Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér, scenárista, kameraman, producent a střihač Greg Zgliński (*1968) se narodil ve Varšavě, rané dětství strávil v Rusku a následně v letech 1978-1992 žil ve Švýcarsku. V roce 1992 se vrátil do Polska, kde absolvoval obor režie na Filmové a divadelní škole v Lodži (byl jedním z posledních studentů Krzysztofa Kieślowského, který jeho tvorbu výrazně ovlivnil). Za své dokumentární a krátké hrané snímky byl oceněn na mnoha festivalech po celém světě (např. cena Signis na MFF v Benátkách v roce 2004 a hlavní cena na MFF Solothurn 2005 za film Tout un hiver sans feu/Celou zimu bez ohně, 2004). V roce 2008 režíroval pro Polskou televizi úspěšný seriál Londyńczycy (Londýňané).
Zgliński je představitelem generace čtyřicátníků, která v posledních letech bere útokem plátna polských kin a nahlíží současné Polsko a Poláky pohledem nezatíženým komunistickou minulostí. Hrdiny těchto filmů jsou většinou lidé, kteří si ne vždy umí poradit se svým životem, protože se uprostřed nových ambicí a možností neorientují, ztrácejí pevnou půdu pod nohama a jistoty, o které se dosud mohli opřít. Zajímavé je, že takové filmy a témata se daří zpracovávat především režisérům, kteří část svého života strávili mimo Polsko (kromě Zglińského lze jmenovat např. Rafaela Lewandowského a jeho neméně úspěšný film Krtek). Jako by odstup a kontakt s jinou kulturou vyostřily pohled tvůrců.
Východiskem filmu Výmyk je rivalita dvou dospělých bratrů. Mladší Jerzy - vdovec se dvěma dětmi - se vrátil ze Spojených států a ohrožuje pozici staršího bezdětného Alfreda. Přebírá totiž aktivitu v rodinné firmě a získává otcův respekt, který už v její prosperitu nevěřil. Jednoho dne se bratři stanou svědky brutálního incidentu: během cesty příměstským vlakem několik chuligánů napadne dívku. Zatímco Jerzy se jí zastane, starší Alfred - ze strachu, či z nerozhodnosti - zaváhá a je pouhým pasivním svědkem následující tragédie… Z banálně rozehraného příběhu se stává moralita a hluboká psychologická sonda, která odkrývá nejednoznačnost a komplikovanost životních rozhodnutí a představuje různé polohy hrdinství, morálky i vztahu dobra a zla. „Zaujalo mě základní téma, kterým je zbabělost a s ním spojený pocit viny," říká režisér a dodává: „Každý z nás byl někdy zbabělý v situaci méně či více vážné. Nikoli proto, že jsme zlí, ale protože jsme jednoduše slabí. Slabost je vlastnost, kterou ochotně skrýváme, obzvláště my muži, nicméně výrazně definuje lidskou povahu. Nese sebou ponížení, ale také grotesknost a - což je nejdůležitější - i šanci na vykoupení. Vždycky se snažím hrdiny na plátně ukazovat jako složité a nejednoznačné postavy v extrémních situacích. Někdy se totiž stává, že když je zaskočí neočekávaná situace, reagují nezvykle. Tehdy nevědomě odhalují do té doby hluboko skrývané části své povahy." (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (21)

Bush13 

všechny recenze uživatele

Robert Więckiewicz, tentokrát v roli frajírka a člověka hluboce přesvědčeného o svých správných konzervativních postupech v podnikání, který je ale zároveň pod tlakem rodinného očekávání a jiných názorů. Ve chvíli, kdy dojde k drsné, i když na můj vkus trochu nepravděpodobné, tragédii, hluboké napětí by se dalo krájet. Celou dobu člověk čeká jen na to, kdy se z hlavní postavy, Alfreda, stane polský John Wick a trochu to vykosí. Jenže o to tu primárně nejde, místo party grázlů a výrostků je největším nepřítelem rodina a vlastní svědomí. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,TÁTA UMŘE? CO SE MU STALO?“ … ,,BOJOVAL SE ZLOČINCI. BRÁNIL DÍVKU, KTEROU OBTĚŽOVALI.“ … ,,NEMĚL STRACH?“ … ,,NE. CHTĚL JI ZACHRÁNIT.“ … ,,ALE PROHRÁL?“ … ,,NEPROHRÁL. BYL ZRANĚN.“ … ,,ALE TY JSI VYHRÁL, NIC SE TI NESTALO.…“ /// O zbabělosti. O sobectví. O tom, že každej brácha nemá prima bráchu, a že hřbitovy jsou plný hrdinů proto, že jim po boku stojí sráči. Příběh ze života. Bakalářská historka rozvedená do stopáže, která umožňuje dát prostor psychologii kolem osoby Alfreda. Nesnáším sráče. To není o strachu. To je o zbabělosti. To bude ten pravej důvod, proč ve mně film vzbuzuje víc emocí než v druhejch. Malej film, kterej dokáže zanechat stopu. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Povídku ,,Jerzy“, kterou napsal na základě skutečný události Cezary Harasimowicz, jsem nečetl. 2.) Nemám rád špatný svědomí. 3.) Thx za titule ,,Yusek“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Posledné roky prajú polskému filmu, majú dostatok odvážnych tvorcov, ktorí siahajú po zaujímavých témach. Tie dokážu osloviť širokú verejnosť výnimočným spracovaním, preto nie je divu, ak je každý nový film potešením pre diváka. Wymyk patrí určite do zoznamu povinného zhliadnutia a je to aj pre výnimočný herecký výkon Roberta Wieckiewicza. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Situace, která tady vyvolá rodiné dusno se může stát prakticky každému z nás. Sami si odpovězte (pánové) jak by jste se zachovali. Možná víc scén s manželkou a tátou na úkor ostatních zbytečných dialogů a scén by určitě posílilo divákův zážitek Filmařsky a herecky je to klasický Polsko čili velmi dobrá práce. ()

JayZak 

všechny recenze uživatele

Výmyk mi byl podobně sympatický jako další mladý polský film, Křtiny. Oba filmy jsou sevřená dramata, která pomocí sondy do duše řeší nějaký morální konflikt. Na poměrně malém prostoru se rozehrává velký souboj o nemalé hodnoty. I Výmyk vás snadno vtáhne do děje a nutí prožívat dilemata a trápení spolu s hlavní postavou, která je lidsky nejednoznačná (a výborně napsaná). Zároveň vás donutí zamyslet se, jak byste v podobné situaci obstáli vy. Takové morality si nechám líbit. ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama