Režie:
Todd HaynesScénář:
Phyllis NagyKamera:
Edward LachmanHudba:
Carter BurwellHrají:
Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Jake Lacy, Sarah Paulson, Cory Michael Smith, Carrie Brownstein, John Magaro, Ken Strunk (více)Obsahy(2)
Carol ukazuje milostný příběh, jemnost a hloubku jedné strhující lásky. Dobře situovaná a vždy distingovaně elegantní dáma Carol (Cate Blanchett) se v obchodním domě seznámí s mladou prodavačkou. Banální setkání a rozdíl ve společenském postavení obou žen ale najednou neexistují, obě jsou překvapeny okamžitou vzájemnou náklonností. Nevinnost prvního setkání brzy mizí a jejich vztah se rozhoří do spalujícího mileneckého poměru. Carol je ovšem vdaná žena a matka a v Americe 50. let byl vztah dvou žen společenský nepřijatelný a postavený mimo zákon. (Bontonfilm)
(více)Videa (24)
Recenze (236)
Lacné prevedenie príbehu je účelové, snaží sa zamerať na kolorit doby a na čistotu citu dvojice hlavných predstaviteliek. Elektrizujúce napätie medzi Carol a Therese ťahá celú snímku a latentná energia vyvierajúca z ich vzájomnej príťažlivosti vytryskuje v primeraných dávkach bez toho, aby skĺzla do sentimentality. Reč tela a mimika celkom stačia na to, aby Carol a Therese odovzdali zo seba všetko potrebné na vyplnenie kritérií žánru. Každým gestom a pohľadom povedia svojmu objektu záujmu oveľa viac ako slovami. Tvorcovia sa držia najmä neverbálnej komunikácie a s prirodzenou ľahkosťou odhaľujú dreň ľúbostného príbehu. Diváka stavajú do pozície voayera a dovolia mu odkrývať zakázaný cit. Cate Blanchett bola okúzľujúca milfka túžiaca po mladej ženskej riťke. Ťahala celý film neuveriteľne vpred. Uhrančivé, maximalistické herecké výkony a lesbický vzťah - to sú najväčšie lákadlá tejto snímky. ()
Slabé a označenie dráma si to ani nezaslúži, skôr nuda ako dramatickosť. Opäť homosexuálna téma, ktorá sa musí každoročne vo veľkom tlačiť divákovi do pozornosti. Cate Blanchett je výborná herečka a škoda, že si vybrala tak nekvalitný film. Tu jej dali toľko make-upu, že môže byť akurát nominovaná na nejakú cenu za masky. Rooney Mara nominovaná na oscara, ale za čo prosím vás? ()
Brokeback Mountain v dámském a mnohem, mnohem usedlejším podání. Carol má hodně zdlouhavé tempo a pomalou gradaci, což Vás po malé chvíli začne poněkud nudit. Nebýt krásných reálií USA, působivého soundtracku a skvělých hereckých výkonů, nebylo by zas až tak těžké tento snímek takzvaně "odstřelit" a poslat do hlubin filmové prázdnoty. ()
K pochopeniu filmu (podľa tunajších nízkych hodnotení) treba poznať lepšie Haynesovu tvorbu, tvorbu 50. rokov Douglasa Sirka, alebo napríklad aj Rayov film Bigger than life, ktorým sa pokúšal dostať za fasádu šťastných rodiniek a v neposlednom rade Fassbinderove melodrámy, kde sú postavy snímané za rozčlenenými oknami, prípadne v zrkadle. Podobne je snímaná aj Carol, akoby sa pokrytecká realita nedala zachytiť priamo. Skutočné pocity sú tak zachytávané na fotkách, ktoré proste neklamú. Obe ženy sa stretávajú po zabudnutí rukavíc, čiže "niečoho, čím zakrývame to pod povrchom". Pokrivenými zákonmi a predsudkami trpeli nielen ženy, ale rodiny všeobecne (čiže aj muži) a film aj tento motív elegantne zahrňuje do love story dvoch žien, ktorej doba nepriala. ()
Další už docela zoufalý pokus Cate Blanchett o dalšího Oscara, skoro o nic jiného tady nejde. Před dvěma roky se jí to povedlo v Jasmíniných slzách od Woodyho Allena, kde jí ale poměrně dost napomohlo Allenovo jméno. Další takový úspěch se tentokrát nejspíše nebude opakovat a průměrné dobové lesbické drama po zásluze zapadne. Žádné výrazné momenty, utahaný děj. Celkově strašně nevýrazný počin, který ničím nevyniká a to bohužel ani hereckými výkony na kterých měl stavět. ()
Galerie (142)
Zajímavosti (17)
- V jednom záběrů na krajinu, kdy obě ženy jedou na výlet, je viditelně scéna puštěna z neznámých důvodů pozpátku. To by nebylo odhaleno, kdyby se do záběru nedostaly komíny s kouřem, které kouř nasávají, místo toho aby z nich vycházel. (hansel97)
- Když Abby (Sarah Paulson) po menší hádce zavře před Hargem dveře (Kyle Chandler), vypne v předsíni světlo. V následujícím záběru na odcházejícího Harge z terasy je však světlo v předsíni zapnuté. (hansel97)
- Nabídku na roli Therese dostala jako první Rooney Mara v roce 2011, odmítla však kvůli únavě po natáčení Muži, kteří nenávidí ženy (2011) a po ní se tvůrci rozhodli pro Miu Wasikowsku, ta však dala přednost Purpurovému vrchu (2015). V roce 2013 byla role ještě jednou nabídnuta Maře, která ji pak už přijala. (hansel97)
Reklama