Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Prvotřídní satira na poměry společenského a politického života panujícího v tzv. reálném socialismu, jíž se mi dostalo toho, co jsem marně očekával od Případu pro začínajícího kata. Film dle mého skromného soudu kritizuje dvojí (a v obou případech míří velice přesně): a) odtrženost vládnoucích elit od lidu, jejich neporozumění reálné situaci, navzdory tomu jsou však jedinými vykonavateli moci - SPOILER scény, v nichž se vyděšený Barnabáš Kos (Josef Kemr) snaží zkontaktovat soudruhy náměstky, aby jim vysvětlil, že nemá kvalifikaci a kompetence k tomu vést orchestr, upomíná na Kafkovy romány; rozhodně ne náhodou nejvyššího soudruha ve filmu nezahlédneme (možná narážka na rozhodující slovo Moskvy?) SPOILER a za b) diktaturu proletariátu - totiž jako kritika toho, jak nebezpečně to může dopadnou, když moc uchopí ti, kteří nemají předpoklady vést, když se moci chopí ti bez pevného charakteru, ti roky upozaďování, po kterých bylo "šlapáno", pročež se jejím jediným cílem stane touha tuto křivdu napravit, a k této nápravě se nebojí jít přes mrtvoly. Nebýt pan Kemr nadabován do slovenštiny, nebál bych se udělit pět hvězdiček. Tahle to budou "pouze" silné čtyři hvězdy. 80 % [dafilms] ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Satirická absurdita dohnaná až do samé krajnosti, která by si zasloužila trošku svižnější střih. Nadávat na technickou kvalitu nemá cenu, CS Film si pravděpodobně dal závazek, že jednoho krásného dne odvysílá film, v němž nebude ani nic vidět, ani nic slyšet. Bravo! Už se blížíte ke svému ideálu. Jinak mi celkem dost vadil předabovaný Kemr. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ja na to nemám..." "Ale prosím vás, veď tu všade je skromný, skromný, skromný...Vy ste ten pravý, súdruh..." Výborná rola J. Kemra, možno najlepšia v akej som ho videl a to hovorím aj cez fakt, že je predabovaný. Našťastie jeho hlas mu celkom sadol, nepôsobil až tak rušivo a pomerne rýchlo som si zvykol. Jeho herecký výkon od úplne skromného člena orchestru až po neodbitného a dotieravého riaditeľa orchestra je fakt skvelý. Kemrov koncert pre triangel je vrcholom filmu a aj keď to vo filme pôsobí smiešne, tak priznávam, že by som to nevydržal ani ja a zdrhal by som. Napriek istej predvídateľnosti deja ma to bavilo, samozrejme Kemr mal na tom obrovský podiel, ale pochválim i réžiu a scenár. Režisér Solan natočil kvalitný film a som rád, že som tento menej známy film videl. Film je i ukážkou doby svojho vzniku, pretože slovo súdruh tu zaznie naozaj veľmi často. 80%. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Se skvělou společenskou satirou mám jediný problém - hrozně mě nudí. 1) Trochu mi připomíná Jiránkův vtip o novém prášku proti hladu. Prášek spolknete...a opravdu, pocit hladu zmizí. Lék má zatím jen jednu vadu - strašně se po něm tloustne._____ 2) Peter Solán byl prý s filmem nespokojený, inu, nedivím se mu. Ve své době to byla neobyčejně odvážná satira (a to mluvím o roce 1964, v roce 1957, kdy se začalo o filmu uvažovat, to musela být pecka nad pecku). Ale já hodnotím filmy podle toho, jak ke mně promlouvají dnes a jenom dnes._____ 3) Výborný byť dabovaný 42letý Josef Kemr (trianglista), výborná pointa, dobré fóry z kafkovských úřadů (tři funkcionáři za sklem, petenti), zajímavé výtvarné pojetí a spousty důvodů, proč bych, byv censorem, film nemilosrdně uložil do trezoru - a přesto jsem se nudil. Pripusťme... súdruh Kos je absolútne neschopný. Ale čo sme potom my, ktorí sme ho navrhli a schválili?_____ 4) Alespoň jsem se naučil, jak správně formulovat hlášení: Upozorňujeme na naše upozornenie, ktorým sme upozornili tých, ktorých sa to týka, že včerajšie upozornenie bolo posledným upozornením predtým. Preto rázne upozorňujeme, že to upozornenie je už definitívne posledným upozornením. Ďalšie upozornenie o päť minút._____ 5) Výstižný koment v odkazu: Barbarica*****. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Óda na triangel vo forme komunistického hudobného artu, kde sa dokonca objavujú prvky kritiky papaláštva a protekcie. Výsmech neschopnému riaditeľovi s obrovskými ambíciami prerastá až do celospoločenskej kritiky. Napriek tomu to veľmi záživné nie je a dabing všetkých hercov, nielen Kemra, to celkom kazí. Film sa nestal trezorovým asi iba kvôli svojej nevýraznosti. –––– Triangel nie je o nič horší nástroj ako husle alebo klavír. –––– Triangel je nástroj netušených možností. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Původní slovenskou povídku Barnabáše Kosa vzestup a pád z cyklu V objetí musy, najdeme v povídkové sbírce Petera Karvaše Čert nespí (1954). (NinadeL)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno