Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jiří Trnka patří k zakladatelům nejen české, ale světové animované tvorby. Loutkový film Staré pověsti české vychází částečně z Jiráskovy předlohy, ovšem významně rozšířenou o původní historický Kosmův pramen a v moderním výkladu přijal interpretaci Vladislava Vančury s jeho pronikavou básnivostí. Film i dnes uchvacuje scénickou šíří i režijním a výtvarným pojetím, které přes drobnost loutek dokáže představit hrdinské eposy české mytologie v celé její monumentalitě. Zcela nové je výtvarné zpracování loutkových typů, postavy musely přesvědčivě vyjádřit heroického ducha daného tématu. Film Staré pověsti české se těšil velkému mezinárodnímu ohlasu a získal mnohá zahraniční i domácí ocenění. (Studio Trnka)

(více)

Recenze (93)

klima777 

všechny recenze uživatele

V dětství mě Lučan zároveň děsil a přitahoval (že by mysterium tremendum a mysterium fascinans?... no, nejspíš ne :)) . Vysoké hodnocení však dávám proto, že celý film je krásný a působivý. A tentokrát vůbec nevadí, že hrdinové jsou oživlá dřeva. Však to znáte: Jedenkrát sekerou ťali, dřevo promluvilo. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Naše minulost byla opravdu hodně hodně temná. Z naprosté psychedelie a chaosu vzešly národové slovanští, zejména pak kmen Čechův. Hudební doprovod vrhá diváka do temných vod beznaděje i mystiky a je to opravdu drsné (i když některým to může přijít i k smíchu). Lucká válka je samozřejmě vrcholem filmu. V každém případě je to velmi odvážné zpracování, rozhodně jen pro dospělé. Zlatý fond české kinematografie. ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Film, který bere dech nejen svým technicckým zpracováním, ale rovněž ryzými emocemi a neopakovatelným pojetím dávných dějin, které se pozvedají nad pouhou adaptaci. Nejlepší částí byla bezesporu Dívčí válka, při níž divák v několika chvílích napětím ani nedýchá a samozřejmě monumentální bitva v závěru doprovázena citlivou hudbou v jednu obzvláště vypjatou chvíli vrhá slzy do očí. Který jiný tvůrce je schopen dílo, kde některé loutky dokáží říci daleko více než lidští herci. Nezapomenutelný zážitek! ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Predlohu som nikdy nečítal. Ani Jiráskovu, ani Vančurovu. Českú mytológiu poznám len veľmi zbežne. Prevažne na základe odkazov v iných knihách alebo filmoch. Videl som síce film Kňažná Libuša (r. Constantin Werner, USA/ČR 2008), no miestni znalci ho väčšinovo zvozili ako nepoužiteľný historický prameň. Pokusy o Jiráska skončili vždy fiaskom - nudné rozťahance. Ako cudzinec neznalý predlohy (čo sa tu v komentároch hodnotí ako prekážka pochopenia filmu) som si Trnkov bábkový film skvele užil. Málokedy pateticky burácavá hudba a hlasy tak podmanivo sedia s vyobrazením úsvitu národných dejín. Hoci pokladám praotca Čecha najmä za lenivca, ktorý maximálne vedel vyjsť na oblý minikopec Říp (vrchol jeho turisticko osídľovacieho úsilia) a tam si, unavený jak sviňa, zmyslel, že do konca života chce len lízať med a žrať do prasknutia. A už nikam moc neputovať. Preto povedal, že okolo neho to oplýva medom a mäsom. Tak vznikli Čechy. Kombináciou lenivosti a maškrtnosti. Trnka to samozrejme zasadil do správneho rámca, plného strachu z prírodných strašidiel, súperením poľnohospodárov s baníkmi (dnešný boj developerov a bioezoextrémistov). Zakomponoval mocenské hrátky, premenu matriarchátu v patriarchát, poľovníctvo na diviačiu škodnú, predobraz pardubickej prekážky Taxis (Šemíkov skok), boj s vonkajším ohrozením. Veľké bájoslovné dejové línie skvostne a pritom prirodzene prepojil s bežným životom ľudu. Vystihnuté sú všetky podstatné dobové činnosti. Hneď po ukončení túžba vidieť znovu. Splnená. A kedykoľvek v budúcnosti si opäť film rád strihnem. I doplnený i o nevidených 11 minút, pretože recenzia sa vzťahuje k videnej, alternatívnej 80 minútovej verzii. Prihováram sa za jeho uvedenie na verejnoprávnej českej telke každoročne 28. októbra i 1. januára (vznik Českej republiky). ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ta práce s loutkami a vůbec celková forma vypadá opravdu úžasně, to musím uznat, ta práce na tom je skutečně dost vidět. Dost mě i zaskočilo (spíš v dobrém slova smyslu), jak moc velkolepé se to snaží být, protože to jsem snad v českém filmu ještě nikdy předtím neviděl. Je teda pravda, že jsem těch historických filmů moc neviděl, ale překvapilo mě, že zrovna u loutkového filmu je tak akční kamera. Co mě ale zarazilo v špatném slova smyslu bylo to, že z toho nakonec vypadl muzikál, s čímž jsem rozhodně nepočítal a když mi to při sledování došlo, začínal jsem se psychicky připravovat na to, že je holt nějak přetrpím... A jako jo, zvládl jsem to bez problémů, zapadalo to i do toho monumentálního podání, ale na mě osobně tam té muziky bylo až moc. U samotných pověstí jsem měl zase pocit, že některé by stálo za to prodloužit a jiné zase zkrátit, ale celkově mě hlavně zaráží to hororové ladění - a koukám, že nejsem jediný, kdo to tak vnímal. Samo o sobě by se mi líbilo, ale sem se mi to nehodilo, za celou dobu jsem si to nezvykl a spíš jsem se snažil dospět k řešení otázky, proč to Trnka natočil zrovna takhle. Krutá doba, kruté období? To z toho tolik neplyne, ta atmosféra jede jakoby sama na sebe, je to až zvláštní. Víc mě ale zaráží, že nikdy nenatočil celovečerní loutkový horor, protože podle tohohle filmu by na to rozhodně měl a využil by v něm svůj talent mnohem víc, než tady. A že tomu pěvně věřím, protože jsem od něj viděl Kybernetickou babičku a ta dokázala být (hlavně v druhé polovině) dost znepokojivá. Proč se někdo takový vůbec dal na pověsti a pohádky? Režim by horor nedovolil? Netuším, ale je to škoda, protože pak by Trnka byl Švankmajer před Švankmajerem. Takhle je ten výsledek sice stále zajímavý a vypiplaný, ale dost divně drží pohromadě, za celou dobu si mě nedokázal pořádně získat, znova bych ho vidět nemusel a kupodivu je v něm pár agitačních scén... Jsem ale zvědavý na další Trnkovy celovečerní filmy, minimálně dva mám ještě v plánu a obojí mají být pohádky, takže mě dost zajímá, jak budou laděné. Silné 3* ()

Galerie (21)

Související novinky

28. filmový festival Finále Plzeň

28. filmový festival Finále Plzeň

19.04.2015

Premiéra nové české loutkové pohádky Malý Pán, projekce v unikátních zrekonstruovaných Loosových interiérech, soutěže o Zlaté ledňáčky, první uvedení zdigitalizované klasiky Jiřího Trnky Staré… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama