Obsahy(1)
Dokumentární série Manželské etudy široce zachycuje čtvrtstoletí české společnosti pozorováním osudu několika manželských párů. Jejich kauzalita je daná metodou, kdy sám čas skládá příběh. Jedním z nejsilnějších byl příběh Marcely, které na konci natáčení tragicky zemřela dcera. Cyklus právě vysílala televize a diváci vstoupili do dalšího dění. Zoufalé ženě se snažili pomoct, posílali jí dary a peníze. Režisérka s ní byla i nadále v každodenním kontaktu a pokračování emocionálně vypjaté situace tak dalo vzniknout celovečernímu filmu. (Doc Alliance Films)
(více)Videa (1)
Recenze (136)
DaViD´82 **** by rád viděl konfrontační doku-drama, tj. pohled i jiných (zainteresovaných) osob. Třeba Jirky, kdy poznal, že je třeba utéct. Zde vidíme jenom, jak se veškeré naděje a touhy rozpadadají na prach. Ještě po první lekci si přeje muže (manžela?), který je hodný (poslušný) a má romantické srdce kovboje... ()
Česká filmárka, pedagogička a režisérka Helena Třeštíková je prebornicou, majsterkou a mimoriadne skúsenou persónou v oblasti točenia časozberných dokumentov. Robí to s citom, vyberá si vskutku zaujímavé osobnosti, trpezlivo kamerou konzervuje ľudské osudy. V snímku "Marcela" môžme sledovať neľahký, smutný život jednej obyčajnej, prostej ženy z Prahy, s ktorou sa osud nemaznal. "Marcela" to mala veru ťažké. Pani Třeštíková o nej natočila srdcervúci dokumentárny film. **** ()
Zatímco osobní příběhy Reného a Katky jasně poukazují na životní pouť plnou nástrah a překážek, kterou si hlavní aktéři vybrali sami, je příběh Marcely druhou stranou mince, ve které můžeme vidět boj o vlastní existenci. Dokumenty o Reném a Katce mě spíše zneklidňovaly a uváděly v zuřivost, obzvláště pak majetkové krádeže, kterých se oba dopouštěli. V tomto ohledu jsem velice striktní a v debatě jasně nesmlouvavý. U druhé strany mince, v případě dokumentu o Marcele, jsem byl spíše zarmoucený. Doposavad na Marcelu myslím a velice jí obdivuji za její statečnost, se kterou si ve svém životě stále vyšlapuje cestičku. ()
Těžko říci, komu ty hvězdičky náleží více, zda paní Třeštíkové, či Marcele, která se s osudem pere obdivuhodně a navíc se o svůj příběh dělí s tolika lidmi. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že není výjimečná oproti mnoha dalším lidem téhle země - takových, ke kterým se štěstěna odjakživa obrací zády, je spousta. Jen nemají "svůj film". Osobně nemám příliš ráda jednostranně zaměřené filmy, takže právě u těchto dokumentů (čímž nijak nesnižuji jejich hodnotu), mi chybí komplexnější pohled - názory jiných lidí. Ale chápu, že tady jde o autorský záměr - vyprávět očima Marcely - proto od tohoto faktu v hodnocení odhlížím. Přiznat však musím jedno - Marcelin příběh mě zasáhl jako už dlouho nic. Nestává se mi totiž, že bych kvůli filmu nemohla večer usnout. Směrem k paní Třeštíkové snad jen jediná výtka - ta scéna v krematoriu, bylo to nutné? ()
Tento příběh utkvěl v paměti jako zdaleka nejlepší z Manželských etud a je jen dobře, že ho režisérka natáčela dál. Silných momentů je v něm opravdu mnoho. Být filmem hraným, člověk by chvílemi nevěřícně kroutil hlavou, cože všechno to ten scénárista hlavní hrdince naložil na bedra. A pak také pochybuji, že by v castingu našli vhodnější představitelku Marcely. Jeden z nejlepších časosběrných dokumentů. Přimlouvám se za pokračování, určitě bychom všichni chtěli vidět happy end. ()
Galerie (10)
Photo © Aerofilms
Zajímavosti (3)
- Příběh Marcely a jejího exmanžela Jiřího byl již při natáčení v osmdesátých letech svým rozsahem připraven na uvedení do kin pod názvem Z lásky (1988). Dovyprávění osudu Marcely ve snímku z roku 2007 je podle slov autorky Heleny Třeštíkové pouze logickým vyústěním událostí. (hippyman)
- Na plzeňském festivalu českých filmů Finále získal snímek roku 2007 cenu pro nejlepší dokument, čímž se stal držitelem Zlatého ledňáčka. (Tom_Lachtan)
Reklama