Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Strhující historická freska podle slavného románu Emila Zoly Germinal (1885) o životě horníků a jejich odvážném boji proti bezpráví. Své doby nejnákladnější francouzský film (32,5 mil. USD) je mistrovskou ukázkou jedinečné francouzské filmové kultury, ve Francii měl mimořádný úspěch a stal se jedním z kandidátů na Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (23)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,HLÁSITE PROTI BOHATÝM POKIAĽ STE CHUDOBNÍ, ALE VAŠA NENÁVISŤ K MEŠTIAKOM POCHÁDZA LEN Z BESNEJ POTREBY BYŤ MEŠTIAKMI MIESTO NICH." __ Veľkoryso pojatá adaptácia Zolovho románu (na ktorý si začínam brúsiť zuby) je v tuzemským končinách prakticky neznámym dielom z dôvodu jeho slabej distribúcie (nehodnotil ho ešte nik z mojich obľúbených užívateľov). Niekedy začiatkom tisícročia ho rozdelený do dvoch dielov vysielala česká TV Prima a slovenským divákom ho (zrejme v premiére) vo februári 2014 ponúkla prekvapujúco TV JOJ v neprekvapujúco neskorých nočných hodinách a jeho reprízu zopakovala o dva mesiace neskôr v rovnakom čase, čo mi padlo vhod, keďže som predchádzajúce vysielanie premeškal a odvtedy som bol na film navnadený. Claude Berri nakrútil film s veľkou snahou o naturalistické vyznenie, napriek masívnej stopáži vie udržať divácku pozornosť (len finále mi prišlo mierne pretiahnuté), opiera sa o kvalitné herecké výkony a vďaka dobrému scenáru aj o viacero zaujímavých myšlienok istotne so základom v knižnej predlohe. Vďaka jasnému filmovému jazyku, bez toho aby to bolo predtým povedané, divák v závere okamžite pochopí, že v lúčoch vychádzajúceho slnka Étienne odchádza realizovať svoje proletárske sny o lepšej budúcnosti inam. Pochvala patrí aj českému dabingu. (225. hodnotenie, 11. komentár k filmu) ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film tmavý, baníci tmaví, až som mal pocit, že mi vypovedala poslušnosť obrazovka a ide len zvuk. Čistý Zolov naturalizmus je cítiť, ale celkový rozmer sociálnej dobovej drámy zachytáva pravdepodobne len samotná kniha. Robotnícky život 19. storočia už dnes nechytí každého za srdce, ale treba brať na zreteľ, že práve tá bieda, kapitalistický útlak, vykorisťovanie, viedlo k zrodu zrúdneho marxizmu-leninizmu, ktorý síce vyšvihol nejakých členov proletariátu hore, ale mnohých utlačil ešte viac. Ženy a deti sa oslobodili z baní, ale zvyšky marxizmu sa v plnej nahote ukázali napríklad aj v Kambodži. Každopádne dobrá sonda do spoločnosti a dôkaz toho, že divoký marxizmus ani divoký kapitalizmus neprinášajú nič dobrého. A keby sa v tom čase v 19. storočí nikto nevzbúril proti kapitalistickým praktikám, tak dnes by sme tu možno naďalej mali novodobé otroctvo. ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Výborné, naturalisticky podané drama se silně sociálním podtextem. Všechno skutečně senzačně, autenticky zpracováno: špína, prach, bída, beznaděj, vše podpořeno přesvědčivými hereckými výkony v čele s Panem Hercem G. Depardieu... A paradoxně právě v jeho roli je pro mě největší slabina filmu, přes kterou se prostě nedokážu přenést a strhávám jednu hvězdičku. Zahrál skvěle, famózně, o tom žádná. Ovšem zkuste uvěřit bídného, vyhladovělého horníka chlapovi, ze kterého špeky doslova tečou na všechny strany - a je to ještě navíc podepřeno okamžikem, kdy ho vidíme nahého vylézat z necek. Všichni ostatní okolo působí náležitě zbědovaně, vychrtle, Depardieu je tam se svou korpulentní, silně otylou postavou jako pěst na oko, bohužel. Bývá obvyklé, že herci do svých rolí hubnou, nabírají svalovou hmotu, ba i tloustnou, ale osobně mám pocit, že Depardieu snad nikdy v kariéře nebyl tak tlustý, jako v této roli věčně hladového, utlačovaného horníka, a fyzická příprava tedy v jeho případě buď vůbec neproběhla nebo naprosto selhala. 69% ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrá ukázka toho, jak jsou Francouzi schopni natočit historický film a nebrat si při tom servítky Je to hodně realistické, je to hodně špinavé a místy je to sakra drsné! "Germinal" je o francouzské historii, která rozhodně nebyla vždy pěkná a ocitla se v uličkách, které nikam nevedly, jen ke krveprolití. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Uhelný důl, který přináší naději i smrt. Rodina zkušeného horníka a bývalý strojník, který do městečka přichází, jsou hlavními postavami rozmáchlého příběhu o útrapách chudé hornické kolonie z pera naturalistické klasiky Emila Zoly. V severní Francii to vře. Těla nasáklá uhelným prachem každodenně bojují o lepší příští. Po příchodu z roboty přepočítávají zbývající peníze, usedají do horké koupele, aby se uprostřed noci opět vydali s tichou odevzdanou zarputilostí do dalšího černého dne. Tohle nemůže vydržet dlouho, dělnická revolta se po dalším snížení výplatních tarifů blíží každým dnem. Naštvané horníky už nelze zastavit. Francouzi se tehdy vytáhli s rekordními náklady a předložili autentický kus plný smutných hrdinů. Povedla se kamera, výprava či kostýmy, herecky je to pak úplná radost. Nějaké dva tři silné/naturalisticky podané momenty navíc bych nicméně uvítal. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (7)

  • Vo svojej dobe to bol najnákladnejší francúzsky film. Výroba stála 32,5 milióna dolárov (165 mil. frankov). (Arsenal83)
  • V roku 1993 to bol 4. najnavštevovanejší film vo francúzskych kinách (6,2 mil. divákov). (Arsenal83)
  • V roku 1993 bol film predložený ako oficiálny francúzsky návrh na Oscara Americkej filmovej akadémie v kategórii o najlepší cudzojazyčný film. (Arsenal83)

Reklama

Reklama