Reklama

Reklama

Osudová přitažlivost

  • USA Fatal Attraction (více)
Trailer

Obsahy(1)

Není většího běsu než hněv ženy zhrzené. Americký snímek Osudová přitažlivost patřil v druhé polovině osmdesátých let ke komerčně nejúspěšnějším titulům, i když se v podstatě jedná o tuctovou historku o šťastně ženatém advokátovi, z jehož náhodné milostné avantýry se stane noční můra, ohrožující existenci celé jeho rodiny. K jeho mimořádnému ohlasu přispěly propracovaný scénář Jamese Deardena, vycházející z jeho krátkého snímku Chvilkové rozptýlení, nadprůměrné herecké výkony populárních představitelů Michaela Douglase a Glenn Closeové i efektní režie britského tvůrce Adriana Lynea, který měl za sebou jiný lehce skandální snímek s erotickým podtextem 9 1/2 týdne. Navíc ho některé dobové recenze a komentáře charakterizovaly jako skrytou alegorii na tehdy velmi aktuální hrozbu onemocnění AIDS. Snímek vzbudil kontroverzní reakce i tím, že jeho konec byl po negativních diváckých ohlasech při zkušebních projekcích zásadním způsobem předělán, což mu samozřejmě komerčně velmi pomohlo, byť za cenu určité umělecké degradace. Přesto byla Osudová přitažlivost nominována na Oscara v šesti kategoriích (nejlepší film, režie, scénář, střih a ženské herecké výkony Glenn Closeové a Anne Archerové), ale v konkurenci tehdejšího velkého vítěze Posledního císaře žádnou sošku nezískala. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (186)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem nebyl napnutej tak jako u Gallagherových v koupelně... I když ten konec je pak totálně zpackanej. Zpočátku se nic moc zvláštního neděje, rychlovka v kuchyni a pak druhá v posteli, při který se Glenn Close všemožně stačí ukazovat světu prsíčka. Pak ale začne hudební motiv rozdělovat atmosféru na klidnou a dusnou a už zmíněné čekání v koupelně patří mezi nejnapínavější scény co znám. Čili, Douglasovi a Archer se docela podařilo si mě získat. Glenn Close jako dokonalá psychopatka. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Na povrchu je Osudová přitažlivost plně dospělým (tématem i důsledností přístupu), řemeslně bezchybným (anti)romantickým thrillerem, ta pravá interpretační zábava ale začíná pod žánrovou maskou. Čeho se bojí finančně dobře zaopatřený yuppie právník, jemuž v životě zatím vše vycházelo podle plánu? Vražedného pohledu. Pohlcující vášně. Neodolatelného pokušení. Ženské sexuality. Iracionality nerespektující žádné logické nebo legislativní normy. Zosobněním jeho fobie je emancipovaná (tj. ekonomicky soběstačná), ale zároveň psychicky labilní žena. Feministka, jak si ji koncem 80. let mohli znejistělí američtí muži představovat. Ona ho svádí, ona je iniciativní, ona je nebezpečí. Nikoli manželka, která bez vytáček přijala svou patriarchátem přidělenou roli a která tak disponuje mocí potřebnou k opětovnému nastolení harmonie (přičemž závěrečným aktem jen plní svůj dřívější slib a stvrzuje mateřskou poslušnost). Happy end filmu je stejně falešný jako idyla mezi Danem a Alex (už v „oboupohlavnosti“ onoho jména je cosi záludného). Muž pozbyl své vyrovnanosti z úvodní scény. Nově jej děsí samotná idea ženství, jak ukazuje jeho úlek, když se k němu zezadu přiblíží vlastní manželka. To, co viděl v krajině za zrcadlem (bílý králík zde nechybí, třebaže dopadne trochu jinak než v Alence), a k čemu jej viděné přimělo (zvýšená agresivita, přehodnocení názoru na vztah mezi právem a morálkou), jej rozhodilo natrvalo. Rád bych viděl pokračování věnovanému tomu, jak se Dan ze svého post-feministického traumatu zotavuje (seriálový remake se o to snaží, ale ve výsledku dělá originálu i postavám medvědí službu). Takhle je problém navenek vyřešen a s netělesností zla, které je do protagonisty zaseto, se dále nepracuje. Pochybnosti zůstávají viset ve vzduchu, ale přímo zmíněny nejsou. Film tak vinou příliš jednoduchého řešení, které však bylo zvoleno až po nespokojených reakcích diváků na zkušební projekci, skutečně vyznívá šovinisticky. Tak jako tak představuje Osudová přitažlivost fascinující příklad obranné reakce mužů, jež po dílčích úspěších druhé vlny feminismu zavětřili ohrožení. 80% ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Ačkoli už dlouhá léta ujíždím na Základním instinktu a Skandální odhalení si málokdy nechám ujít, Osudovou přitažlivost jsem míjela. První polovina je skvělá, estetika osmdesátek je v rozpuku, Glenn Close je neskutečně atraktivní a celé je to velmi vzrušující, ale druhá půlka najednou mění žánr a finále je jak špatný vtip. Čili pro představu, kde se vzala myšlenka obsazovat Douglase do sexy thrillerů, je setkání s Osudovou přitažlivostí klíčové, i když samostatný zážitek není úplně potěšením. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Víkendová postelová zábava s děsivými následky. Zakázaný sex je holt nebezpečný a nezůstane bez šrámů. Ačkoliv se Adrian Lyne čas od času pokusil o ambicióznější projekt (nabízí se Jakubův žebřík), jeho prvoplánová režie vždy rozdrtila veškeré snahy o nějakou tvůrčí změnu. Vychutnává si erotické sekvence, používá hloupé motivy a kýčovité symboly, snaží se být za každou cenu efektní.. Přesto ale mnohdy velmi trefně obsadí herečku (Diane Lane v Nevěrné či právě tady Glenn Close), která předčí svého hereckého kolegu. Zatímco Douglasova postava chce zajít na hranici možného, výstřední a narušená postava Glenn Close se ji nebojí překročit. Škoda, že se o jejích motivech a minulosti nedozvíme skoro nic. I přes nastavovaný konec se Lyneovi daří uchovat dusnou atmosféru a napětí a se svým oblíbeným tématem nevěry pracuje velmi důstojně. Co do tržeb šlo o obří trhák!! ()

Vědma 

všechny recenze uživatele

Nevím, proč je to tady tak špatně hodnocené. Není to vůbec špatně natočený film,. Sice jsem tam neviděla žádnou přitažlivost, natož pak osudovou, ale je to vcelku napínavé a je z toho vidět, že sex někdy nemusí být jenom hra. Že někdy může chlap i tvrdě narazit. "Zavařil si to, tak si to bude muset i sníst." Kdyby takhle postupovala každá náhodná milenka, tak by nevěr znatelně ubylo :-). ()

Galerie (134)

Zajímavosti (29)

  • Postava Dana Gallaghera bola Michaelovi Douglasovi zo všetkých stvárnených rolí najbližšia. (marlon)
  • Glenn Close konzultovala profil svojej postavy trpiacej istou formou obsesie (známej pod označením De Cherambaultov syndróm) s niekoľkými psychiatrami. Po natáčaní musela pomoc psychoanalytikov vyhľadať znova – tentokrát pod tlakom vedomia, že ju americká verejnosť stotožňuje s najnenávidenejšou ženou USA. (marlon)
  • Kolik je vlastně Gallagerově dcerce let? Matka v jednom záběru tvrdí, že pět, otec zase v jiném, že šest. (StevenW.)

Související novinky

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Reklama

Reklama