Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (406)

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Pán Karel Zeman bol prvým človekom, ktorého som začal vnímať ako režiséra, ako kreatívneho filmového tvorcu, ako osobitého umelca. Už ako malý chalanisko som sa vždy náramne tešil na to keď išiel niektorý z jeho snímkov v televízii. V časoch šedej socialistickej cenzúry boli jeho diela ostrovmi nespútanej, sci-fi dobrodružnej fantázie. Nádherné minúty strávené v animovanom, fantastickom svete boli pre mňa niečím fascinujúcim. Formovalo to môj filmový vkus. Okúzľujúco naivné príbehy ako z románov Julesa Verne. "Vynález skazy" bol jedným z mojich najobľúbenejších. **** ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Český Georges Méliés, Karel Zeman, natočil film, ktorého vizuálna a triková stránka si právom zaslúžili vo svete pocty. Použijem jeden citát nemenovaného žurnalistu a spisovateľa, ktorý napísal : ,,V žiadnom prípade by som nevymenil jeden VYNÁLEZ SKAZY za osemdesiat CIEST OKOLO SVETA ZA OSEMDESIAT DNÍ,, ( oscarový film z roku 1956 ). A to je pravda pravdúca, jedná sa tu totiž o jeden z vizuálne najvytríbenejších a najfascinujúcejších snímkov v histórii. A to myslím v celosvetovom meradle. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nikdy by mě ani nenapadlo, že to někdy řeknu, ale mně se tento film skutečně líbil. Nesrovnatelně lepší film než o pár let starší Cesta do pravěku, ktará mě nepopsatelným způsobem vadila. Z Verneovek jsem přečetl skutečně jen málo, ale atomosféra těch knih na mě z tohoto filmu dýchala každým coulem. Triky byly maximálně zastaralé, ale strašně pěkně se mi na ně koukalo. Příběh samozřejmě docela chytlavý. Patřičně ocenit by zasloužila určitě i působivá hudba. Přes tahle všechna pozitiva se však stejně nezbavím dojmu, že je film zde dosti výrazně nadhodnocený. Za sebe říkám, že tento film je přes svoji technickou nedokonalost lepší než mnoho českých filmů současnosti. Rozhodně však existuje i obrovské množství filmů, ke kterým se svojí kvalitou ani nepřibližuje.3* ()

classic 

všechny recenze uživatele

Aj keď nový Zemanov film je opäť trikovo-vyšperkovaný, doslova srší samými technickými i vizuálnymi nápadmi, nezaujal ma natoľko, ako predchádzajúci f. počin (Cesta do praveku z roku 1955), aby som bol na jeho konci rovnako, nedaj bože, viacej spokojný... Určite sa na svoju dobu jedná o revolučný filmový kus, ktorý by aj dnes mal 100 %. ohúriť svojho pot. diváka, ale niečo mi na ňom tak vadilo, že sa skrátka neodhodlám udeliť vyššie hodnotenie ? Načrtol to už môj „nemenovaný” kolega, a to v takom význame, že Hrubínov scenár (podľa námetu knihy francúzskeho spisovateľa sci-fi a dobrodružného žánru-Julesa Vernea ) je popretkávaný trojlístkom hl. postáv : profesora Rocha, megalomana Artigasa a inžiniera Harta, no činí to takým nezaujímavým spôsobom, kedy sa rež. Karel Zeman skôr, radšej zameriava na samotný vizuál a triky, že zanedbáva práve tento prístup s postavami, kde je to jednoducho - nedotiahnuté do konca, i keď na konci dochádza k vytúženej, filmovej katarzii. Všetky postavy mi boli totálne ukradnuté, pretože som sa kochal neustálymi prísunami výdobytkov vtedajšej filmovej techniky, ktorá normálne vyráža dych ! Tomuto režisérovi dám postupne šancu na to, aby som si pozrel ďalšie jeho vizionárske počiny, ktoré ma budú, podľa mňa - viac interesovať vo vizuálnej rovine, ako v hereckej ? (Ale budúci Baron Munchausen s fenomenálnym Milošom Kopeckým by mohol túto „k-l-i-a-t-b-u” už navždy zlomiť ?) ()

Galerie (29)

Zajímavosti (25)

  • Väčšina záberov je kombinovaná, to znamenalo presne vykrojiť masku, ktorá zakrývala tú časť obrazu, kde je umiestnený napríklad pohybujúci sa herec, a na milimeter presne dokresliť jeho pozadie tak, aby presne nadväzovalo na grafické pozadie záberu s bábkou či kreslenou fázou. Kombinovaný záber musel mať dostatočnú ostrosť do hĺbky a pritom mal pôsobiť dojmom plošnej ilustrácie. Všetko zjednocovalo do jednotného výtvarného výrazu obdobné šrafovanie, ktoré je také typické práve pre drevoryt pôvodných ilustrátorov. Karel Zeman v čase skúšok prezradil: „Najväčší problém máme s tým, aby sme dodržali jednotné šrafovanie." (Raccoon.city)
  • Značná časť filmového materiálu je dvakrát, niekedy aj trikrát exponovaná. (Raccoon.city)
  • Inženýr Šimon Hart (Lubor Tokoš) mluví o svých přátelích (Robur Dobyvatel, Impey Barbicane a kapitán Nemo); jedná se o připomenutí dalších postav spisovatele Julese Vernea, vystupujících v knihách „Robur Dobyvatel“, „Ze Země na Měsíc“ a „20 000 mil pod mořem“ plus „Tajuplný ostrov". Ve filmu se také mihne vzdušný koráb Albatros patřící Roburu Dobyvateli ze stejnojmenné knihy. (Jan.Kanak)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama