Režie:
Michael MannScénář:
Troy Kennedy-MartinKamera:
Erik MesserschmidtHudba:
Daniel PembertonHrají:
Adam Driver, Penélope Cruz, Shailene Woodley, Gabriel Leone, Sarah Gadon, Alessandro Cremona, Jack O'Connell, Patrick Dempsey, Daniela Piperno, Lino Musella (více)Obsahy(2)
Děj filmu se odehrává v létě roku 1957. V roce, kdy se bývalý automobilový závodník Ferrari (Adam Driver) ocitá ve velké krizi. Řeší problémy v manželství, smrt syna, ale také bankrot společnosti, jíž věřil. Příběh zachycuje nejen hlavního hrdinu, ale také další členy jeho rodiny, která definovala myšlenku výkonného italského sportovního vozu a prakticky stála u zrodu závodů formule 1 a také u legendární automobilové značky. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (7)
Recenze (194)
Skvělá podívaná, přesně takové životopisy mám rád - vyberou si ze života té které osobnosti jednu důležitou kapitolu, a když jsou dobře napsané a natočené, podaří se jim říct vše podstatné. Z tohohle pohledu je ovšem Ferrari ještě o něco mazanější - může totiž být jak o Enzovi, tak o Pierovi, může být o obou zároveň, ale s největší pravděpodobností je o jméně Ferrari a o jeho nositelích a nositelkách. Michael Mann to má v malíčku od úvodní černobílé scény s okatou zadní projekcí přes tiché i hlasité dialogy a úžasnou scénu v divadle po závodní scény s kamerou proklatě nízko u silnice a scény bouraček (ta ošklivá triková z upoutávka v kině už tak ošklivá naštěstí není). Přesto to nejsou burácející motory, co žene Ferrariho vpřed, nýbrž do-ko-na-lé výkony Adama Drivera, který je zase jednou někým úplně jiným a dokáže si ukrást jakoukoliv scénu, temperamentní Penélope Cruz a jejího dokonalého protipólu Shailene Woodley. Šlapající hudba Daniela Pembertona a krásná kamera zážitek dotvářejí a podtrhují. Zase jednou opravdový film pro velké plátno. ()
Mám z toho ambivalentní pocity. Technicky velmi vydařený film, ať se jedná o kameru, hudbu, zvuk motorů a ikonický odstín červené barvy atp. Mě tam ale chyběl, třeba ve srovnání s Le Mans 66, energetický přenos. Pozitivní emoce. I ten vyhraný závod byl zhatěn nehodou. Když to shrnu, není to nijak špatné, ale ani žádná radost. ()
Po dlouhých letech si Michael Mann splnil svůj sen a činí tak se ctí. Nemůžu se ale ubránit dojmu, že kdyby si na něj udělal čas už ve své zlaté éře v devadesátkách, byl by výsledek podstatně odvázanější. Tento snímek o nejrychlejších autech své doby totiž zrovna dvakrát neodsýpá. Překvapivě hlavně na trati. Pokud jde o italskou domácnost Ferrariových, tak tam je to o dva převodové stupně lepší díky ďábelské Penélopě Cruz. Mimo domácí půtky však při srovnatelném rozpočtu se 4 roky starým Ford v Ferrari dostáváme v již "pouhém" Ferrari podstatně méně muziky co do měřítka, napětí i akce (nastíněná rivalita s Maserati je hodna tak akorát právě této závorky). Ano, Millie Miglia byla naprosto odlišná motosportová událost od Le Mans, jenomže drama vždy stejně tvoří samotní závodníci a ti jsou v Mannově podání nemastní, neslaní. Vzhledem k jinak historicky turbulentnímu vývoji tohoto závodu velká škoda. [Viennale 2023] ()
Hned úvodní čtvrthodina mistrovsky představí ústřední postavy, jejich vnitřní bolesti, konflikty a životní motivace. Především postavu Enza Ferrariho, továrníka a inženýra, železného a zásadového muže s pošramoceným rodinným životem. Adam Driver se pro tuto roli narodil, energie a tón filmu stojí ještě více na něm, než na autech. Osudová a zároveň energická hudba Daniela Pembertona, místy doplněná vokály, dává filmu duši. Retro stylizace prostředí i ostatních postav je skvělá, každý z vedlejších herců disponuje potřebnou osobností. Trefné dialogové hlášky, které osvětlí smrtelné nebezpečí vášně závodníků i nelehkou pozici Ferrariho a jeho firmy v daném odvětví - odpovědnost za životy v honbě nejenom za prestiží, ale i kardinálním udržení firemního byznysu. ()
Vizuálně, herecky a hudebně výborný film naprosto ztroskotává na absolutně neukončeném příběhu, který zde rozehraje. Oceňuji, že se snímek nezaměřuje na automobily, závodění a podobně (i když i to je zde zvládnuto skvěle), ale rozehrává si hned tři zajímavé linky, které chcete sledovat a rozehrává je dobře… to však končí naprostým zklamáním v podobě nic neříkajícího konce a příběh dokončujících titulků na konci filmu… ()
Galerie (41)
Zajímavosti (33)
- V rozhovoru pro časopis Life 9. dubna 1956 Alfonso de Portago (Gabriel Leone) prohlásil: „Nezemřu při nehodě. Zemřu stářím nebo budu popraven v důsledku hrubého justičního omylu.“ Bohužel zemřel při havárii na konci závodu Mille Miglia 1957. Příčinou byl výbuch pneumatiky a při nehodě zahynulo devět diváků. (Johnny.ARN)
- Deadline Hollywood vyjadril sklamanie z výkonu Adama Drivera: "S ohľadom na to, čo je v stávke [vo filme], zvláštne neemocionálne vedený výkon od Adama Drivera robí ťažkým, aby si jeho zvláštna a sebapohlcujúca postava získala sympatie. Pridajte k tomu ľadový priebeh jeho príbehu a film, od ktorého sa očakávalo, že bude na začiatku sezóny lídrom v oceneniach, no bude mať problémy udržať si túto vedúcu pozíciu." (Arsenal83)
- Ve filmu zazní píseň „Sacrifice“ od Lisy Gerrard a Pietera Bourkeho, která se dříve objevila v jiném filmu Michaela Manna – Insider: Muž, který věděl příliš mnoho (1999). (Johnny.ARN)
Reklama