Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 168)
Mírné rozpaky. Ano, ano, je tady první český akčňák v americkém stylu, doba pro tyhle věci myslím příhodná. Jen těžko by český film dneska ve světě uspěl, kdyby nenabídl krásný vizuál a kvalitní filmový soundtrack. Bohužel po většinu času se zdá že Kajínek nabízí pouze tyto dvě věci. Herecké výkony kromě Vladimíra Dlouhého naprosto mdlé. Ační scény sice přehledně sestříhané, ale je jich zoufale málo. Alice Bendová samozřejmě nabízí opět něco navíc. Petr Jákl myslím obstál. Co ovšem neobstálo byl jednoznačně scénář. Nejen díky Bendové a Michalu Dlouhém se mi nabízelo srovnávání se Sametovými vrahy. Vedle Vrahů (kde Dolanský rozehrál velekoncert) vypadá ovšem Kajínek naprosto neškodně. Přesto 50% za odvahu. ()
Jákl má nakoukáno, vypadá to ‚americky‘ víc než cokoliv jiného, konečně máme v naší kinematografii postavu skutečného ‚bad-ass‘ (Konstantin Lavroněnko!), ale točit filmy o lidech, ze kterých média udělají světce, je tak trochu nemorální. Bez té ‚blesko-novácké‘ masáže bychom tady měli konečně pořádnou českou žánrovku bez nakyslé příchutě. 3 a ½. ()
Paradoxně lze za jeden z nedostatků Kajínka označit fakt, že je málo exploatační. Nesouvisí to se zdrženlivostí, nýbrž naopak s celkovou dramaturgickou nekoncepčností filmu. Osudovou překážkou na cestě k vrcholu české exploatace (viz tento text) se stala naivita klíčových osob štábu. Snímek sice nepostrádá náležitě bulvarizující pohled, ale namísto vykalkulovaného apelu vykazuje snažení tvůrců spíše fetišistickou adoraci zahraničních žánrových snímků. Scenárista Marek Dobeš a režírující kaskadér Petr Jákl v zásadě působí dojmem kluků, kteří si v nadšeneckém opojeni hrají na Lepší zítřek 2, Skálu či Bourneovo ultimátum. Akční sekvence a "cool" záběry jako vrtulníkový oblet Borů jsou bez výhrad famózní, ale o to tristnější jsou výplňové sekvence se zoufalou snahou dodat dialogům vypjatost pomocí rapidních zoomů a rozbředlou dramaturgií. Chtělo to méně plytkého patosu a více prvoplánového apelu a mohlo to být (ve své kategorii) dokonalé. -- více v recenzi pro Cinepur. PS: Výkon Vladimíra Dlouhého je zcela fenomenální. ()
Film kontroverzní tím nejbanálnějším a nejbulvárnějším způsobem, jaký si dovedu představit. Film se solidní spádem, zároveň ale se závratně romantizujícím obrazem Kajínka jako českého Bonda. Skoro se nechce věřit, že by tenhle člověk byl členem českého podsvětí, spíše vyhlíží jako porevoluční Mirek Dušín. To shledávám jako jednoznačně sporným. Na nervy mi lezla i afektovaná snaha o lyrismus, ať už v přepjaté hudbě Václava Bárty nebo v tradičně opulentně prázdné kameře F. A. Brabce. Vrchol filmu? Famózní a bez debat strhující výkon Lavroněnka, který z Kajínka udělal postavu, s níž se divák bude velmi snadno identifikovat a bude ji litovat / obdivovat... Dobře? Pochybuji. ()
Film je po řemeslné stránce opravdu velmi dobrý... nicméně je opravdu vidět, že se jedná pouze o film INSPIROVANÝ příběhem o Kajínkovi. To říkám jen proto, že se po uvedení filmu do kin začalo objevovat milion pět skupin typu "Kajínek je woe newinnej, bo to tak bylo we filmku yakho a co je we filmu thak to je prawda, word babe, pudesh se mnou na rande? =D"... potom by se dalo o Jákolovi říct, že je to čeký Michael Moore. Ale ne, nic proti Jáklovi, naopak. Hodně dobrý český film, na kterém jde vidět inspirace Hollywoodem. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (44)
- Během premiérového víkendu, tedy během prvních čtyř dnů promítání filmu v českých kinech, zhlédlo ambiciózní thriller 119 182 návštěvníků kin, což vytvořilo nový rekord. (Ruuzha)
- Nedlouho po začátku filmu vstupuje Pokorová (Tatiana Vilhelmová) do věznice a je oblečena v černých šatech. Hned v další scéně ve vězení má ale jiné oblečení a účes. (Misuldik)
- Režisér filmu Petr Jákl si ve filmu střihl malou roličku dozorce při Kajínkově (Konstantin Lavroněnko) útěku z Bor. (Foxhound#1)
Reklama