Režie:
Roger YoungScénář:
Carol SobieskiKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Laurence RosenthalHrají:
Richard Chamberlain, Jaclyn Smith, Anthony Quayle, Donald Moffat, Peter Vaughan, Denholm Elliott, Raymond Johnson, James Faulkner, John Harding (více)Obsahy(1)
Bezvládné tělo muže, kterého těžce poranili při přestřelce, spadlo z paluby lodi do moře. Vlny jej zázrakem vyplaví na břeh a muž, který ho našel na prahu svého domu, jej zachrání. Při operaci najde v jeho těle nejenom kulky, ale i mikrofilm s číslem konta ve švýcarské bance. Neznámý si však vůbec nic nepamatuje. Zranění ho připravila o všechny vzpomínky. Pouze kratičké záblesky paměti mu dávají minimální naději. Jediným klíčem k jeho minulosti se stává číslo bankovního konta. Kdo jej však v bance napíše, stane se štvancem, který musí zemřít. (Warner Home Video CZ)
(více)Recenze (47)
Vyloženě povedený "agentsky film". Trvá 2x90min a přesto se člověk ani chvíli nenudí. Takhle má vypadat správný agentský film, protože o tom agentstvi bylo a je. Není to žádná dobrodružná jízda nezničitelných rambů a nezničitelných automatů na zabíjení. Žádná poloblbosti s pompézníma megaefektama, které svou imbecilitou člověka vyloženě překvapují(kde asi na veřejnosti, kdekoliv na světě, si může agent pochodovat po městě, dělat hromady mrtvol, kde vybuchují auta a po policii ani stopy...). Je to o lidech podivného charakteru, kteří se chovají civilně normálně a nenápadně tak že o nich nikdo neví a rozhodně nevytváří na procházce městem mraky mrtvol jako by se nechumelilo. Akcema a výbuchama nabitá "pecka" s Damonem na tohle to prostě nemá ani omylem. Ale chápu že někomu, kdo paří 16h denně RPGčka a film bez digitálních monstrefektů ho nezaujme, to může vidět jinak. Marná snaha, stále platí "čím větší cypovina, tím víc megaefektů - a naopak. Trochu mi tam neseděl Chamberlain, ale to už je jen bezvýznamný detail osobního charakteru, na kvalitě filmu to neubírá. ()
Televizní až hanba -možná je na vině rozpočet a přiměřené stáří filmu, možná a to spíš moje našení z Greengrassova Bournea - nicméně tematicky pořád velmi silné. Velmi rafinovaně věrně-nevěrné původní Ludlumově knize. Průměrná špionská rošáda s mnoha groteskně patetickými scénami, jednou příšerně cudnou muchlovačkou, v níž je erotiky asi jako v Krkonošskýh pohádkách, a neuvěřitelně nohrabanou závěrečnou vysvětlovačkou. Tam, kde to v knize pro její jinou mediální povahu nevadí, ve filmu ta ukecanost strašně bije do očí (sposta v rozrušení chodících a diskutujících dvojic) a trhá uši (kdo s kým a za kolik ještě malátněji než v klasických bondovkách). Sumasumárum se dá říct, že mě to připomělo něco mezi Jerrym Cottonem a Majorem Zemanem. Nicméně se musí nechat, že je to točené pro televizi! ()
Jako nenasytný divák [především starosvětského prvního dílu] Damonovy verze jsem si od televizní mini-série s ptákem v trní Richardem Chamberlainem leccos sliboval. Dostalo se mi očekávaného - jaksi měkčí, méně hi-tech verze s citem pro sedmdesátkovou [rok výroby 1988!] atmošku ulic evropských velkoměst zamořených agenty v balóňácích, mnišských sutanách, ukrývajících se v malebných horských městech, klášterech a utrácejících milióny popíjením kvalitních nápojů všude možně, hlavně tedy v místech z výhledem na Eiffelovku. Zápletka, údajně bližší Ludlumově předloze, je sice členitější a uvěřitelnější než přímočará kino-verze s robotem v hlavní roli, ale postrádá hodně z jejího podvratného, paranoidního podtextu, naznačujícího cynismus politických hrátek, lidského inženýrství a prohnilost až nejvyšších pater toho baráku v Langley. Z titulu roku výroby a angažmá profláklých vetchých herců nevynikne nejzajímavější vklad nového zpracování, téma dokonalé disciplíny těla, dalece přesahující vědomé akce. Místo vražedného baletu servíruje Young trochu komické rvačky postarších divadelníků a když hodíte Chamberlaina ze stráně, jakoby se kutálel po trávníku pytel navoňavkovaných hoven. Realističnost jako osvěžující vedlejší produkt televizní produkce. Až na útěšné rozuzlení přinejmenším stejně dobré jako testosteronová mašina z dílny Liman / Greengrass / Gilroy. ()
Není vhodné srovnávat původní film s remakem, remake vítězí hlavně díky propracovenému scénaři, trikům. Prostě by to nebylo jaksi fér, když nový Jason Bourne se hlavně díky technologiím akce a střihu více líbí. Tohle zas nabízí ve 3 hodinách psychologické drama a pátrání po vlastní minulosti a i když není tak akční jako remake, tak jsem se nenudil. ()
Mnohem lepší Bourne než nová verze. Chamberlain se děsí toho co je, kdekdo ho chce zabít a i on se v tom vyzná. Opravdu zoufale se snaží zjistit svou identitu, zároveň se ale s každým dalším dílkem skládačky více a více obává toho co zjistí. Rozuzlení je pak daleko zajímavější a jaksi "špiónštější" než v nové verzi, jejíž vyústění mi neústupně evokovalo Univerzálního vojáka. ()
Galerie (7)
Photo © Warner Bros. Television
Reklama