Režie:
Jerry SchatzbergScénář:
Garry Michael WhiteKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
Fred MyrowHrají:
Gene Hackman, Al Pacino, Dorothy Tristan, Ann Wedgeworth, Richard Lynch, Eileen Brennan, Rutanya Alda, Penelope Allen, Audrianne Waters, Karen Lamm (více)Obsahy(2)
Na prašné silnici kdesi na jihozápadě se potkají dva tuláci. Propuštěný trestanec Max (Gene Hackman), který má rád teplo (a proto má na sobě několik vrstev svetrů) a taky hospodské rvačky, kvůli nimž se často dostává do konfliktu se zákonem, a bývalý námořník Lion (Al Pacino), křehký důvěřivý mladík, který cestuje za svým dítětem, jež nikdy neviděl. Oba muži spojí své síly a cestují ve dvojici, stopem, na nákladních vlacích, jak se dá. Nejdřív do Denveru za Maxovou sestrou, pak do Detroitu za Lionovou ex-manželkou a nakonec do Pittsburghu, kde má Max našetřené peníze a hodlá si za ně otevřít umývárnu aut. Jejich tragikomická anabáze za štěstím v netečném světě má však víc zákrut, než oba předpokládali. Nakonec to nejcennější, co na své cestě získají, je vzájemné přátelství... Snímek Strašák (1973) režíroval bývalý fotograf Jerry Schatzberg (nar. 1927), jenž předtím zaujal působivým portrétem narkomanů Panika v Needle Parku. Do hlavních rolí obsadil nastupující herecké hvězdy Hackmana a Pacina, kteří se mu odvděčili mistrovskými výkony, překonávajícími i slabší místa v původním scénáři Garryho Michaela Whitea. Film měl svou mezinárodní premiéru na MFF v Cannes, kde byl oceněn Zlatou palmou (ex aequo s britským snímkem Námezdní síla). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (178)
Dlouho byli pryč a teď se vrací. Do světa, který o ně ztratil zájem. Pomalé, konvenčně zrežírované drama, jakých koncem 60. a začátkem 70. let, kdy se Hollywood začal zajímat o reálné dění „tam venku“, vzniklo mnoho (Lidé deště, Půlnoční kovboj, Malé životní etudy…). Zaujmou především výkony dvou herců na vzestupu, z nichž oba měli těsně po svých průlomových rolích (Francouzská spojka a Kmotr) a přesto se pustili do takto skromného, byť herecky vděčného projektu. Hackman po finančním neúspěchu Strašáka prohlásil, že se bude nadále soustředit na komerční projekty. Pacino nejspíš nic takového neřekl, ale z jeho filmografie je zřejmé, že zvolil tutéž cestu. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Rob Roy, reiser ()
Mam moc rád americký road movies se záběrama tamní krásný krajiny. To je u mě vždycky bonus, taky hlavní představitelé jsou bonus. Co mi nesedí, je určitá plochost hlavních postav v tom smyslu, že jsou docela primitivní, nefilosofičtí, nemaj takovej ten rozměr filosofů, kterej lidi na cestě mívaj. Nemusí ho mít vždycky, ale tak nějak přirozeně se tam vždycky objeví. Svádí k tomu už ta cesta. Ovšem film v celku už částečně tenhle rozměr má. ()
Schatzbergův snímek se snaží kráčet ve stopách Půlnočního kovboje a věnuje svou pozornost dvěma outsiderům na periférii města a společnosti, jenže něco tam skřípe. Podle mě nefunguje tak, jak by měla, dramatická rovina příběhu, protože film jsem sledoval v 10 hodin dopoledne a především v první půli jsem se nevyhnul mikrospánkům. Ten, kdo zná Schatzbergovu tvorbu, nemůže počítat s rychlým tempem, ale tempo není to, co bych Strašákovi vyčítal. Spíš sám příběh a jeho peripetie a možná mi i chyběl tak silný hudební motiv, jako Everybody's Talking at Me. S hereckým projevem Hackmana a Al Pacina problém nemám, přesto je výsledný dojem průměrný, tak na 55 %. Sympatická mi ale je volba tématu. Moc filmů s touhle tématikou ve Spojených státech nevzniká. ()
Tak tohle mě opravdu mile překvapilo. Docela obyčejnej příběh o tom, jak jeden zevlák nabídne druhýmu svou poslední sirku, aby si moh zapálit doutník a stanou se z nich kámoši na život a na smrt. Upřímně řečeno, těšil jsem se spíš na road movie, což tenhle film zase až tak moc neni. Ze začátku to sice mělo na road movie docela našlápnuto, ale pak jsme se v ději postupně dostali spíš mimo silnice. Nicméně to nebylo vůbec na škodu. Příběh sám o sobě sice neni až tak zajímavej, ale Gene Hackman i Al Pacino doslova vytahujou celej film skoro až na 5-ti hvězdičkovej vrchol. Mam ovšem i několik výhrad. Jednak mi teda ve srovnání s Hackmanem a Pacinem všichni ostatní herci připadali naprosto ubohý (většinou strašně přehrávali nebo naopak nehráli vůbec nic) a pak jsem od samotnýho závěru čekal trochu víc, než jenom odpověď na otázku, proč Gene Hackman spí s botou pod polštářem. Myslim, že by si závěr zasloužil trochu víc prostoru. Takhle zustal dost otevřenej... No ale rozhodně tenhle film patří k tomu lepšímu, co jsem zatim viděl. Nějak mě po zhlédnutí napadla akorát jedna otázka: Proč tohle nedávaj v televizi a místo toho běží 3× ročně Kameňák a podobný hovadiny??? ()
Film o snech, životě a přátelství. Bez patosu, bez podbízení, plyne, žije, bolí. Ono tohle pomalý vyprávění nebude pro každýho, to je jasná věc. Pro na jednom místě obvykle přikovaného našince to bude i těžko stravitelné, ale v té daleké Americe, i když už hodně potemněla, zhrubla a rozpadá se, se pořád dá na těch prašných pláních snít. Ono to tedy jde i tady, a klidně i v obýváku s kávou nebo drinkem, anžto až já si jednou.... ale přece vám tu nevyžvaním svoje sny. Závěr krutý jako sám život. ()
Galerie (48)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (7)
- Gene Hackman prohlásil, že role Maxe Millana v tomto filmu je jeho vůbec nejoblíbenější ze všech rolí, které kdy dostal. (D3VIL)
- Gene Hackman byl tak zklamaný komerčním neúspěchem filmu, že se od té doby začal zaměřovat výhradně na komerční projekty. (akisha)
- Když se jdou Max (Gene Hackman) a Lion (Al Pacino) na začátku filmu nasnídat do jídelny, v jukeboxu hraje píseň zpěváka Michaela Nesmithe Silver Moon. (D3VIL)
Reklama