Režie:
José Ramón LarrazScénář:
José Ramón LarrazKamera:
Julio Pérez de RozasHudba:
Stelvio CiprianiRecenze (3)
Jeden z taglines uvádějících film na IMDb, bych tak doslovně nebral, ale na druhou stranu je fakt, že z každého uvedeného filmu si tento snímek bere tak trochu něco. Jako celek to špatné nebylo, i když občas to bylo trochu předvídatelné a zavánělo to ještě jakousi neotřelostí a amatérismem než pozdější režisérovi filmy, jednoznačně nejsilnější část tohoto sexploitationu, přišla ale až v samotném finále, které se odehrávalo v temném lese a bylo opravdu docela drsné. Film vypráví příběh o zvráceném vztahu mezi ctižádostivou modelkou Julií (svůdná Vivian Neves, jedna z nejznámějších modelek Swinging London éry 60s), podivným mladým fotografem Theem a jeho tetou ve středních letech. Celé docela morbidní, zvrácené a zvrhlé (viz znásilnění v lese Theovým kamarádem, které si Theo fotografuje), více ale prozrazovat nebudu, jen dodám že touto fascinací tzv intenzivními klaustrofobickými vztahy, které vedou nebo směřují k temným činům, se vyznačují nebo značí, prakticky všechny režisérovi filmy. Film je až nezvykle nebo neuvěřitelně špinavý a násilný na svou dobu, a to i s ohledem na zemi svého vzniku VB/DK. Občasné výbuchy brutálního násilí a fantastické skóre Stelvia Ciprianiho (nejspíš opět recyklované?), dělají tento film zároveň velmi oblíbeným mezi režisérovými fanoušky. Nadšenci hry "Strip-Poker", si tu také asi přijdou na své. Jinak taková malá zajímavost; film má počítadlo (časový čítač) v horní části obrazovky, které běží po celý film, tento čítač se objevil i na aktuálním vydání filmu na DVD, verze bez čítače neexistuje, film byl před oním vydáním na DVD považován za ztracený, a to více jak 30 let, objevil se až v roce 2005. Pokud na tento film už narazíte, tak zhruba ve stejném nastavení a stylu byly natočeny i zbývající Larrazovi filmy cca do roku '78. Larrazův debut, který se natáčel v Dánsku, jinak také film s podobnou tématikou jako "Last House on The Left" , "Expose", "Frightmare" nebo "Candy Snatchers". Všechny uvedené perly vřele doporučuji! Plakát k tomuto filmu je doslova skvělý! ()
Člověk se pořád učí ... Za oficionálního zakladatele "rape and revenge" subžánru je tak nějak považován The Last House onthe Left z roku 1972. Kolem toho roku 1972, 1971 se natočila ještě řada docela drsnejch a "špinavejch" kousků, které se do tohoto subranku rozhodně mohou zařadit. Ovšem Crawen to vyhrál. No a teď jsem shlídl kousek už z roku 1970 (!!), který neuvěřitelným způsobem drží základní premisy později natočených šokujících snímků. Už to prostředí: hnusnej les, jezero, dřevěná loďka na něm, osamělej barák uprostřed ... Ať mi nikdo netvrdí, že to je všechno jen náhoda, že takový prostředí se později v podobných filmech objevovalo náhodně ... ? Děj filmu mne trochu zaskočil. Mladá a fakt krásná holka, blondýnka, typickej severskej typ, se dostane do vlivu dvou úchylů ... tedy chlípnýho fotografa a stejně tak chlípné rajdy, kteří ji pomalu, ale jistě manipulují do všelijakých sexuálních hrátek. Slušná holka se nechá unést vášní a láskou ... až si to rozdává klidně ve trojce apod. Tvůrci filmu pořád a jistě vytvářejí atmosféru tíživosti, špíny, zkaženosti a špatného pocitu, že něco visí ve vzduchu ... Přesně tohle na těchto snímcích mám rád. Během filmu jsem si říkal, že za tu porci nahoty a sleazy scén s "vytahanou" starou rajdu a úchylnýma pohledama fotografa si to zaslouží na rok vzniku (!!!) rozhodně slušný hodnocení... Dokud nepřišel závěr a mě docela slušně sklaplo a zamrazilo ... psychickej hnus! Osobně film hodnotím podle roku vzniku, protože je jedním z nejstarších Západních "rape and ..." ... hhhmmm? ;-) A rozhodně je to kvalitní a silně odvážný snímek plný nahoty, sexuálních scén a tíživého napětí. U mne je tohle plný počet prostě, osobně nemůžu (jak obecně známo ...) hodnotit jinak... ()
Jako seznámení s tvorbou Josého R. Larraze jsem zvolil jeho prvotinu Whirlpool a musím říct, že laťka byla nastavena hodně vysoko. Film mi sedl námětem, kdy úchylná dvojice manipuluje a zneužívá nevinnou oběť, zasazením děje do domu uprostřed britských vlhkých a chladných lesů odříznutého od civilizace a taky svým sleazy zpracováním a perverzní atmosférou. Pocitově někde mezi filmy Orgasmo, Oasis of Fear, Straw Dogs a The Last House on the Left. Zde na čsfd v žánrech stojí, že jde o pornografický film, ale to je nesmysl. Sexu a nahoty je tu spousta, ale nic co by se vymykalo běžné erotické euro horror/exploitation tvorbě sedmdesátých let. Moc mě bavily charaktery, přeměna posedlého fotografa Thea v sériového vraha byla lahůdková a postavu krásné a naivní Tulie, kterou hraje tehdy populární britská modelka Vivian Neves, jsem si zamiloval. Konec byl pro mě tedy velice srdcervoucí. Nechci nic spoilerovat, ale tenhle film beztak není o žádném finálním twistu. Jak si myslíte, že to dopadne, tak to opravdu dopadne. Jde o tu zvědavost, jak přesně k tomu dojde. To na mě fungovalo a celý film jsem byl pěkně napjatý. A za ten krutý závěr nemůžu hodnotit jinak než plným počtem. ()