Reklama

Reklama

Pohřební průvod růží

(festivalový název)
  • Japonsko Bara no sōretsu (více)
Trailer

Obsahy(1)

Fantaskní atmosféra světa japonských transvestitů a gayů konce 60. let minulého století se prolíná s dalšími dobovými subkulturními fenomény a projevy bouřlivé doby. Pop-artové zrcadlo přináší pokřivený obraz reality, v němž se míchají dokumentární pasáže s expresivními výjevy. Dílo, které se co chvíli obrací k divákovi i k sobě samému, pulzuje bujarou energií a experimentální svobodou projevu. Komplexní satira na dramatickou dobu zahalená v hávu gay parodie sofoklovského mýtu a oslavy osvobozující sexuality. Obsazení snímku vedle neherců a reálných postav opoziční kultury vévodí debutující transvestita Peter, který později ztvárnil postavu šaška v Kurosawově eposu Ran. (Febiofest 2007) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (9)

jiri.twist 

všechny recenze uživatele

Naprosto zvláštní a částečně i zapomenutý film z dob našich rodičů z konce šedesátých let, kteří někteří jedinci neumějí pobrat či jej nepochopí. Zpočátku jsem se neuměl v něm vyznat. Hodně složitý a zároveň jednoduchý, pitoreskní ale i bizarní. Chvíli se můžete smát a potom se zase bát. Excelentní, děsivý, na svou dobu hodně moderní, částečně jakoby dokumentární, retro. No ... je v tom těžké se orientovat, ale hned jsem cítil, že se dívám na něco hodně se vymykajícího, zasahující mou mysl. Dávám vysoké hodnocení a podotýkám, že Peter (Pîtâ) ve svých sedmnácti letech je v některých scénách úžasný a podpořen dobovou módou a stylem vypadá opravdu v obličeji jako nějaká velmi zajímavá dívka ... 4x9 ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Docela zajímavý japonský experiment s velmi jednoduchou dějovou linkou ("variace na Oidipův příběh"), která je však celkem umně zpřeházena a snad je i o to zajímavější. Mladý gay-transvestita a jeho nepříliš šťastný osud se špatným koncem (v závěru se dokonce dočkáme nějakého toho menšího gore á la Andaluský pes). Režisér snímek ozvláštňuje náhlými přerušeními scény a ukázáním štábu, či párem menších interview svých (ne)herců s otázkami typu "jak se ti ta role hraje". Zajímavé, leč zapomenutelné. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

"Duša jedinca dosiahne úplnosť prostredníctvom neustálej negácie.". Potvrdenie vlastnej identity, masky vymedzujúcej realitu jedinca v spoločnosti a jej postoj k nej, oidipovský komplex. To všetko v japonskom "novovlnnom" čiernobielom filme. prináša popri príbehu gay transvestitov, odhalenie režisérskeho štábu, dokumentárne vsuvky o protestoch proti prítomnosti US armády v ríši vychádzajúceho Slnka, vkladanie obrazov, ich rozostieranie, pár filozofických úvah, divoké večierky plné trávy a iných psychedelík - tu zaujalo používanie očných kvapiek orálne, či navodenie stavu premietaním zvlneno poohýbaných záberov polície. Poznámka:. V japonskom filme som asi prvýkrát videl odkaz na slovenský film. V 17. minúte sa objaví záber na plagát filmu Jánošík (r. Paľo Bielik, Československo 1963) s rovnomenným nápisom a podobizňou Františka Kuchtu v roli národného hrdinu. Vďaka tomuto prepojeniu si japonská psychedelická mätež vyslúžila o hviezdičku viac, než si zasluhuje. ()

Artran 

všechny recenze uživatele

Hravá intelektuální nadsázka a zároveň groteskním způsobem ztvárněná oidipovská tragédie. Je to sice poněkud překombinované, ale to k uvolněným šedesátým létům prostě patří. Vzhledem k tomu, že je to Macumotův první celovečerní film nemůžu než smeknout a celou dobu mi tanulo na mysli Godardovo U konce s dechem, ze kterého podobným způsobem čiší ryzí tvůrčí nadšení. ()

Mi Nü-Chai odpad!

