to fantasmagorie. Právě ta kombinace futurismu a retra má své kouzlo. Seriál ze začátku sklidil tvrdou kritiku. Mně se naopak  už od začátku líbila stylová forma a  různé hravé nápady. Vydržel jsem a nakonec se mi to líbilo celé. Hravé nápady nakonec  prostupovaly celým seriálem a bylo jich více než dost (Lektvar nesmrtelnosti, Pravdometr, Spiritula.:D přístroj, který čte myšlenky krys, Automatón, kohout, který snaší zlatá vejce,  zpívaný výslech výboj známý jako náboženská extáze,.:D). Nakonec se mi ne všechny díly líbily úplně stejně, ale každý přinesl zajímavé téma k případu. Super byla třeba pětka ve stylu Krotitelů duchů (:D). Ale osobně se mi  nejvíce líbil  čtvrtý díl s možnou svatyní, symbolicky (?) odvysílaný před Velikonoci.:D Opravdu zajímavý námět, který měl  nezapomenutelné  vyvrcholení s příjezdem pápeže a zásahem agentky Snížkové.:D Obdivuji skvělou výpravu. Ústav paranormálních jevů vypadá jako úžasné sídlo.  Celkově je scénografie jednotlivých prostředí vypiplaná. Od Chlupáčka se mi už dost obrazově líbil Úsvit, ale tady byla ta hra barev možná ještě zajímavější. Taky byla zajímavá hra se světlem a tmavou barvou.  Jen občas mi přišlo jako by to s tou postprodukcí už přehnali a byla tam vidět spíš tma.:D Ta nadsázka mi sedla, ale občas i mě přišlo, že se tvůrci pokouší o humor za každou v cenu v  místě, kde klidně nebyl potřeba. Sem tam se objevila chvíle, kdy se klidně mohlo dát prostor náznakům většího tajemna, které skončily jen u náznáků. Když v mé oblíbené ,,čtyřce´´ začalo opravdu hořet v kostele, docela mi zamrazilo...aby se hned ukázalo, že jde hned o fingovaný alarm, který byl nachystán jako past od Stb.  Klidně bych tvůrce povzbudil, aby se nebáli do toho více obout. Vždyť naopak některé momenty seriálu měly naprosto  úžasnou  atmosféru.  (prohlídka již zmíněného břichomluva domu uprostřed bouřky ve dvojce, úvaha o tom, jaké by to bylo kdyby se každému rodiči podařilo vychovat dítě, které chce ve stejném díle, duet Fialové a Ciny, snaha dostat z Lady selhání ve finále.)  Také mě trochu mrzelo, že se ve výsledku v žádném případě nakonec neobjevilo to paranormálno. Ne, že bych si na podobných věcech nějak ujížděl, ale když už ho tvůrci slibovali, tak nemuseli dát ve všem pravdu soudruhu Zající. I když  (a to byla jedna z úžasných scének.:D) v závěru šestého dílu se  přece Ind Shushrut potkal se skutečným Kozlopírem, ne?:D Alespoň já to tak pochopil. Co se týče herců, tak i ti jsou trochu nevyrovnání. Mě tedy určitě nejvíce bavilo to konkurenční duo Stbáků v podání neskutečně roztomilého hláškujícího Leoše Nohy a živelné Anny Fialové, která je zase výborná. Macháček byl asi v zásadě ok, ale hlavně když měl hrát laxního pohodářského skeptika. Ale v tom seriálu jsou momenty, kdy jsem cítil, že by bylo potřeba do toho dát víc a Macháček z toho trochu dělá další Samotáře. To Fialová byla skvělá ve všech polohách. Macháček se podle mě nejvíce  našel až v posledním díle, kde mě překvapil, jak dokázal být najednou koncentrovaný a dokonce i něžný. Co se týče speciálních hereckých hostů, tak to byl taky kus od kusu. Pokud jde o tu spojující linku se zmizelou matkou a odhalováním rodinných ran jako nadstavbou k jednotlivým případům, tak mi zpočátku přišla trochu nadbytečná. Na hlavu postavený vztah soudružky Snížkové a zamilovaného pana inženýra by mi stačil. Nakonec mě ale začala  i ta linka s matkou docela zajímat. Tvůrci si díky ni taky mohli lépe otevřená vrata pro další sérii. Tu bych si určitě dál, obzlášť směřem k otevřenému záběru. Vzhledem k menší sledovanosti první řady mám ale obavy jestli k pokračování vážně dojde. Pokud ano, bylo fajn kdyby se tvůrci poučili s pár chyb, nevykašlali se při pokračování už na jednotlivé případy  a nespadla by kvalita. Ostatně i tady mi přišlo, že to chtělo ještě jeden díl navíc, aby se lépe stihli vyřešit osobní trable postav. Otázkou je jestli je v plánu dozvědět se něco víc o pravém charakteru Snížkové a poslední  díl mi přišel strašně rychlej...a vlastně celý ten seriál utekl, jak mi přišel fajn. Jsem rád, že zde konečně vzniklo v rámci české komedii něco takhle jiného, fandím podobným úletům a obecně bych chtěl pochválit směr, kterým ČT kráčí. Škoda, že nás spokojených diváků je menšina. To se ale vysvětlí, soudruzi.

