Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nula připomíná po formální stránce díla známějších režisérů, jako jsou například Altman, Iárritu či Anderson. Někteří jej pro změnu přirovnávají k maďarskému filmu Škyt (Hukkle, 2002) Györgyho Pálfiho, a to hlavně s ohledem na věk. Podobnost s ostatními filmy je sice zjevná, ale rozhodně filmu neškodí, jak se často snažila dokázat filmová kritika. Nula je tak dalším příspěvkem do řady snímků, v nichž jisté rigorózní řešení formy ovlivňuje celou vyobrazenou skutečnost. I v polské kinematografii nalezneme představitele, kteří v minulosti podobným způsobem podřizovali celý film formální výstavbě (Kieślowski, Rybczyński).
I přes výše zmíněnou podobnost s jinými snímky můžeme nalézt v Borowského filmu jisté odlišnosti. Ve filmu například nenajdeme simultánní epizody. Děj se posouvá vpřed vždy lineárně a svižným tempem a hrdinové některých epizod tak plní pouze funkci „posunovačů" děje. Jiní se však do filmu několikrát vracejí. V každé epizodě sledujeme hrdinu jen do doby, než se jeho cesta protne s další postavou. Ne vždy však dojde mezi oběma hrdiny k interakci. Díky této konstrukci odkrýváme nejfrekventovanější postavy postupně. Často se jedná jen o jakousi „skicu" osoby, kterou si musí divák postupně dokreslovat. (Letní filmová škola)

(více)

Zajímavosti (2)

  • Poznávacie značky všetkých filmových postáv nesú písmená DOE. Žiadne z poľských miest takéto tabule ale nemá. V USA sa meno John Doe (alebo Jane Doe pre ženy) používa na označenie ľudí, ktorí nie sú identifikovaní alebo majú skrytú identitu. Nápisy na poznávacích značkách majú tak definovať anonymný charakter mesta, v ktorom sa film odohráva (hoci na niektorých záberoch vidieť, že autá na krajnici majú varšavské poznávacie značky). (Arsenal83)
  • Natáčanie filmu prebiehalo v poľskej metropole Varšava a v meste Lodž. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama