Režie:
Roland EmmerichKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
David ArnoldHrají:
Kurt Russell, James Spader, Viveca Lindfors, Alexis Cruz, Mili Avital, Leon Rippy, John Diehl, Carlos Lauchu, Djimon Hounsou, Jaye Davidson, Erick Avari (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Vědecká expedice objevila poblíž pyramid zvláštní objekt pokrytý neznámými symboly. V přísném utajení ho začala zkoumat armáda, uběhla však dlouhá řada desetiletí, než se našel člověk, který by nápis rozluštil. Egyptolog Daniel Jackson zjistil, že znaky představují souřadnice pro cestu vesmírem na jakousi vzdálenou planetu. Padlo rozhodnutí vyslat tam průzkumnou jednotku pod velením plukovníka O'Neila. Symbol umožňující návrat na Zem ovšem na hvězdné bráně chybí, bude zřejmě teprve na místě určení. Expedice nutně potřebuje Danielovy znalosti, mladý vědec se tedy volky nevolky stává jejím členem. Nepraktický intelektuál se ocitá v prapodivném světě na úrovni staroegyptské civilizace, kde všichni lidé ve strachu otročí božskému vládci a nebezpečí číhá na každém kroku... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
Mno když vezmu v potaz současnou tvorbu megalomanského super packala Rolanda, tak tohle rozhodně patří k jeho podařenějším kouskům. Možná vůbec jeho nejlepší film spolu s Univerzálním vojákem. Nicméně pořád to vyjde jenom na lepší průměr. Já prostě nevím něco mi na stylu jeho filmů vždycky vadilo, ale co už vem to čert to jsem omílal už stokrát. Tohle je taková nenáročná popcornová sci-fi pohodovka která se ještě sveze na vlně zlatých devadesátých. Sice žádná bomba, ale oproti pozdějšímu stupidnímu seriálu hotový poklad.60% ()
Pořád to tam je. Ten základní náčrt má prostě sílu a dává scénáristům možnost udělat téměř cokoliv, zasadit to do jakéhokoliv prostředí a vymyslet si vlastní mytologii od začátku do konce. Nicméně samotné provedení funguje tak na půl. Blockbuster, kde je potřeba trochu vypnout mozek a doufat, že seriál ty slušné náčrty zvýrazní lépe. Což se zřejmě zdařilo. Film? Originální a slibný námět, víc zřejmě Emmerich nesvede. ()
Ani sa príliš nečudujem, že film patrí do trojstovky najobľúbenejších. Tvári sa to ako sci-fi príbeh, neohrození americkí vojaci opakovane štrkocú závermi svojich gumipušiek, otvárajú sa pyramídy i srdce domorodej dievčiny a na konci sa spoja domorodí proletári celého sveta, aby zvrhli vládcov. Úžasnejšie, ako fantázia tvorcov môže byť iba rozpočet, ktorý si netrúfam ani približne odhadnúť. Najhoršie na filme bolo, že úžas, ktorý sa ma pri niektorých scénach zmocňoval, bol úžasom nad nekompetentnosťou tvorcov, ktorí prehajdákali veľké peniaze na vytvorenie tohto paškvilu. ()
Russell v sobě má charisma, i když má stupidní hranatý vojenský účes. Spader se ve své životní roli předvedl též v dobrém světle. No a Emmerich... ten kupodivu, ještě nepoblouzněn Hollywoodem, natočil zajímavý film, který mne celou dobu držel ostražitého a zvědavého na to, jak se děj vyvine dál... 80% ()
Spojte megalomana Emmericha (toto je jeho doposiaľ najlepší film) s Egyptom a béčkarským drsňákom Kurtom Russellom a nemôže vám vyjsť nič iné (nič menej a nič viac) ako kultové akčné sci-fi, ktoré je rozdelené na dve časti - prvú: mysticko - vedecko - atmosférickú a druhú: veľkovýpravne akčnú a sci-fičkovú; niekto má radšej prvú, niekto druhú, niekto obe; oceňujem priam hororovú atmosféru plynúcu z hlasov, kostýmov, očí a správania sa egyptských záporákov na čele s Re (alebo Ra); nie je to nič extra (v porovnaní s tým, aký kult tomu nasledoval hlavne neskôr v dôsledku seriálu), ale nebrať na vedomie to všetko okolo toho a zamerať sa čisto na film - milá fanúšikovská sci-fi akčná záležitosť na hranici A a B kategórie ()
Galerie (55)
Zajímavosti (71)
- Film vznikal v době, kdy už digitální triky začínaly být běžně používány (ale ještě zdaleka nedosáhly pozdější sofistikovanosti) a filmaři byli novými možnostmi často velmi okouzlení a rádi "si hráli". Trikař Jeffrey Okun (podle něhož později Roland Emmerich s Deanem Devlinem pojmenovali postavu ve Dni nezávislosti, 1996) svého času komentoval úvod filmu: "V dokončeném záběru vidíme egyptskou řeku, po jejímž břehu jdou lidé. V pozadí se tyčí pyramidy a nad nimi září slunce. Natočili jsme to tak, že jsme zarazili palmu vedle arizonské řeky a natočili statisty kolem. Pořízený materiál jsme převedli do digitální podoby a upravili počítačem. Trochu jsme obarvili vodu, aby vypadala jako v egyptských řekách. Pyramidy jsme nascanovali z pohlednice a vložili je do záběru. Pak jsme naemulovali slunce tak, aby svítilo přímo do kamery a vytvářelo odrazy v objektivu. Ve skutečnosti je měl při natáčení kameraman za zády. A pak jsme zjistili, že ta palma vypadá nějak povadle, tak jsme jí digitálně trochu nadzvedli listy. Ale jinak jsme s tím záběrem vůbec nic nedělali." (NIRO)
- Severoamerické tržby byly 71,6 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 196,6 mil. (NIRO)
- Z filmu není jasné, jak Daniel (James Spader) zadal na konci filmu adresu zpět na Zemi (a ovládací panel byl k bráně přidán až v seriálovém pokračování). V románovém zpracování (napsaném Dean Devlinem a Rolandem Emmerichem) je řečeno, že adresu jednoduše zadal manuálním otáčením vnitřního prstence brány (a že zadávací počítač na Zemi fungoval stejně, bez jakéhokoliv přímého spojení s bránou). (vojtaruzek)
Reklama