Reklama

Reklama

Mrtví

  • Argentina Los muertos (více)
Drama / Road movie / Poetický
Argentina / Francie / Nizozemsko / Švýcarsko, 2004, 78 min

Obsahy(1)

Päťdesiatročný Vargas je pravdepodobne po dlhých rokoch prepustený z väzenského tábora v akejsi džungli, z tábora, kde niet veľkého rozdielu medzi väzňami a dozorcami. Rozhodne sa ísť za svojou teraz už dospelou dcérou, ktorá žije vo vzdialenej a opustenej krajine pri rieke. Vargas prekonáva dlhú cestu po rieke tečúcej v hlbokom vnútrozemí. Svet, v ktorom sa pohybuje, je mu evidentne blízky, zdá sa, že sa tu nič nezmenilo. To je pomerne zrejmé. Ale všetko ostatné zostáva nejasné: je Vargas zlý človek, násilník a vrah? Koho zabil a čo sa odohralo pred rokmi v džungli? Alebo je obeťou? A dá sa vôbec v tomto prízračnom svete rozlíšiť dobro od zla? Mystický a mysteriózny režisér Lisandro Alonso opäť v najlepšej forme servíruje svoj príbeh ako radikálne, odvážne umelecké dielo takmer bez dialógov. Pomocou moderného filmového jazyka a špecifického autorského rukopisu Alonso znovu vytvoril intenzívny, znervózňujúci a prekrásny minimalistický vizuálny štýl. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (25)

Looka odpad!

všechny recenze uživatele

Na to jak je film krátký, je až neskutečně rozvleklý a v podstatě o hovně. Už úvodní asi desetiminutová scéna, kdy rozostřená kamera bloumá džunglí, dává tušit jakým tempem se film bude odvíjet. Dědka pustěj z vězení, jede za dcerou spoluvězně předat jí dopis a pak za svou dcerou. Mezitím si zapíchá s prostitutkou, toť prakticky vše, navíc chybí jakákoliv pointa nebo vyústění. Dokoukal jsem to v podstatě jen proto, že jsem byl nemocný a bez novin :o)) ()

jatamansi 

všechny recenze uživatele

Krásný les, cvrlikají ptáčci – a bác, mrtvola. O kus dál druhá. Pak chvíli trvá než poznáme, že jsem ve vězení. Jen se sedí, kouří, pije maté, na všechno je dost času. Magor si stále čechrá vlasy a zalamuje klouby na rukou. Ostříhaný a oholený hrdina je k nepoznání. Propuštěn. Dlouhé záběry kamerou, skoro se nemluví. Poměrně odvážná sexuální scéna! Ale vše mlčenlivé. Stejně jako na hřbitově, ani hlásek. Jen ptáci. „Prý jsi zabil svoje bratry.“ „To už jsem zapomněl.“ Voda v řece děsně špinavá. Chvílemi nejen nic slyšet, ale ani vidět. Scéna s kozou opět mlčenlivá a ne právě chutná. Upřímně, argentinský film asi nebude patřit k mým favoritům, ale klidnou mne rozhodně nenechal. Už dlouho jsem nezažila film, kdy vlastně nevím, co si o tom přesně myslet. ()

Reklama

Daweflip 

všechny recenze uživatele

Snímek sleduje propuštěného vězně Vargase na cestě zpět domů do argentinské džungle. Díky jeho délce je celkem snesitelné i velmi pomalé tempo s minimem dialogů. Film mě zaujal svojí "civilností". Právě ta ho dělá zajímavým a zvláštním v dobrém slova smyslu. Mnohem více než u jiných filmů zde hraje roli rozpoložení diváka - dalo by se říci, že to je zde stěžejní složkou celého prožitku. Pokud je člověk připraven na onu civilnost a pomalé tempo, má náladu zrovna na takový druh filmu, tak určitě neodejde zklamaný. Pokud ne, zbytečně ztratí 80 minut svého času, protože se bude šíleně nudit. ()

Gogen 

všechny recenze uživatele

...problém při hodnocení tohoto snímku je částečně v povrchnosti hodnocení, pokud například někdo v komentáři napíše, že není jasné proč byl ve vězení tak jak je možné brát toto hodnocení vůbec v potaz ... závěr filmu se mi zdá také naprosto jednoznačný ... ale co mě skutečně irituje je prostor, který má být vězením ... proto sem na filmovce přetrpěl i neskutečně nudnou fantasmu, abych se zeptal pana režiséra na reálie, bohužel nepřišel :-( ... a druhý aspekt, proč jdu s hodnocením nížeji je, že v kontextu argentinské filmové tvorby není forma tohoto snímku nikterak zajímavá .... ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(LFŠ 2010) Přestože si myslím, že MRTVÍ jsou nejslabším počinem Lisandra Alonsa, nemůžu souhlasit se zdejším nízkým hodnocením, které je jednak dáno uvedením v České televizi v pozdní noční hodinu, jednak festivalou back-to-back projekcí spolu s ironickou glosou FANTASMA v pohodlných sedačkách Slováckého divadla, v nichž se velice dobře usíná a spí. Prostřední díl z trilogie osamění diváka navnadí úvodními žánrovými záběry, u nichž je na divákově interpretaci, zda-li jde o flashback či flasforward, aby poté dostál jeho očekávání pouze ve scénách, které zavánějící exploatací (orální sex s prostitutkou, zabíjení kozy) a které vytrhávají ze sledování. Je to tak poprvé, co se Alonso nepřiblížil svým filmovým vzorům, jež jsou zde očividné: ať již to je Tarr se svým pesimistickým nahlížením na postavy v mikrokosmu, v němž se nacházejí, a jejich sledování v dlouhých záběrech s nepatrnými jízdami, či Werner Herzog, jehož postavy se taktéž nacházejí v určitém vztahu k přírodě, aniž by musely zrovna putovat po vodě. Na prvního nemá svým stylem, kdy se kamera odklání od postavy, nemůžeme určit (ani zpětně), kdo se dívá; na druhého zase tím, že výše zmíněné scény působí rušivě a nepatřičně - spíše jako ukázka toho, co si může filmař dovolit při svém odklonu od středního proudu a běžně vídaných věcí v kině, než jako neodmyslitelná součást tématu. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (1)

  • Ceny: MFF Karlovy Vary 2005: Nezávislá kamera, MFF Lima 2004: Cena kritiky, MF mladého filmu Turín 2004: nejlepší film, Viennale 2004: Cena kritiky, MFF Jerevan 2005: Zvláštní cena poroty. [LFŠ 2010] (Krouťák)

Reklama

Reklama