Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Miloš Kopecký v mistrovské roli Victora Huga v dvoudílné televizní hře Jaroslava Dietla podle románu André Mauroise.

Nejedna z postav, které velký francouzský spisovatel, básník a dramatik Victor Hugo vytvořil, jako hrbatý zvoník Quasimodo, trestanec Jean Valjean, či malý pařížský uličník Gavroche, žije v našem povědomí. Z jeho dlouhého životního příběhu - Hugo se narodil roku 1802 a zemřel 1885 - si Jaroslav Dietl jako zpracovatel autobiografického románu A. Mauroise vybral jediný rok, tedy konec devatenáctiletého vyhnanství, návrat do vlasti, která právě svrhla císaře Ludvíka Napoleona, nastolila republiku a brzy bude čelit ozbrojenému vpádu Bismarckova Pruska. Zobrazení velké tvůrčí osobnosti se v inscenaci Jaroslava Dudka stalo hereckou příležitostí pro Miloše Kopeckého.

Druhý díl se odehrává v době, kdy Victoru Hugovi zemřela žena, odešla dcera a německý císař Bismarck v roce 1870 obsazoval Francii a ohrožoval Paříž. Hugo se po pádu monarchie vrátil z vyhnanství a zapojil se do politického života. Jednu chvíli byl dokonce vůdcem levice v parlamentě nové republiky, ale znechucen politickými poměry se dobrovolně vrátil na ostrov a rozhodl se věnovat jen literární práci. V inscenaci režiséra Jaroslava Dudka se zaskví nejen Miloš Kopecký v titulní roli, ale řada dalších: Blanka Bohdanová, Jana Štěpánková, Jaromír Hanzlík, Viktor Preiss, František Němec, Tereza Brodská a další. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Útržky ze života Victora Huga, muže, který byl a dodnes je pokládán za francouzského národního básníka, vypovídají mnohé o nesnadném údělu těch, kteří byli označováni za vyděděnce vlasti. Dietlova a Dudkova dvoudílná televizní inscenace není ani v nejmenším nudným historickým exkurzem, ale bravurním příběhem člověka ryzího charakteru i pevných zásad, spisovatele, milujícího svou vlast nade vše, neváhajícího pozvednout svůj hlas tam, kde to bylo třeba a kde nebylo možné stát stranou a mlčet. Za mimořádnou uměleckou dimenzi lze zcela bezpochyby označit vynikající herecký výkon Miloše Kopeckého, který s noblesou a nepominutelnou osobitostí dokázal vyjádřit širokou paletu básníkových psychologických hnutí mysli; neméně skvělou práci odvedli i další zúčastnění, vesměs známí a oblíbení herci. Stýskat si nad tím, že v současné době inscenace takových rozměrů a takových kvalit již nevznikají, by bylo jakkoli zbytečné a marné. Tím spíš jsme nuceni vážit si bohatého archivu československé televize. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Herecký koncert Miloše Kopeckého. 1) Pomalé ponudnělé inscenaci s nezáživnými dialogy (druhý díl lepší) vévodí vyníkající 55letý Miloš Kopecký, který rozhodně stojí za zhlédnutí. 2) Historie nepříliš znalému autorovi oficiálního textu distributora připomínám, že Otto von Bismarck nebyl německý císař, ale kancléř. ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Nevrátil jsem se do vlasti abych neříkal co si myslím a abych tady mlčel. Všechny ty taktické a úhybné manévry, všechen ten zbabělý balet jak si nezadat, jak se udržet, jak proplout… To všechno dobře znám, ale to neznamená, že já ten tanec budu tančit s nimi." Viktor Hugo byl mužem, který se byl vždy věren svých  ideálům. Byl to prostě, jak se říká, formát. Miloš Kopecký byl zas formátem hereckým. Způsob jakým ztvárnil Huga v této Dietlově inscenaci je navýsost excelentní. S noblesou sobě vlastní zde vyjádřil celou řadu spisovatelových psychologických poloh: hrdý a možná i trochu pyšný muž, excelentní řečník s břitkou mluvou, milující i truchlící manžel i otec a alespoň v náznaku i lehce směšný proutník. Prostě Miloš Kopecký, jak jej známe a máme rádi. ()

Gig 

všechny recenze uživatele

Stejně jako snímkem Alexandr Dumas starší, tak Viktora Velikého mají na svědomí Dudek s Dietlem. Ač Kopeckému je tato role šitá na míru, a hraje ji bravurně, tak oproti prvně zminěném snímku, který srší životem, tento snímek na mě působí zdlouhavě, ač je kratší (Alexandr je třídílní). Jinak nemám co vytknout. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Majstrovský výkon majstra o majstrovi. Ten Kopecký dal toho Huga, ako keby práve vyskočil z fotky. A aj na evidentne nižší rozpočet, tak typický pre tú dobu, film smrdí realizmom. Film má ale málo akcie, veľa takých povedačiek, mnoho dlhých pasáží a môže bežné publikum začať nudiť. Každopádne minimálne za ten výkon hlavného herca sa oplatí hodnotiť vyššie, dnes sa už nič podobné natočiť ani neodvážia a novú generáciu velikáni svojej doby ani nezaujímajú. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama