Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Tohle je MOC úchylný i na Cronenberga. Jen jsem zíral, co všechno se ve filmu neobjeví a kam to může diváka zavést. Objevují se tu Dickovské a cyberpunkové motivy, to vše zkombinováno s posedlostí bio-mechanikou. Tentokrát nejde o obyčejnou umělou realitu, ale vyloženě o počítačovou hru. Vše se samozřejmě zkomplikuje v okamžiku, kdy se ve hře připojíte ke hře. Pak už lze jen stěží poznat, co je hra a co ne:) MISE EN ABYME!!! Tenhle princip je samozřejmě naprosto výtečný, ale ačkoliv je Cronenberg úchyl par excellence, jeho režie není prvotřídní. I když smyslem filmu nebylo vytvořit jednoznačný příběh, který by se dal rozluštit, naopak šlo o vytvoření nepřehledné změti. A to se podařilo. PS: Isherwood je mimo, Cronenberg se tímto filmem v podstatě vůbec nevyjadřuje k počítačovým hrám. Leda jen zcela okrajově. Jde spíše celkově o podobenství mající až filosofický nádech hledání pravdy. Co je realita? Kde končí, kde začíná? Takto se tázal již Platon a takto se budou tázat filosofové, dokud bude lidstvo existovat. O počítačové hry zas tak moc nejde. ()

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

Autoritatívna "moonshiny game pad" domýšľačka orámovaná kanadským manuálom na pitvanie podvodného planktónu, kde sa cez aplikačný bioport tvaruje ďalšia hmatateľná vzorkovňa pohlavného styku a herný ohoz lamentuje s paranoickým prevtelením do časových pásiem. Stávka skôr na milú rozmilú rebéliu, než na akési inštruktážne túlanie sa stereotypných filmárov. Postarší formálny "software" indikuje toto - neváhaj, sadni a hraj. ()

Reklama

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Videodrome upgraded na nové milénium. Videokazety nahradili "počítačové" hry a "živé" konzoly z geneticky upravených obojživelníkov, paranoja a relatívnosť našej reality však zostala. Herecké výkony sú adekvátne prostrediu, v ktorom sa nachádzame (t.j. nie sú úplne prirodzené, ale keďže sledujeme nie postavy, ale postavy hrajúce postavy hrajúce postavy atď, tak prečo by aj mali byť?) a celý film je nadmieru zábavný a zamysleniahodný. Trikrát hurá pre démona Davida Cronenberga. 10 / 10 (ale Videodrome je lepší) ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

V roce 1999 vznikly minimálně tři tématicky podobné filmy - eXistenZ, Třinácté patro a Matrix - z toho první dva mají tu smůlu, že byly a dodnes jsou ve stínu toho třetího. Tenhle Cronenbergův thriller je velice zajímavým filmem, ale děj je až moc zamotaný, plný věcí, které nedávají smysl (což někdy u filmu nevadí, ale tady to moc nefungovalo), a místy trochu nudný. Bohužel tahle sci-fi nedosahuje kvality jiných Cronenbergových děl, ale přesto kostěnou pistoly a živočišné herní konzole byly zajímavý a originální nápad, který jentak nikdo nezapomene. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

David Cronenberg je režisér, jehož tvorba odpovídá mým představám o žánru sci-fi, a jeho styl, který pracuje s tajemnými prvky, s atmosférou a morbidními představami, mě v řadě případů uvedl v nadšení. EXistenZ je jeho parádní kousek, kde herecké obsazení, výkony, scénář a jednotlivé výtvarné prvky dohromady daly vzniknout dílku, jehož atmosféru jsem v sobě živil dlouhé měsíce. Ve filmu se realita plynule přelévá do snu bez varování diváka a samotní hrdinové neví, jestli jsou napojeni na počítačovou hru ve virtuální realitě nebo prožívají skutečné emoce a reálné dění. "Mě nemusíte zabíjet," říká jeden z hrdinů a vzápětí dodává: "ale řekněte mi, hrajeme ještě hru?" Film vyvolává řadu otázek, kam je možné zajít s technologiemi ovládajícími lidskou mysl i jakou cenu má lidský život. Celkový dojem: 95 %. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)
  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama