Režie:
Ang LeeKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tony Chiu-wai Leung, Joan Chen, Leehom Wang, Wei Tang, Anupam Kher, Akiko Takešita, Yan Su, Hui-Ling Wang, Lisa Lu, Rodrigo Prieto, Jacqueline Zhu, Lawrence Ko (více)Obsahy(1)
Film se obrací do historie východní Asie a obsahuje akční sekvence, romantiku i erotiku. Odehrává se v Šanghaji během druhé světové války. Odbojová skupina naplánuje vraždu tamějšího bosse, japonského kolaboranta Yee, kterou má provést mladičká Wang Jiazhi. Jakmile se ale celý podnik rozjede, uskutečnit vraždu není tak snadné. Yee i Wang upadají do tajuplného vztahu, kde jeden nemůže mít druhého a přesto bez sebe nemohou být… V hlavních rolích se představí asijská superhvězda Tony Leung (Stvořeni pro lásku, Hard Boiled, Volavka ad.) a mladá čínská herečka a režisérka Tang Wei. Postavu manželky pana Yee ztvárnila čínská herečka a režisérka Joan Chen, kterou diváci znají z množství západních produkcí (např. Poslední císař). (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (159)
Hodně, hodně dlouho jsem dumala nad tímhle počinem a svými pocity. Na jednu stranu mě zcela vtáhnul do děje vztah dvou lidí, kde každý z nich bojoval na protichůdných politických stranách, takže ano, opatrnost byla namístě a na druhé straně parta, která všechno organizovala, ale působila na mě trochu mdle vzhledem k okolnostem. Možná trochu víc akčnosti a kratší stopáž by to zachránila. Tím nechci říct, že by to bylo špatné, rozhodně ne, ale řešit pouze jen to, kde jsou nohy, ruce a hlava při velmi otevřených scénách, to také nevytrhly. Ang Lee mohl využít daleko víc potenciálu, který se v Touze a opatrnosti vyloženě nabízel. Slabší čtyřka, škoda. ()
Ang Lee nevytvořil kontroverzní snímek o ožehavých tématech, nýbrž komplexní dílo, které funguje současně jako poutavé drama a nenápadná mnohovrstevná studie o síle iluze, kterou si člověk sám vytváří, neboť věci nevnímá, nýbrž do nich projektuje své představy. Zatímco u Zkrocené hory byl mediální humbuk kolem filmu nesmyslný, zde paradoxně dokazuje sílu filmu a nadčasovou aktuálnost jeho tématu. - Více v recenzi na Rejže.cz ()
Ve vyprávění i formě poměrně tradiční, herecky docela zdařilý (před. zásluhou Tonyho Leunga, herecká kolegyně v hlavní roli ztrácí) snímek s jasnou myšlenkou a zdárným zakončením, které celou podívanou nedegraduje - ba naopak. Tj. Touha, opatrnost. Ang Lee se po Zkrocené hoře a jejím "westernovém vzezření" dostává do prostředí, které mu musí být nutně mnohem známější i bližší - do Šanghaje a Hong Kongu (a to v období druhé světové války). A v tom známém prostředí rozehrává mileneckou konspirační hru s explicitní erotikou (je to dané možná mou benevolencí k filmařům, ale nepřišlo mi to přehnaně samoúčelné), tragiku války malinko jinak i úvahy hlavních protagonistů v otázce, jak velkou odpovědnost k probíhajícím událostem a ke svým skupinám vlastně mají. Chválit se dá rozhodně nečernobílý náhled na postavy, kdy Ang Lee vykresluje jednotlivé aktéry stále v nejasných barvách, o to víc se však divák musí do dění zapojit a vážit sympatie i po definitivním střihu. To rozhodně zvykem u většiny velkoprodukcí nebývá... │60% ()
Extrémně zraňující film. Emoce do morku kostí. Brilantní (pedantní) v důslednosti. Vizuálně luxusní. Ve finále logický. Ono to trvalo dvě a půl hodiny? ■ P.S. Pro Zízu, která viděla s dabingem a možná proto dala o hvězdičku méně: Viděl jsem v původním znění (mandarínská čínština). Pouze mě po nákupu vyděsil obal DVD, který uváděl jako jediné dva jazyky češtinu a angličtinu. V tu chvíli jsem si pomyslel, že se asi zbláznili, ale naštěstí šlo jen o překlep. ■ P.P.S. Pro lidi, co v souvislosti s "Touhou, opatrností" komunikují primárně o sexuálních scénách. Ano, neříkám, že se mi nelíbily (jsou součást výše zmíněné "luxusní" složky filmu). Nicméně jsem víc, než záběry na nahá těla, ocenil emoce, zobrazené bezprostředně potom. A ještě jednu poznámku k představitelce titulní role: Asijským ženám všeobecně oblečení evropského stylu příliš nesedí. Jí to však v klobouku a kabátě neuvěřitelně sekne! ()
Na jednej strane obrovské množstvo potláčaného napätia, strachu a vášne vyúsťujú v skutočne veľmi explicitných sexuálnych scénach, na tej druhej však charaktery postáv, ako aj náladu doby spoznávame len v náznakoch. Celý film je pomalý, no nenudný, napínavý, no "neinfarktový", a hlavne rovnako tajomný ako jeho hlavné postavy. Intenzívnych 9 / 10. P.S.: Tony Leung aj debutujúca (!) Wei Tang podali odrovnávajúco geniálne výkony. P.P.S.: Na druhé pozretie ešte OVEĽA intenzívnejší zážitok a už za jednoznačných 10 / 10. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (7)
- V Číne sa premietala verzia s vystrihnutými scénami. Ako sa píše na herečkinej webstránke, začiatkom marca 2008 bola Tang Wei Činskym štátnym úradom pre rádio, film a televíziu (SARFT) zaradená na čiernu listinu. Inštitúcia následne požiadala regionálne TV stanice, aby zrušili odvysielanie komerčných reklám na kozmetiku, v ktorých Tang hrala. Ako dôvod k tomuto kroku SARFT uviedla herečkinu politicky senzitívnu rolu a sexuálne explicitné scény vo filme. Herec Tony Leung po prevzatí ceny za najlepšieho aktéra na tohtoročnom odovzdávaní Asian Film Awards v Hong Kongu tvrdí na jej obranu: "Našou úlohou je iba stvárniť rolu, a preto si myslím, že zakázať hercovi kvôli tomuto hrať, je jednoducho nesprávne." (PeterJon)
- Snímek získal na 27. filmovém festivalu v Hong Kongu cenu pro nejlepší asijský film. (Terva)
- Obdobie, ktoré Ang Lee dramatizuje, je zriedka zobrazované, keďže je chúlostivé pre súčasnú komunistickú vládu. V tom čase totiž vyčkávala v úzadí, kým sa Kuomingtang vyčerpá bojom proti Japonsku, aby mohla v krajine prevziať moc. Ako prezradil režisér v rozhovore pre londýnske Epoch Times: "Táto historická perióda nebola nikdy predtým na plátne sfilmovaná. Mám dojem, že je to veľmi cenné, nevyučovalo sa o nej ani v školách na oboch stranách Číny. Obe vlády, tchajwanská a čínska, nedovoľujú spomínať režim Wang Jingweia. Nazývali ho 'Wangovým bábkovým režimom', zradcom a psom, ktorý napomohol votreleckej invázii. Sedem až osem rokov ten režim ovládal podstatnú časť Číny. O tomto nie je ani zmienka, čo je veľmi zvláštne,“ pokračuje Ang Lee. „Je to prázdna časť histórie, aspoň na plátne.“ (PeterJon)
Reklama