Reklama

Reklama

Válečná generace

(seriál)
  • Česko Válka generací (více)
Trailer 1

Epizody(3)

Berlín roku 1941. Pět přátel se touží stát hrdiny v dobrodružství, které změní tvář Evropy - a navždy změní i je samotné. Vyrovnaný a uhlazený důstojník Wilhelm odjíždí na východní frontu spolu se svým mladším bratrem Friedhelmem, citlivým snílkem, kterého mnohem víc než válka zajímá literatura. Do Wilhelma je hluboce zamilovaná Charlotte, mladá zdravotní sestřička, která se rovněž těší na své působení ve Wehrmachtu na východní frontě. Greta je talentovaná zpěvačka toužící stát se další Marlene Dietrich - a její židovský přítel Viktor stále nedokáže přesvědčit své rodiče, aby opustili Německo. Z lidských hodnot se začínají drát do popředí odvaha a statečnost - ale také zrada. Friedhelm se stane bezduchým strojem na zabíjení. Wilhelm dezertuje a je postaven před vojenský soud. Charlottina nacistická ideologie se rozpadne, když prozradí židovskou sestřičku sloužící ve Wehrmachtu. Greta zařídí Viktorovi doklady nezbytné k odjezdu tím, že prodá své tělo důstojníkovi SS. Všech pět našich přátel - a miliony dalších - chtělo být hrdiny, ale nikdo z nich se nedokázal představit, co udělá válka s jejich životy a se zbytkem světa... (Filmbox)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (249)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

(Mini)seriál se dá s trochou ironie shrnout tím, že to přece vlastně byli docela slušný lidi, no ne? A taky fajn frontoví kamarádi. Jasně, občas bylo potřeba zastřelit nebo pověsit pár místních, no ale oni by se s nima taky určitě nepárali. A kromě toho, většinu toho nejhoršího dělali SS. Nebo Ukrajinci... A Poláci taky byli docela dost svině. :) Abych nebyl zlý, docela mě bavilo na to koukat, příběhově je to fajn, herecky je to fajn, válečné scény jsou fajn. Trochu mi vadilo, že se pětice kamarádů (včetně žida na útěku a berlínské zpěvačky!) během posledních dílů neustále potkává někde po východopolských lesích a nikomu ze zúčastněných to nepřijde divné a neřeknou aspoň něco jako Hansi, co tu děláš? Něměl jsi být teď v lágru/v kavárně na Unter den Linden? Pokud se zajímáte o osudy lidí, kterým se v národně socialistickém zřízení nežilo dobře a něco se proti tomu snažili i dělat, koukněte možná spíše na tenhle český miniseriál podle knihy Hanse Fallady. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Pro zemi, která byla ve válce agresorem a nota bene tu válku i prohrála, je choulostivější se s podobným tématem vypořádat, zvlášť když je na krku obvinění z genecidy a slušná várka válečných zločinů. Německá televize se pokusila s kostlivci ve skříni vypořádat ambiciózní minisérií. Nejlepší a v podstatě jediná rozumná cesta, jak se s bolestnou minulostí vypořádat, je prezentovat vítězství Spojenců nikoliv jako porážku Německa, nýbrž jako porážku fašismu a osvobození země od nacistické diktatury. Viděl jsem už dost německých filmů, kde se to jen hemžilo antifašisty, kteří neměli na práci nic jiného než zachraňovat Židy před transporty a pomáhat odbojářům, kde si člověk jen říkal, odkud se ten režim vzal a jak mohl fungovat, když evidentně neměl žádné stoupence. Nemyslím si ale, že jde o tento případ. Můžu sice Našim matkám, našim otcům vytknout řadu drobností, ale když si spočítám všechna pro a proti, jde podle mého soudu o zatím nejlepší německou práci na dané téma, minimálně v seriálu pro široké vrstvy diváků. Samozřejmě indoktrinace nacismem byla díky dlouhodobému působení Hitlerjugend na mladé vojáky větší než seriál předjímá, ale to podstatné sděluje přesvědčivě. Kdyby se každý národ vyrovnával s běsy minulosti aspoň takhle, můžeme si v mnoha ohledech oddechnout. Příběhy pětice seriálových kamarádů pomáhaly v Německu těm, kteří 2. světovou válku osobně nezažili - a těch je v dnešním Německu konec konců drtivá většina - vytvořit si názor na nejtemnější období svých moderních dějin a z postav podobným těm ze seriálů učinit vzor a součást poválečné demokratické a antinacistické identity. Na čistých 5* to sice nevidím např. proto, že tam absentuje německá herecká extraliga (tím ale rozhodně neříkám, že by herecké výkony byly špatné), nebo proto, že scénárista, jak už to u podobných rozsáhlejších děl bývá, někdy ujede. Např. to, jakým způsobem se scénárista vypořádal s koncem Friedhelmovy válečné databáze, vypadá určitě strašně hezky a pateticky ve scénáři, ale v praxi to odporuje duchu postavy a realitě posledních válečných dní říše. Daleko praktičtější a pravděpodobnější by byla kulka do zad při pokusu o přechod do zajetí. Na druhou stranu, ten nedokonalý seriál je mi tak sympatický, že asi zamhouřím oko. Každopádně podle mého soudu jeho kvality výrazně převyšují populární německý snímek Stalingrad. Celkový dojem: 85 %. ()

