Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1946 byl ve Francii obnoven Mezinárodní filmový festival v Cannes. Cenu za režii získal překvapivě neokázalý, napůl dokumentární, napůl hraný film Bitva o koleje režiséra René Clémenta. Nově vzniklá společnost Coopérative Générale du Cinéma Français, podporovaná odbojovou organizací železničářů Résistance-Fer, si Clémenta vybrala jako režiséra proto, že znala jeho krátkometrážní tvorbu, v níž nechyběly zdařilé dokumenty o práci železničářů. Prvotní záměr společnosti i režiséra vydat svědectví o podílu francouzských železničářů v boji proti německé okupaci přerostl v obraz kolektivního dramatu. K dokumentárním záběrům přiřadil režisér zcela přirozené hrané sekvence, které nezůstávají za autentičností dokumentárního záznamu. Jejich protagonisté jsou až na nepatrné výjimky neherci, skuteční železničáři. Velkým přínosem filmu byla práce kameramana Henriho Alekana, který pomohl vtisknout dílu originální styl. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (14)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Když jsem zjistil, že se vlastně jedná o dokumentární film, kde jsou některé pasáže hrané, tedy pseudo-dokument, nemyslel jsem si, že by to mohlo být dobré, ale nakonec se ukázalo, že ten film je prostě dobře natočený a že ten realismus s hraním tomu nijak zásadně nevadí, naopak to umocňuje dojem z podívané. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Jo nadhodnotim i ja, hlavne kvoli tomu ze to ani nie je regulerny film, skor len dokument z konca WWII. Kazdopadne La Bataille du rail ostava akokeby visiet vo vzduchu - jednak je to dobou vzniku, tesne po svetovej vojne a jednak tazko film jednoznacne zaradit - ci je to vojnovy, psychologicky aalebo ma v sebe aj kus akcie. Kazdopadne dialogmi perfektny film o tom, ako casto obycajni ludia kurvili nacisticky hnoj. Mna zaujali veci ako trhanie kolaji, kadejake tie vybuchy, no a co sa tyka vlakov, tak upozornujem na moju slabost a to ze vlak vo filme = vzdy plus. Dlho som si myslel, ze jeden z najlepsich vlakovych filmov bude uz navzdy u mna Emperor of the North 1973 a Vlak 1964 s Lancasterom a Simonom. No ako vidno, uz mam treti krasny vlakovy film . 95 % ()

Reklama

Thomassi 

všechny recenze uživatele

Doba vzniku - rok 1946 - může hodně lidí odradit, ale nemylte se, film působí někdy až dokumentárně, ale jako válečný snímek funguje skvěle. Tvůrci zakombinovali tehdy zbrusu nové záběry z války do celého konceptu, a jelikož je film černobílý, krásně to do sebe zapadá a pokud nejste fanda druhý světový, budou vám ty akční scény vypadat úžásně a perfektně natočené, ale právě v těch nejakčnějších záběrech jsou použity ty archívy. Nicméně i natočené scény stojí zato. Chvílemi bylo až komické pozorovat (jak tu kolega už psal), jak se Frantíci snaží ze všech sil a všemi možnými způsoby zabránit Frickům odeslat válečný materiál na frontu. Možná ale právě proto, že je to natočeno hned po válce, působí to celkem věrně a já si to užil. ()

KIT.HL 

všechny recenze uživatele

Skvělé dílo René Clementa. Dokonale zvládnuté prostředí. Doba vzniku 1946 ! Toto není dokument ! Plnohodnotný film s akčními scénami ,kdy vlaky jsou skutečné a hrdinové taktéž.. Domnívám se,že tady se John Frankenheimer inspiroval,než natočil The Ttrain z roku 1964.Bitva o koleje snese srovnání s touto produkcí studia MGM a nepotřebuje k tomu B.Lancastera. ()

classic 

všechny recenze uživatele

To, že je tento klasický film až príliš „vlasteneckým”, tak to na ňom bádať je vari možné od samého začiatku až po samý koniec, ale zase na druhej strane, mu určite nemožno uprieť, ba ani absolútne poprieť, že je nadštandardne kvalitne spracovaný, keď som dokonca istý čas rozmýšľal i nad maximálnym hodnotením, keďže z neho srší tá neuveriteľná autenticita, čo môžem zrejme pripísať najmä dobe vzniku (tesne po skončení II. svetovej vojny), pretože tvorcovia mali očividne to známe „hnutie odporu”, ešte snáď v naprosto čerstvej pamäti, že sa na ňom možno i niektorí sami podieľali, teda minimálne o bravúrnom francúzskom kameramanovi Henriovi Alekanovi, by som ani vonkoncom ne(za)pochyboval, že je to reálne a dosť pravdepodobné, lebo priam majstrovsky a šikovne pracuje so svojou famóznou kompozíciou obrazu, ako by priam vystrihnutou z obdobia „la Résistance”, a to konkrétne na strane Slobodného Francúzska, proti ktorému stálo Vichystické Francúzsko → na čele so zradcovským maršalom Pétainom. Totižto, ako som už o pár riadkov vyššie naznačil, Clémentov pozoruhodný snímok, sa predovšetkým sústredí na prácu všelijakých sabotérov, ktorí veľmi často organizujú najrôznejšie sabotážne aktivity naprieč železničnými traťami po tejto krajine, aby kompletne spomalili, a zároveň i ochromili svojho úhlavného nepriateľa, alias nacistické Nemecko, čo sa im väčšinou značne dobre aj darí... V podstate, je to iba o tejto citovanej záležitosti, že je na toto celé dianie i absolútne veľká a  nefalšovaná radosť sa pozerať, pretože sa divák pri tom skrátka nikdy nenudí, keďže je neustále niečím ďalším zamestnávaný, čiže automaticky pohltený nasledujúcimi udalosťami, kedy práve sekvencia s „opancierovaným vlakom”, je tou povestnou čerešničkou na torte, na ktorej si potešené publikum nadmieru pochutí. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (1)

  • Většinu rolí ztvárnili neherci z řad skutečných pracovníků na železnici. (Cherish)

Reklama

Reklama