Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Výborný Kemr v podstatne lepšie dramaturgicky zvládnutej aj vtipnejšej satire - od dua Solan a Karvaš. Tí ma filmom Čert nespí príliš nenadchli. Prípad Barnabáš Kos je ale podareným filmom, ktorý spĺňa účel satiry, je vtipný, nenásilným spôsobom ukazuje prerod pokojného a pokorného človeka na hlupáka pri moci a všetky eskapády točiace sa okolo hudby - konkrétne trianglu - len umocňujú bizarnosť celého príbehu a vďaka nim je film veľmi vďačný aj pre súčasného diváka. Keďže boli 60 roky akýmsi uvoľnením je celkom pochopiteľné, že sa do distribúcie dostal aj tento film, s ktorým by asi mocenský páni priveľmi nesúhlasili. Inak som veľmi ocenil priestory v ktorých sa odohrával aj Čert nespí a zároveň sa mi veľmi páčilo trojuholníkový znak - akási asociácia spoločenskej pyramídy, ktorá sa v rôznych formách objavovala v príbehu. Veľmi príjemný a humorný film, ktorého kritika je v súčasnosti nie zrovna aktuálna ale aj tak podáva nadnesené svedectvo o dobe v ktorej film vznikol. Čo ho v určitom zmysle stavia aj dnes do veľmi priaznivého svetla. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Barnabášův případ skutečně připomíná triangl. Dlouho to šlo vše stejně, tedy rovně, pak rychle nahoru, a zase rychle dolů. Soudružský byrokratický systém v abstraktně absurdním provedení, zvyšující sebevědomí jednomu introvertnímu, oddanému hráči na bezvýznamný nástroj. Bezvýznamnost ovšem nabývá na významu, a to nejen u nástroje. Kos se zapracovává, vždyť i ti soudruzi ze zapracovali, tak jen směle do toho. Novátorství, nebát se experimentovat a jít si za svým. Tedy, jen do doby, než přijde další dopis, ovšem, není to tak lepší ? Ani fakt, že pan Kemr nechal svůj hlas na Barrandově, nějak výrazně nekazí tuto výbornou, satirickou záležitost. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Se skvělou společenskou satirou mám jediný problém - hrozně mě nudí. 1) Trochu mi připomíná Jiránkův vtip o novém prášku proti hladu. Prášek spolknete...a opravdu, pocit hladu zmizí. Lék má zatím jen jednu vadu - strašně se po něm tloustne._____ 2) Peter Solán byl prý s filmem nespokojený, inu, nedivím se mu. Ve své době to byla neobyčejně odvážná satira (a to mluvím o roce 1964, v roce 1957, kdy se začalo o filmu uvažovat, to musela být pecka nad pecku). Ale já hodnotím filmy podle toho, jak ke mně promlouvají dnes a jenom dnes._____ 3) Výborný byť dabovaný 42letý Josef Kemr (trianglista), výborná pointa, dobré fóry z kafkovských úřadů (tři funkcionáři za sklem, petenti), zajímavé výtvarné pojetí a spousty důvodů, proč bych, byv censorem, film nemilosrdně uložil do trezoru - a přesto jsem se nudil. Pripusťme... súdruh Kos je absolútne neschopný. Ale čo sme potom my, ktorí sme ho navrhli a schválili?_____ 4) Alespoň jsem se naučil, jak správně formulovat hlášení: Upozorňujeme na naše upozornenie, ktorým sme upozornili tých, ktorých sa to týka, že včerajšie upozornenie bolo posledným upozornením predtým. Preto rázne upozorňujeme, že to upozornenie je už definitívne posledným upozornením. Ďalšie upozornenie o päť minút._____ 5) Výstižný koment v odkazu: Barbarica*****. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ja na to nemám..." "Ale prosím vás, veď tu všade je skromný, skromný, skromný...Vy ste ten pravý, súdruh..." Výborná rola J. Kemra, možno najlepšia v akej som ho videl a to hovorím aj cez fakt, že je predabovaný. Našťastie jeho hlas mu celkom sadol, nepôsobil až tak rušivo a pomerne rýchlo som si zvykol. Jeho herecký výkon od úplne skromného člena orchestru až po neodbitného a dotieravého riaditeľa orchestra je fakt skvelý. Kemrov koncert pre triangel je vrcholom filmu a aj keď to vo filme pôsobí smiešne, tak priznávam, že by som to nevydržal ani ja a zdrhal by som. Napriek istej predvídateľnosti deja ma to bavilo, samozrejme Kemr mal na tom obrovský podiel, ale pochválim i réžiu a scenár. Režisér Solan natočil kvalitný film a som rád, že som tento menej známy film videl. Film je i ukážkou doby svojho vzniku, pretože slovo súdruh tu zaznie naozaj veľmi často. 80%. ()

Piri 

všechny recenze uživatele

Trezorový film, sa vôbec čudujem, že ho uviedli do kín. Skvelá a pokroková satira. Neviem prečo niekomu vadí predabovanie Kemra, bežná prax tej doby, daboval sa každý herec, ak nevedel dostatočne jazyk alebo nejako inak nevyhovoval režisérovi. Je dosť slovenských filmov, kde boli predabovaní aj samotní slovenskí herci a takisto aj slovenskí herci v českých filmoch. Krivosudský nadaboval Kemra perfektne, keby som Kemra nepoznal, tak by som povedal, že je to jeho hlas ;) ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Natáčanie filmu bolo v roku 1957 vtedajšími súdruhmi zastavené a nakrútiť sa ho podarilo po ďalších siedmich rokoch. (Raccoon.city)
  • Filmovanie snímky prebiehalo v Bratislave. (dyfur)

Reklama

Reklama