plakát

Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti (2016) 

Ze začátku jsem měl pocit jako by se Tim Burton v roce 2016 pokoušel variovat třináct let starou Velkou rybu. Opět je zde starý umírající pán, který rád vypraví těžko uvěřitelné fantaskní příběhy o svých dobrodružstvích.  Problém je, že se životním příběhem  Abraham se neseznámíme tak do detailu jako s příběhem Edvarda Blooma. Ta  postava působí daleko plošeji. Jacob zase není tak komplikovanou postavou,která by si musela k dědečkovi a jeho příběhům hledat složitěji cestu, protože si s ním byl blízký, narozdíl od svého otce (kterého překvapvě hraje Roy z IT Crowd.:D ), jehož postava ale není ve filmu moc rozpracovaná. Royova vizáž působí strašně pohodově. To že se snažil pomoc synovi navzdory tomu, že otce nebral jako dobrého rodiče a nevěří jeho historkám mohl být hezký  motiv. Když se vydal  s Jakem hledat ostrov ostrov, dalo se zkrátka čekat, že dostane více prostoru. ale ve filmu se vyskytuje spíše sporadicky a jeho úloha nakonec není moc velká. Co se ale týče pasáže, kdy Jack poprvé prochází  sirotčinem a začíná  poznávat podivností děti, musím souhlasit s Enšpíglem. Mohla by být klidně nekonečná. Byl jsem v úžasu.  Z  toho krásného obrazu, scénografie zahrady a v jakém krásněm světě jsem se to ocitl. Fascinovaly mě i ty ulítlé nápady s oněmi podivnostmi (chlapec, co vypouští mouchy, neviditelný kluk) a doprovodná jímavá  snová hudba. Přišel jsem si nadšený při objevování zdejšího fikčního světa jako by snad ještě nikdy žádný jiný film Tima Burtona neviděl. Scény s vypouštěním veverky na strom,  přetáčením smyčky (ty kapky!), nebo potopením za tajným místem s truhlou  vypadaly opravdu monstrózně... A možná dokonce doslova posunuly hranice nejkrásnějších momentů, které jsem kdy ve filmu viděl. Protože to bylo něco neskutečně krásně nasmínaného, snového propojeného s hudbou a celkově nádherného. Přistihl jsem se, jak na to koukám s otevřenou pusou.  Opravdu jsem se po všech stránkách bavil.   Pak ale nastoupil padouch. , který byl sice dostatečně vtipný a úchylný, ale v podstatě naprosto neschopný. 40 minut věnujeme boji s ním, aby se pak nechal chytit naprosto debilním způsobem. Vlastně to není všechno...ještě věnujeme skoro celý zbytek filmu vysvětlivkám o dalších smyčkách, mapách smyčkách, kde jsou další smyčky, resuscitování smyček apod.  A tím to taky trochu celé bohužel spadlo do trochu těžkopádné úmorné upovídané smyčky.  Sice se mi strašně líbil ten svět okolo sirotčince a některé jednotlivé přenádherné momenty, ale ty pravidla okolo cestování v čase a časových paradoxu mi přišla dost nepochopitelna. Na rovinu přiznám, že jsem se v tom ztratil a být zaměstnán tím, jak ty všechny kejkle s časem fungují bránilo tomu, abych si to více užil po celou dobu.  Ulítlá bitka s netvory v zábavném parku v Londýně za doprovodu jakéhosi diska mě sice  svou zvrhlostí v závěru bavila. Jinak už to ale nebylo  tak hravé a lehké. Výsledkem jsou smíšené pocity, nerozhodnost v hodnocení a pár opravdu nádherných, nádherných momentů. Na které na oplátku nezapomenu a díky, že jsem  je mohl vidět. Určitě je pro mě i Sirotčinec slečny Perengirové dalším důvodem, proč se rád zase někdy podívám do světa Tima Burtona.