Režie:
Jiří SvobodaScénář:
Josef KlímaKamera:
Ivo PopekHudba:
Jiří ChlumeckýHrají:
Milan Kňažko, Vladimír Dlouhý, Marta Vančurová, Braňo Holiček, Emma Černá, Marek Vašut, Václav Marhoul, Jiří Maria Sieber, Kristýna Badinková Nováková, Alice Bendová, Daniel Margolius (více)Obsahy(1)
Novinář a spisovatel Josef Klíma napsal celou řadu filmových scénářů. Nejznámější z nich je asi Rekviem pro panenku, režijní debut Filipa Renče. To bylo na konci 80. let minulého století. Pak nastal kapitalismus v Čechách. Ze spisovatele a novináře Josefa Klímy se stal televizní reportér. Tak jako dávné Rekviem pro panenku, tak i nejnovější příběh Josefa Klímy, Rána z milosti, vychází z jeho reportérské zkušenosti. Materiál na krimi příběh mu však neposkytlo zločinecké podsvětí, ale zkorumpované prostředí policie... Tu noc, kdy se to stalo, slavil Aleš Berka (Milan Kňažko) padesátiny. Úspěšný zralý muž na vrcholu sil. Gratulace, dary, šťastná milenka, zdravý syn. To, že jeden z hostů měl při návratu z oslavy na křižovatce nehodu, mohla být jen taková malá vada na kráse. Boss místního podsvětí, Radek Máša (Vladimír Dlouhý), Alešovi hned telefonoval a poprosil ho, aby jeho nehodu, jako vždy, přikryl. Ředitel okresní policie, Aleš Berka, to jako vždy slíbil. Jenomže ráno se dozvěděl, že Marta, dívka, která vůz řídila (Kristina Nováková), leží v agónii v nemocnici a že je to láska jeho syna Ríši (Braňo Holiček). Ten bezmezně věří, že jeho otec, okresní policejní ředitel, udělá všechno proto, aby byl viník dopravní nehody, který z místa činu ujel, vypátrán a potrestán. Netuší jak spletité jsou vztahy mezi státní mocí a místním zločineckým podsvětím... Uvidíte brilantní herecké výkony Milana Kňažka, Marty Vančurové, Branislava Holíčka, Marka Vašuta, Alice Bendové a dalších. Scénář Josefa Klímy se vymyká z řady televizních scénářů jak silnými postavami, opravdu dramatickou zápletkou, tak smyslem pro žánr. Strhne vás režie Jiřího Svobody, který je proslulý svým citem pro drama, pro detail, pro žánr. Kdysi k nám takové filmy přicházely ze Západu, dnes je už můžeme točit sami. Je to dobře nebo špatně? Když nic jiného, je film České televize, Rána z milosti, jednoznačným důkazem, že Česká republika je součástí Evropy. (Česká televize)
(více)Recenze (85)
Aktuálna televízna dráma z policajného prostredia, kde sa preplieta zákon so zločinom je zároveň osobnou drámou policajného riaditeľa Aleša Berku, ktorý roky kryje prešľapy miestnej hlavy podsvetia Radka Máši. Pred danajskú voľbu je však postavený v okamihu keď Máša zasiahne jeho rodinu, hoci nepriamo. Morálna dilema, či sa držať vyjazdených koľají alebo v rámci zachovania aspoň zdania cti pred vlastným synom postupne graduje a ústi do výborného záveru. Žiaľ televíznu produkciu cítiť z každého záberu. Väčšina hercov sú profesionáli, preto slabým ohnivkom sú hlavne nováčikovia. 70% ()
Co mě na téhle televizní inscenaci tak pobavilo? Ano, jistě, 60% neznamená kdovíjakou zábavu, ale jak praví Al Pacino - "Consider the source, son.";) Takže výsledek je po těch letech "investigativní žurnalistiky" lepší než bych očekával. Sice příliš originality nepobral, pro- a epilog zní trochu předžvýkaně, ale herci jsou dostatečně kvalitní na to, aby se divák nemusel odvracet od své očekávané dodávky pohyblivých obrázků až do domu k nějaké nedej bože tvořivé aktivitě. 70 minut je doba naprosto adekvátní a i přes to, že jsem jen čekal na 168 hodin a hlavní zábavnou relaci večera (emerický velkoseriál na Slovensku známý jako Klinika Grace, který je ještě vtipnější než druhá série Nemocnice Na Kraji Města), byl to čas vcelku příjemně strávený. Ale příště bych opravdu raději něco originálnějšího;) ()
Josef Klíma byl určitě hrdinou především devadesátých let. V časech divočiny se pokoušel společně s jinými, třeba Lorencovou či Kroupou, ukazovat těm, co si myslí, že je jim vše dovoleno a že si vše koupí, že to taky tak nemusí být. Tenhle film je ale prolezlí často herci, kteří dělají svou práci jen proto, že za ni vidí snadno vydělané peníze a právě tak k ní přistupovala řada z nich i v době minulé, a už je to letos 21 let. herec je žoldák, říkají někteří, tak co po něm víc chcete? Herci říkají taky, jsme jen žoldáci, nevezmeme roli, vezme ji někdo jiný, tak co po nás víc kdo může chtít? Ano, je to tak, po hercích víc chtít není možné. Ale herec a člověk, to jsou dvě části člověka, a která je ta podstatnější? ()
Klímova ruka je ze scénáře cítit a jeho investigativní přistup mu dává na výjimečnosti. Ve spojení s perfektním grázl záporákem v podobě V.Dlouhého to nemá chybu. Stejně tak svůdná A.Bendová a její kopulační scény s bohužel,již s méně, charismem obdařeném M.Knažkem...škoda obsazení fízlovic synka a ošizené akce...poctivá čtyř hvězda... ()
Vcelku realistické vykreslení dnešní doby a zvrácených hodnot některých lidí. Velice dobře vystihnuté typy postav. Člověka, jakým je mafián Máša jsem měl možnost v životě poznat a přesně to odpovídá - ubožák, který se nejrůznějšími podvody dopracoval na mafiána a všichni kolem něj jsou jen odpadky, které využívá ve svůj vlastní prospěch. Lidský život pro něj nic neznamená. A také to, jak si ostatní "hrdinové" příběhu zvykli v zájmu pohodlí přivírat oči nad zlem a sklápět hlavy a jak je proti takovým "podnikatelům" obyčejný člověk v podtstatě bezmocný. ()
Galerie (24)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- Hlas anonymu, který v závěru filmu volá Aleši Berkovi (Milan Kňažko), patří Evě Holubové. (Marsik)
- Když utíká Ríša (Braňo Holiček) asi deset minut před koncem filmu z domu rodičů Berkových, je vidět ve skle auta před domem odraz mikrofonu zvukaře. (rakovnik)
- Jindřich Bonaventura, hrající bývalého starostu Kalivodu, byl předabován. Hlas mu propůjčil Jaromír Meduna. (Marsik)
Reklama