všechny recenze uživatele

Další z příkladů japonské experimentální tvorby, která měla, alespoň dle zástupců, které jsem ke své smůle viděla, zůstat navždy pohřbena nejméně tisíc li pod zemí a rozhodně jeden z nejlepších filmů na pseudointelektuální onanii. Snaha bořit konvence a šokovat i za cenu stvoření dokonalé patlaniny z něj přímo čiší. Střídají se zde zdlouhavé a zcela nesmyslné scény erotické, večírkové a quasidokumentární, občas jsou proloženy plytkou debatou o smyslu života, transexuality a vysokých podpatků. Opakující se momenty (jízda autem, obraz vraždy etc.) diváka děsí, neboť se v průběhu sledování začíná obávat, že to, co se před ním děje, je navždy. Celé je to korunováno stupidní ukázkou gore s nůžkami a utrpení je poté již naštěstí vykoupeno tolik očekávánými závěrečnými titulky. Přísahám, už nikdy nepůjdu na film naslepo. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Silně šedesátková záležitost s čistě japonskými výjevy...převážně z řádu bizarních. Květinová revoluce dálného východu se od zbytku světa moc nelišila, i když tam bylo přece jen opět něco navíc...něco svého, japonského. Hudba, drogy, nevázaný sex i všemožné filozofování o životním významu jedince ve společnosti. Teorie lidských masek je excelentní, stejně tak lehce děsivá, krátká úvaha vojáka o nutnosti etiky a mylném nakládání s ní v době válečného konfliktu. Zde je hodně maskování. Tři kucí se nehodlají smířit s tím, co pro ně navenek připravila Matka příroda a svou určenou masku nahrazují jinou. Cítí to tak...nikdo a nic jim nebrání. Dnes jsou zcela svobodní, zítra ovšem v pevně uzavřeném vězení. Domnělá volnost se mění v nutnost sebeočištění, naplnění duše...sejmutí masky. Excelentně zrežírovaný, chvílemi zženštile romantický film s prvky dokumentu, zobrazující reálné Japonsko 60. let, s bonusovými materiály vloženými přímo v něm, ale hlavně snímek, jenž spojuje krásu (rozkvetlý květ) s bolestí (nebezpečný trn) a humor s krutostí. Své celkové vnímání filmu režisér nepochybně vložil do partičky zúčastněných filmařů, kteří nekompromisně bortí dosavadní tvůrčí hranice. Stejně tak je pojat i Pohřební průvod růži. ()

Drolin 

všechny recenze uživatele

Materiál, ze kterého intenzivně opisoval i Stanley, je stále svěží a nadčasový. Zasadní dílo konce 60. let, na které Tošio Macumoto navázal technicky dokonalým snímkem Pandemonium (1971). ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Film tak srostlý s dobou svého vzniku - přinejmenším ve formální rovině - že by bylo zbytečné vyjmenovávat všechny kinematografické postupy druhé poloviny 60. let, které by film nekombinoval. Nutno však podotknout, že je kombinuje umně a elegantně - překvapivý fakt na celovečerní prvotinu. Stran filmařských postupů se snad dá namítnout, že zjevná inspirace evropskou a zejm. francouzskou artovou kinematografií je na japonský film snad přílišná. Obsah je skvěle propleten s formou především jednou z ústředních myšlenek týkající se identity a zraku: Ony LGBT postavy, nucené se spolehnout v ustavení vlastní identity na zprostředkování zraku (je to jejich vzhled a pohled, který je (ne)diferencuje od mužů) jsou neustále vrhány před nejistotu a nespolehlivost tohoto smyslu (vysvětlující scéna na vyhlídkové věži) - neustále stárnoucí, neustále i přes make-up mužům se podobající, neustále ztrácející svou ženskou masku - zkrátka, neustále stavěny před nespolehlivost toho, na co a jak se právě díváme. A zkrátka, i divák je stavěn před naprosto stejné dilema díky použití oněch znejišťujících metafikčních/ kvazi-dokumentárních technik, jež suplují jeho zrak. ()

rbr 

všechny recenze uživatele

Co je esenciálně jeden z největších myslodkuřů ve filmu, zabralo čas, aby se mi zavrtalo v hlavě. Tohle je konec konců docela hravá, humorná a trýznivá 'pohádka' identity, ať už genderu, pohlaví, nebo taky ne. ()

Související novinky

19. ročník Mezipater se blíží

19. ročník Mezipater se blíží

30.10.2018

19. ročník Mezipater přinese jako každý rok výběr těch nejlepších hraných filmů, dokumentů i kraťasů z queer kinematografie. Festival začíná v Praze od 8. do 15. listopadu. Po jeho skončení se… (více)

Reklama

Reklama