Režie:
Rose BoschScénář:
Rose BoschKamera:
David UngaroHudba:
Christian HensonHrají:
Jean Reno, Mélanie Laurent, Gad Elmaleh, Raphaëlle Agogué, Hugo Leverdez, Oliver Cywie, Sylvie Testud, Anne Brochet, Denis Ménochet, Roland Copé (více)Obsahy(1)
6. června 1942 vstupuje v platnost nové nařízení francouzské vlády namířené proti židovskému obyvatelstvu. Jedenáctiletý Joseph Weismann proto odchází do školy se žlutou hvězdou na hrudi. Přesto žijí Weismannovi v přesvědčení, že mají stále důvody k radosti. Ale jen do úsvitu dne 16. července 1942, kdy do bytu vtrhnou muži v černých uniformách. Budí celou Josephovu rodinu a ženou je do autobusu… Po největší razii v dějinách lidstva, která proběhla pod taktovkou francouzské policie, se v pařížské cyklistické aréně tísní na třináct tisíc Židů. Pět dní bez vody, bez jídla a bez zdravotní péče. Dr. Sheinbaum (Jean Reno) internovaný spolu s ostatními dělá, co může. Intenzita rasismu šířeného zdejší kolaborantskou vládou hluboce zasahuje mimo jiné také sestru Červeného kříže Anette Monod (Melanie Laurent). (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (179)
Scénář: Roselyne Bosch .. Film silný zejména z mateřského pohledu. Pro zbylé kategorie diváků pak jde spíše o průměrnou a přes hrůzy činů nikterak působivou a docela zdlouhavou podívanou. Obohacena až karikaturním Hitlerem (nešťastná volba) a především hereckými výkony dětských představitelů (šťastná volba). Každopádně, Francouzi mají na holokaustu vlastního židovského lidu nemalý podíl a je nutné (si) to přiznat. Příště však snad filmařsky lépe. ()
Nesporně zajímavé téma je sraženo do kolen neuvěřitelně nudnou a nanicovatou první třetinou filmu a hlavně fackováním divákových emocí. Annette spasitelka nepůsobí důvěryhodně, což rozhodně není dáno nekvalitním výkonem Laurentové, ale přetaženým scénářem. Tento snímek doporučuji ke zhlédnutí milovníkům současných amerických filmů, najdou v něm tradiční šablonku, zapláčou si a třeba autorům odpustí i tu lež, že Reno má hlavní roli. ()
Při přemítání nad snímkem a jeho nejvýraznějšími nedostatky mě napadají snad jedině nadbytečné a až karikaturní scény z Hitlerova okolí, které by bylo vhodnější buďto úplně vynechat, nebo je nahradit novinovými výstřižky či útržky Führerových projevů. Tento záporný bodík ovšem hravě přebíjejí mnohá pozitiva: nemálo povedených a sugestivních scén (shromaždiště na kolodromu; osudové odloučení žen, mužů a dětí; dojemná závěrečná shledání za doprovodu Debussyho nesmrtelné „Claire de Lune“), výborní dětští představitelé, strhující výkon Melanie Laurent a sympatická rolička pro Jeana Rena. Francouzi v otázce holocaustu sice nebyli zcela bez viny (nic ovšem není černobílé, postoj francouzského obyvatelstva se nijak výrazně neodlišoval od ostatních evropských národů a za činy představitelů jejich politické elity nelze obžalovat Francii jako celek) a určitá míra studu za jejich spoluvinu je zřejmě na místě, avšak v souvislosti s touto ožehavou tematikou se minimálně za jednu věc rozhodně stydět nemusejí, a to za tento povedený snímek. ()
Nefunkční jak po straně emocí tak po straně kritiky - střídající se scény s hodujícím Hitlerem a hladovějícími židy, patriotistické písně a řeči oslavující Francii za pozvolného odvozu židů do zimního velodromu francouzskými policajty... Potenciál zůstává nevyužit, filmu škodí i digitální efekty, fakt, že události se dějí "jen tak mimochodem" se sem nehodí a celek je nakyslý jedním velkým klišém. Zklamání. ()
V originále by to bylo asi lepší, ale přežil jsem i dabing. No s filmem spokojený nejsem. Tématiku holocaustu mám ve filmech rád a jsem docela náročný co se zpracování týče. Tenhle film naprosto nesmyslně celou látku nadlehčuje, ty komické scény převažují nad vážnými a film tak působí dojmem, že to vlastně byla během transportů celkem švanda. Hudba nebyla v některých pasážích vhodně zvolena, chybí tam znatelně emoce i napětí. Hitler i celá ta jeho vložka je taky divná. Z vojáků nejde strach, spíš působí jak exoti. No asi to nejlepší na celém filmu je Mélanie Laurent. Za ní ty 2 hvězdičky dám, ale doufám, že příště uvidím na tuto tématiku výrazně kvalitnější film. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (22)
- Emmanuelle Seigner bola pôvodne obsadená do úlohy Joovej matky Sury Weismann, no tri týždne pred natáčaním odstúpila. Rolu nakoniec dostala Raphaëlle Agogué. (Arsenal83)
- Jean Reno bol prvým obsadeným hercom a hoci je jeho meno v titulkoch ako prvé, vo filme sa objavil len v približne 45 minútach. (MetalMesiah)
- Samuel Le Bihan bol pôvodne obsadený do úlohy Capitaine Pierreta, ktorú napokon zastal Thierry Frémont. (Arsenal83)
Reklama