Režie:
Roger MichellScénář:
Hanif KureishiKamera:
Alwin H. KüchlerHudba:
Jeremy SamsHrají:
Anne Reid, Peter Vaughan, Anna Wilson-Jones, Steven Mackintosh, Danira Govich, Rosie Michell, Oliver Ford Davies, Daniel Craig, Harry MichellObsahy(1)
Obyčejná důchodkyně je po manželově smrti odkázána na péči své vzdálené a příliš zaměstnané dcery. Cítí, že její život už víceméně skončil. Ovšem ne tak docela... Nenápadná babička, kterou v obchodě bez povšimnutí minete, ta zlomená žena, jež má už život za sebou, se náhle, bezhlavě, bouřlivě a především nevhodně zamiluje a naváže poměr s mužem, který je o polovinu mladší než ona sama. Poměr, v němž nechybí vášnivý sex... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (29)
Na vztahu starší ženy a mladšího muže nevidím nic nepatřičného, natož šokujícího. Proč taky. Takže ani „Matka“ není žádný skandální film jak se nás snaží přesvědčit distributor. Trochu problematickým je ve vztahu jen fakt, že oním mužem je ten, kterým chce být milována, obdivována a držena v náručí její dcera. Jinak je to snímek hlavně o vztazích ve vlastní rodině „Jednou budeme taky takoví. Nikdo nás nebude chtít.“, o strachu ze samoty „Můj muž měl rád, když jsem byla doma a starala se o něj. Nesnesl by, kdybych se s někým přátelila“, a ze stáří, vždyť život tak pádí ….. „Kdybyste po mně chtěl, abych popsala, co jsem v životě dělala, musela bych říct: Nic moc. Jako bych vlastně nebyla. Jen jsem si pořád o všechno dělala starosti.“ Takže už jenom zopakuji velkou pochvalu pro úžasnou Anne Red a to nejen za její odvahu a jelikož se nedá spoléhat na to, že by nás v šedesáti mohl třeba jen potěšit muž s postavou Daniela Craiga, držela bych se rady „buďme živí, dokud neumřeme“ raději už teď ! ()
Kdyby byl v hlavní roli starý chlap a nabrnknul si o třicet let mladší ženskou, nikdo by v tom nic šokujícího nespatřoval. Ale že je to naopak, všichni se z toho můžou pominout. A to je asi tak to jediné, co je na Matce "výjimečného". Osudy normálních lidí s normálními starostmi podané a zahrané víceméně normálním způsobem. Je sice zajímavý vidět někdy svoje vlastní reakce u jiných lidí, ale nevykolejilo mě to. ()
Moje babička milovala kromě dědy celý život i Žofrého a nic šokantního na tom nebylo. Uznávám ale, že některé jedince – distributora nevyjímaje – může poněkud vykolejit představa, že i ženy v postproduktivním věku mají své city a touhy, a že se někomu může líbit Daniel Craig s plnovousem. Jinak ale Matka šokující není, a s erotikou to také není až tak horké. Ze strany Anne Reid je odhalení horní poloviny těla spíš důkazem odvahy než vyzývavým gestem a Craig ukázal v jiných filmech víc. Záměrem tvůrců ale nebyl ani tak voyeurismus, jako nahlédnutí do nitra ženy, která si neví rady s nastupujícím stářím a nečekaně znovunabytou svobodou. Ženy, která se bojí samoty a cítí, že se jí její blízcí už dávno odcizili. "I am not ready for old age." Vztah se sexy řemeslníkem je pak jen jedním z omylů v jejím tápání, na rozdíl od vlastních dětí s ní totiž Darren (alespoň zpočátku) mluví a naslouchá jí, a May se k němu instinktivně přimkne. Důsledky jsou ale o to horší, že dotyčný je paralelně předmětem zájmu její nevyrovnané dcery Pauly. Citlivě zpracovanému příběhu bohužel škodí přílišná zjednodušení některých motivů (May po Darrenovi vyjede až moc rychle) a silně předvídatelné rozuzlení. "We'll be like that one day. No one wanting us." P. S.: doporučuju vyhnout se velkým obloukem českému dabingu. (více zde) ()
83 % - Britská herečka Anne Reid v roli důchodkyně May podává excelentní výkon, navíc obdivuhodná je její odvaha svléct se ve svém věku před kamerou (předtím to nikdy neudělala). May se poté, co jí zemře manžel na infarkt, odstěhuje ke svým dětem, protože doma je jí úzko. U ambiciózního syna Harryho se necítí vítaná, a tak se usadí u dcery Pauly, která žije na „psí knížku“ s nerozvedeným čtyřicátníkem, řemeslníkem Darrenem (Daniel Craig). I když dceři radí, aby ho nechala, sama se s Darrenem sblíží, a to až do těch největších intimností. Na první pohled skandální vztah důchodkyně-mladý muž ale není jádrem filmu. Tím je bolavá výpověď o neupřímných vztazích uvnitř rodiny, o dožívání v samotě a o potlačených emocích, které díky tomu všemu vznikají. Svým způsobem tedy jde o psychologický snímek, který prvek sexu a erotiky využívá pouze jako můstek k pochopení hlubších vztahových vazeb. Žádný motiv není ve filmu zbytečný, všechno díky výbornému scénáři dobře pasuje. ()
Popiska na žaketke lákala najmä gerontofilov a tak som si (ja, starý "loliťák") požičiaval Matku s nemalými rozpakmi. Ale popisky klamú a zveličujú, pretože Michellov film je v prvom rade "vzťahová" dráma, ktorú isté kontroverznejšie motívy iba jemne a v podstate decentne korenia. Chvalabohu. Pitva rodinných vzťahov, kde sa sebectvo mení na buldozér v kvetinárstve, mohla dopadnúť lepšie, keby sa scenáristovi chcelo vierohodnejšie vstúpiť do "vnútra" postáv - paradoxne najmä tej hlavnej. Ešteže režisér prorocky siahol na castingu práve po Anne Reid, nestrácajúcej ani vekom pôvab a charizmu (...a potom, že nie som gerontofil...) ()
Galerie (11)
Photo © Sony Pictures Classics
Zajímavosti (1)
- Děti Mayina (Anne Reid) syna Bobbyho (Steven Mackintosh) ve filmu představují potomci režiséra Rogera Michella. Jacka, syna Mayiny dcery Pauly (Cathryn Bradshaw), hrála dvojčata Carlo a Sachin Kureishi, synové autora scénáře Hanifa Kureishiho. (vesper001)
Reklama