Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televízny film o posledných dňoch bývalého ministra zahraničných vecí Československa Vladimíra Clementisa. Tento muž sa v cele tesne pred popravou ohliada do minulosti a zhovára sa so svojím advokátom o rozhodujúcich chvíľach svojho politického i osobného života. (oficiální text distributora)

Recenze (18)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

„Len hovorím pravdu.“ – „Ale to od vás predsa nikto nechce.“  Vladimír Clementis, tento "salonní levičák"a komunistický ministr zahraničí po únorovém převratu má v tomto zajímavě pojatém slovenském televizním snímku možnost svoji "pravdu" sdělit alespoň svému advokátovi, se kterým tráví v cele smrti poslední okamžiky před popravou. Tento předpokládám fiktivní rámec děje nabízí prostor pro velmi dobře napsané dialogy obou aktérů s řadou podnětných myšlenek („Majestát smrti? Čo je dôstojné na smrti?“). Prostřednictvím flashbacků se pak setkáme s celou plejádou významných historických postav, se kterými měl Clemantis co dočinění: Beneš, Gotwald, Stalin, Šikorý, Husák atd. Přiznám se, že mě u některých z těch střípků z Clemantisova života přišlo, jako by se autoři snažili dotyčného ukázat až v příliš pozitivním světle (viz zejména dialog Clementise s Golwaldem těsně po únoru 48, kdy dotyčný pléduje za to, aby se Gottwald nesnažil hned o vytvoření vlády jedné strany). Faktem však zůstává, že on byl v něčem asi skutečně "jiný" komunista (viz jeho kritika chování Sovětů po uzavření paktu Molotov-Ribbentrop) a že Stalin měl v jeho případě skutečně vážný důvod se jej chtít zbavit. Pokud bych měl něco na filmu vypíchnout, tak samotný působivý závěr, v němž se průběh Clementisovi popravy velmi působivě prolíná s poetickými záběry na Clementisovu manželku, kterou dotyčný velmi miloval. Naopak trošku bych zkritizoval obsazení oněch některých zmiňovaných historických postav (Jaskow coby Beneš ještě ušel, ale třeba Jan Masaryk v podání pro mě zcela neznámého Vasila Fridricha mi moc neseděl a o ukrajinském představiteli Stalina raději ani nemluvě). ()

mysiak 

všechny recenze uživatele

Tak na slovenské pomery a ešte k tomu TV film...sa STV celkom vytiahla..celý film stojí a padá na Jankovi Krónerovi..ktorí nesklamal...a odvádza si svoj štandard...a dokazuje že patrí k najlepším slovenským hercom...film je na to akou témou sa zaoberá fakt zručne spracovaný..a neľutujem že som po dlhom čase zapol TV a pozrel si ho... ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Poučenie neexistuje. Moc je nepoučiteľná.“ Svojim postojom k STV televízii sa netajím, ale raz za šesť sedem mesiacov ma dokáže niektorý z jej stoviek riaditeľov (kto si má tie mená nastrčených bábok bez vlastnej vízie a rozumu pamätať? Veď sú tam len na to, aby podpisovali rozhodnutia politkov, ktorí sú práve pri moci.) urobiť dobré rozhodnutie. Po tom, čo som bol nadšený z toho, keď sa Ivo Gogál s Danou Košickou rozhodli naživo (!) zahrať DÔVERNÝCH NEPRIATEĽOV, som si myslel, že teraz bude riaditeľ XYZ ticho ako voš pod chrastou až do volieb 2010, kedy ho nahradí iná bábka. A aha! Ešte v ten istý rok dal zelenú SMRTI MINISTRA. Samozrejme, rozpočet bol vedľajší (najvýpravnejšou scénkou je tá, v ktorej dvaja muži sedia na lúke a z kopca pozorujú dedinu) a herecké obsadenie komorné (ale Jaroslav Mottl a Alexander Kučerenko, ako Stalin, dokazujú, že niet malých rolí). A akčnú scénu by bolo naivné očakávať (hodinu a pol trvajúci film je IBA o dialógoch a monológoch). Napriek tomu tvorcovia produkujú napätie, prameniace z vtedajšej doby. Ústredným hrdinom je bývalý advokát a minister zahraničných vecí Československa, príliš tolerantný komunista Vladimír Clementis, ktorého obesil vlastný režim. Snímka vonkoncom nezaujme divákov, ktorých nezaujíma svet okolo seba a oháňajú sa frázami o tom, že všetci politici sú svine. Snímka vďaka výborne napísaným dialógom („Len hovorím pravdu.“ – „Ale to od vás predsa nikto nechce.“) a zaujímavým myšlienkam („Majestát smrti? Čo je dôstojné na smrti?“) je vysoko aktuálna i dnes a rafinovane sa vyjadruje na margo niektorých Slovákov v politike („Opovrhujem tými, ktorí si národniarstvom liečia komplexy.“) i niektorých Maďarov v politike (trojminútový monológ o tom, ako nám to Maďari dávali v minulosti vyžrať). Dominantou televíznej snímky je Ján Kroner, ktorého inak nemusím, ale tu bol dobrý. ()

Martinius 

všechny recenze uživatele

kompletny dej smrti ministra je zalozeny na dialogoch, ktore su alfou a omegou tejto revue clementisovho zivota. v takomto pripade je strategickou uloha scenaristu, kedze tu namet a scenar tvoria dobre 2/3 produkcie. preto treba v prvom rade vyzdvihnut majstrovsky zvladnutu pracu lubosa jurika, nakolko je film v podstate jeho dielo. jurik sa uz dlhsie zaoberal myslienkou sfilmovania clementisovho pribehu, z jeho pera vzisiel namet i scenar, na ktory STV vyclenila rekordne skromny rozpocet 3 (!!!) miliony korun a ktory reziser a kvalitne vybrani herci slusne dotiahli do uspesneho konca. nenudnym, velmi inteligentnym a jasnym sposobom sa dozvieme o zivote jedneho z najvacsich slovenskych statnikov, ktoremu sa da pripisat privlastok "svetoveho formatu". vyborne resersovanie a znalost problematiky nam umoznia nahliadnut do clementisovych idealov, dilem, nazorov i kontroverznych momentov. za srdce chytia silne momenty - ako napriklad debata na temu zidov (nepriame priznanie sa clementisovho obhajcu), otazka slovenskej a madarskej mensiny ci stretnutie so stalinom. smrt ministra je absolutne maximum vytazene z absolutneho minima. ze by konecne usvit po epoche tmy slovenskej televiznej tvorby? ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Prekvapujúco pútavé a historicky zaujímavé a podľa toho čo viem tak aj vierohodné. Netreba sa baviť o formálnej stránke, tá je samozrejme minimalistická a "televízna". Všetko si vynahradzuje obsah, príbeh a postavy...Aj pri kratšej stopáži sa podarilo povedať to, čo povedané byť malo a v rámci slovenskej (žalostnej) televíznej tvorby sa jedná jednoznačne o nadpriemer... ()

Galerie (2)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se v Praze, Tisovci a Lánech. (M.B)

Reklama

Reklama