Reklama

Cappuccino 

všechny recenze uživatele

Určite by sa dali menovať rôzne filmové nedostatky (prekážala mi najmä občasná dejová vykalkulovanosť, kedy sa čírou náhodou stretávali hlavné postavy) a historické nepresnosti, ale trojdielnu snímku Unsere Mütter, unsere Väter som zhltol ako nič a jej sledovanie som si naozaj užil. Veľká spokojnosť. ()

yakoob 

všechny recenze uživatele

Byl jsem příliš malý, když mi děda vyprávěl, jak bojoval za wehrmacht...Nedobrovolně, prostě musel...Škoda, že dnes už nemám možnost ptát se na podrobnosti, ale vzpomínám, že prožíval normální obavy devatenáctiletého kluka, který musel bojovat o svůj holý život..,To.ať už bojoval za kohokoli...Chápu (možná právem) ale mrzí mne, že právě filmy raději ukazují dramaturgicky spíše tu "vítěznou" stranu...Nechci obhajovat co se stalo, co lidé dělali, zlí lidé byli na všech stranách a co dělal Němec, klidně mohl dělat i Polák, Čech...Však to známe z naší historie moc dobře...Co se týká technické stránky a příběhové, jsem rád za takovou to mini TV sérii...Mně to nutí nejenom k přemýšlení, ale formuje to především moje vnitřní postoje...Nevím, jak bych se zachoval já, možná jinak, možná stejně, ale vím, že se zlem musím bojovat i já...Ano, Bůh existuje, musí, protože v opačném případě by Hitler (a jemu podobní) měl pouze jiný názor...Musím dát pět hvězd, pravdivý a drsný pohled z druhé strany... ()

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Každý pokus o sebereflexi, zejména jde-li o tak závažné téma, jakým jsou zločiny, jichž se jeden národ dopustil na mnoha jiných, je třeba ocenit. Na druhou stranu by však tato snaha měla být nanejvýš upřímná a měla by hrát zcela otevřeně. Celá ta počáteční naivita a iluze by byly možná snadno uvěřitelné někdy ve dvacátých či třicátých letech u mladých lidí, kteří ještě nnebyli vtaženi do soukolí válečné mašinerie, ale těžko lze tomuto vykreslení uvěřit v případě poručíka Wehrmachtu nebo židovského krejčího v roce 1941, tři roky po křišťálové noci, v případě zdravotní sestry na východní frontě v roce 1943, po bitvě u Stalingradu, či v případě Žida směřujícího v dobytčáku do koncentračního tábora. To, čeho se pak hlavní postavy dopouštějí je do jisté míry skrýváno za ne zcela špatné úmysly, jako je povinnost, aby mohli být třeba správnou německou ženou, slavnou zpěvačkou, válečným hrdinou nebo prostě jen dobrým vojákem. I proto nejuvěřitelnějším dojmem působí příběhy Viktora a Grety, jejichž charaktery a osudy velice dobře vystihují atmosféru doby. Příběhy ostatních potom vypovídají spíše o válečných hrůzách, i když jen částečně, proměně lidí, kteří jimi prošli, a reálných prožitcích vojáků bojujících v první linii. Přesto však není možné přijmout několikrát opakovanou myšlenku, že válka dělá z lidí bestie, protože válka ve skutečnosti dělá z lidí pouze to, co z nich zbyde, když to skončí, nikoli to, kdo jsou, když to začíná. Hlavně v poslední třetině je tak sice vidět skutečné úsilí vyrovnat se alespoň trochu s minulostí, přestože ten odraz v zrcadle mohl být ještě mnohem drsnější. 75 % ()

Galerie (100)

Zajímavosti (37)

  • Natáčanie prebiehalo 86 dní na 141 rôznych scénach v Lotyšsku, Litve a piatich nemeckých spolkových krajinách. V priestoroch Štúdia Babelsberg v Postupime sa natáčalo množstvo scén, interiérové ​​aj exteriérové ​​zábery. Všetky zábery vo filme odohrávajúcom sa v Berlíne v štyridsiatych rokoch 20. storočia vznikli na vonkajšom priestore štúdia vo veľkých vonkajších scénach, takzvanej „Berliner Straße, vrátane zobrazenej reštaurácie. Ďalšie hlavné miesto natáčania bolo v Kolíne nad Rýnom-Porz, kde bola pevnosť postavená v polovici 19. storočia premenená na vojenskú nemocnicu a bol vytvorený partizánsky tábor. (Arsenal83)
  • Historik Norbert Frei, ktorý je profesorom moderných a súčasných dejín na Univerzite Friedricha Schillera v Jene, o filme povedal: „Film je krokom vpred, pretože v nemeckej televízii sme ešte nikdy nevideli vojnu proti Sovietskemu zväzu takto neprikrášleným spôsobom. Výhodou tohto trojdielu sú sivé tóny: žiadne jednorozmerné, idealizované postavy, žiadna výzva k ľahkej identifikácii, žiadna melodráma, ale zlomené postavy, ktoré si uvedomia svoju spoluúčasť. Scenár veľmi umne spracováva výsledky nedávnych súčasných historických výskumov: zapojenie Wehrmachtu do vraždenia Židov, strieľanie rukojemníkov v partizánskej vojne, rozkaz komisára – ale aj bezcitnosť, s akou krajania vtrhávajú do bytov. deportovaných Židov. Skutočnosť, že skúsenosti z vojny sú prijímané s takou naliehavosťou a sofistikovanosťou, je dôležitá a nová.“ (Arsenal83)
  • Důstojník, který v prvním díle zastřelí ukrajinskou dívku, je členem jednotek známých především jako Einsatzgruppen. Ty postupovaly za frontou a systematicky vyvražďovaly židovské obyvatelstvo, ale často i obyčejné Ukrajince a Rusy. Běžně celé vesnice. (deLaFere)

Reklama

Reklama