Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rusty James (Matt Dillon) je vůdce malého, bezvýznamného gangu na předměstí metropole. Žije ve stínu vzpomínek na svého zmizelého staršího bratra Motorcycle Boye (Mickey Rourke), který byl šéfem gangu v dobách jeho největší slávy. Předtím, než Motorcycle Boy zmizel, však zakázal jakékoliv pouliční šarvátky mezi gangy. Rusty James neváhá porušit dohodu a dochází k boji s šéfem další bandy otrapů Biffem Wilcoxem (Glenn Withrow), při níž je James díky své horké hlavě málem zabit, nebýt nečekaného návratu bratra. Ten, se však už nezdá být oním pověstným hrdinou – zmatený a deziluzovaný tráví více času v obchodě se zvířaty, než oprašováním zašlé slávy. Tam pozoruje dravé ryby v akváriu (jediné kolorované objekty v černobílém filmu) a střeží tajemství minulosti. Během následujících pár dnů bude nejen Jamesův život balancovat na ostří nože. (kwietitze)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (104)

Amputace 

všechny recenze uživatele

Stylově vytříbená Coppolova studie lidské omezenosti, tuposti a pochybných zásad, které jejich nositele zbavují veškerých šancí o podnětnou sociální interakci. Film je to sám o sobě dobrý (hodnotím-li tedy prostředky čistě filmové: kamera, načasování hudby, vedení herců), nicméně postrádající kvalitnější rovinu literární či, chcete-li, příběhovou. Ne, že by Coppola neuměl vyprávět, na Kmotrech nám ostatně dokázal, že tohle rozhodně mezi jeho slabiny nepatří, zde však o rozvíjení příběhu vůbec neusiluje, koneckonců neusiluje ani o příběh. Proč? Jeho film je v první řadě o nudě a neschopnosti vymanit se z radostí a požitků (touha po boji a vzdoru, kterou hrdinové naplňují při soubojích gangů (tímto motivem je rozvinut jediný náznak děje, který se ve filmu objevuje: konfrontace nezkušeného Rusty Jamese a jeho bratra, který na rozdíl od Jamese již něco prožil, nějakou dobu pobýval v Californii a poznal "svět za zdí" a nyní se snaží svému bratrovi otevřít oči jak vyprávěním a přibližováním nového světa, který poznal, tak už svojí přítomností) a sexuální život, který je ve filmu rovněž vykreslen velmi jednostranně a ploše), které jsou však ve skutečnosti jen imitovaným stereotypem, jenž může nějakou dobu bavit, ale dříve či později se v něm člověk utopí a ztratí coby mentálně smysluplná osoba význam - a to ať už si svoji situaci uvědomuje nebo ne, jelikož snaha cokoli s ní udělat, cokoli změnit, bude takřka bezvýjimečně neúspěšná a bezzubá. Coppola dokonale nastínil podobu takového světa (vizuálně), podařilo se mu své hrdiny uvěznit do nervy drásajících kulis a černých mračen, nepodařilo se mu ovšem vytvořit pro tento svět sdostatek bezvýchodných situací a neřešitelných momentů. A zde se opět dostáváme k příběhu, který zkrátka chyběl. Cokoli ve filmu vykonaného bylo totiž poměrně donebevolající, vizuální preciznost nestačila k tomu, aby hrdinové vzbudili u diváka jakékoli emoce. Všechno bylo prázdné, zbytečné. Takříkajíc nicneříkající. ()

DEXTER099 

všechny recenze uživatele

Mam z toho smíšené pocity...někdy mě film i nudil,ale jindy zase bylo vidět,že chce mí snímek přesah v tom smyslu,aby si mladý lidé vzali ponaučení,že nic není černobíle a vše je lepší promyslet a vybrat si svojí životní cestu,tak jsem to alespoň pochopil já....jinak asi se úplně do toho vžít nedá,protože je vidět,že je to režisérova vzpomínka na bratra.Chtěl jsem to vidět kvůli N.Cageovi a ten tu má prvně pár minut prostoru.Za mě 75%. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

„Rachotenie rýb” , kam tento baladický názov vlastne smeruje ? Začal by som asi zrovna tým, že celý Coppolov film, je nakrútený na čierno-biely formát, pričom v ňom miestami pozorovať rybičky v akváriu "vo farbe" , ktoré sa konkrétne "zdržiavajú" v obchode s domácimi zvieratami, kdesi vo štvrti v Oklahome. A práve to, že sú akoby uväznené v malej, umelej nádrži, taktiež, strašne nabáda postavu "the Motorcycle Boya" , aby ich vypustil do rieky, ktorá potom ústi do mora, no sú zároveň aj oddelené, lebo by sa medzi sebou asi navzájom povraždili. A tým vzniká akási zvláštna pararela medzi domestikovanými rybkami versus človekom (ľuďmi), kedy sú skrátka, akoby na tej istej lodi. Minimálne, navrátilec z Kalifornie, to tak i bezprostredne vníma, ktorý sa po príchode domov, otočil povahovo o rovných 360 stupňov, smerom k extrémne zadumanému jedincovi, ktorému doslova hlava visí v oblakoch. Jeho brat Rusty James, si to ešte hneď neuvedomuje, pretože po ďalšej hustej bitke, prišiel takmer o život, že nebyť duchaprítomného, staršieho brata, ktorý sa na tom mieste stretu objavil - z čista jasna, tak naozaj netuším, akoby sa to celé skončilo, jednoducho zasiahol v úplne poslednej chvíli, čím mu zrejme zachránil život. V tomto prostredí vidieť iba samé drogy, alkohol, a kto sa do tejto pasce už raz chytí, je už dávno stratenou existenciou. Matka im odišla, otec si ľúbi vypiť do rána, a tak čo teraz s bratmi bude ? Rusty síce aj nejaký vzťah s atraktívnou brunetkou má, ale ju podvádza, čo sa neskôr prevalí... / Niekde som čítal, že Francis Coppola nazval svoj film: „Umelecký, určený pre deti” , zhruba, asi v takomto (vy)znení. V tomto roku, t. j. v 1983, nakrútil oba mládežnícke snímky, keď prví mali pôvodne premiéru "Vydedenci" , až následne o cca. pol roka neskôr aj "Rumble Fish" , pričom na CSFD, je to uvedené presne naopak ! V obidvoch vždy nejakým spôsobom exceloval: strhujúci a extra výrazný, ani nie 20-ročný Matt Dillon, i keď tu mal oveľa väčší priestor, kde hral v podstate už hlavnú úlohu, predtým iba takpovediac sekundoval, no taktiež prispel svojou účasťou k hodnotnému hereckému výkonu. Aj Diane Lane účinkovala v "jednotke" i v "dvojke" , ale ani tentokrát nedostala adekvátnu príležitosť - poriadne sa predviesť, ak nepočítam jej pobyt v negližé. Vážne som vôbec netušil, že bola za mlada taká fešanda, ako hrom ! A síce Francisov synovec Nicolas Cage, sa obrazom občas mihol, ale ani on sa ešte (na)plno nepredviedol, čo v ňom de-facto odjakživa driemalo, na to bude mať určite azda ďalšiu "opportunity" , v ďalšej, rozvíjajúcej sa kariéry. Prosím vás, neriešme, čo je s ním teraz, to už naozaj nemá žiadny, hlbší význam. A to isté platí aj pre Mickeyho Rourkea, ktorý ako "motocyklový chlapec" , vskutku - exceloval, keď sa ešte dalo. A Dennis i Laurence, sa už blysli v Apokalypse, tak k tomu už nemám vážne čo dodať ! Obsadzuje samých kamarátov, na ktorých sa môže zakaždým spoľahnúť ? Možno sa mi viac páčila samotná vizuálna stránka filmu + kreácie režiséra Coppolu, ale zase citovaní Vydedenci mi viacej sadli, ako celok, i keď boli príliš naivní a detskí, naviac. No, "originál" aj "sequel" , mali niečo do seba, čo najlepšie funguje spoločne, t. j. pozrieť si obidva filmy, ideálne naraz, alebo s odchyľkou jedného dňa. () (méně) (více)

WoWoW 

všechny recenze uživatele

To hlavní co mě na tomhle filmu bavilo byla kamera, která opravdu neměla chybu a třeba záběr na kulečníkový stůl těsně před rozstřelením koulí byl famózní a opravdu musím pochválit výběr herců. Sice o Mattu Dillonovi si nemyslím, že by byl nějaký extra herec, ale tahle role mu sekla náramě. Stejně tak i Rourke a Hopper byli naprosto uvěřitelní. Jenže podle mě tomuhle filmu jedna důležitá věc chyběla a to byl spád. Na to, že Dravé ryby trvají jen 94 minut mi to utíkalo nějak podezřele pomalu. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Asi nikdy nepochopím to vysoké hodnotenie. Coppolu si ako režiséra veľmi vážim, veď koniec koncov má na svedomí také klenoty ako ságu o Kmotrovi alebo Draculu, no tento jeho počin má veru od chvály ďaleko. Síce tu nejaká obrazová symbolika bola (hlavne co sa týka tých rybičiek), no to ešte dobrý film nerobí. Ani jeho asociácia s nemeckým nemým filmom. Už námet bol pre mňa málo atraktívny (problematika dorastu mládeže kdesi v americkom vidlákove), to však ešte nebolo to najhoršie. Najhorší bol samotný dej, kde sa vlastne nič nedeje a ja som sa tak skoro unudil k smrti. To je len samé pofľakovanie so žvárom v ústach a obsmŕdanie okolo výkladov. A tie reči čo sa pri tom vedú, no páni, až na jeden dialóg s otcom v tej krčme hotová trápna konina. No skrátka, bolo to nudné a banálne až hrôza. 40/100 ()

Galerie (94)

Zajímavosti (12)

  • Jde o jedinou adaptaci S.E. Hintonové, ne které se nepodílel Emilio Estevez. (CliffLee)
  • F. F. Coppola přiznal, že tento film je jeden z jeho pěti nejoblíbenějších filmů, co natočil. (CliffLee)
  • Zvukaři filmu měli problém uslyšet šeptajícího Mickeyho Rourka, jehož často nabádali, aby mluvil hlasitěji. Film si tak od nich vysloužil přezdívku "Mumble Fish" ("Mumlající ryby"). (aluna)

Reklama

Reklama