Reklama

Reklama

Pošetilost mocných

  • Francie La Folie des grandeurs (více)
Trailer

Ó, jak malá postava a jak velké intriky! Don Salluste, ministr policie a financí, postavou nejmenší z grandů na dvoře španělského krále, je nenáviděn i obáván pro svou lakotu, s níž necitelně vymáhá daně a bezohledně je strká víc do vlastní kapsy než do královské pokladnice. Jeho sluha Blaze je natolik chytrý, aby pána prokoukl, jenže jíst se chce a sloužit je nutno... Když si k Donu Sallustovi dosadíme za jméno Blaze – Blas, nebo chcete-li Ruy Blas, ihned se nám vybaví slavné drama Victora Huga. Tentokrát ovšem v trochu jiném podání. Onoho lehce připosraženého granda totiž hraje Louis de Funes a jeho poněkud vyššího sluhu Yves Montand. Oba je v nádherných španělských exteriérech režíroval Gérard Oury a vznikla tak excelentní komedie na téma velká láska a ještě větší intriky. Jeden za všechny – všichni za sebe! (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (322)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Hodne slusna komedie s opet skvelym Louisem De Funes. Role svinaka mu fakt sedla a je v ni skutecne skvelej. Yves Montand jako jeho trosku tupejsi sluha je taky skvelej. Pribeh je celkem v pohode, nic extra komplikovanyho, ale dava prostor pro spoustu skvelejch scenek. Tady je taky asi hlavni problem filmu. Pokud neni na platne Louis, tak film mirne nudi a z tech 100 minut tu neni takovejch 20 a proto nemuzu dat plny pocet. Ale i presto to je fakt skvela komedie s docela slusnou vypravou, skvelou hudbou a kolem pro otroky podobnym tomu z Conana. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Úlohu [ne]verného sluhu Blazea, myslím, mal najprv pôvodne stvárniť [predčasne zosnulý] francúzsky komik Bourvil, ktorú po ňom následne prevzal jeho herecký kolega: 186 cm vysoký Yves Montand, čo bol vskutku i naprosto geniálny ťah [na bránu, a to teda konkrétne aj s niekoľkými, a k tomu i fantasticky vsietenými góóólmi, ako povedzme s bonusom - extra naviac], kedy sa tým pádom automaticky vytvorila i akási, mimoriadne »anarchistická komédia«, resp. K-R-Á-Ľ-O-V-S-K-Á   H-R-A s dobovými prvkami, ktorej jednoznačne kraľoval šľachtic: Don Salluste de Bazan v podaní šľachtického, komediálneho, hereckého výkonu: 164 cm vysokým Louisom de Funèsom, kedy práve tento nižší zrastom filmový zabávač, pôsobil vedľa vyššieho spoluhráča veľmi nadštandardným spôsobom; skrátka, dopĺňali sa medzi sebou v niekoľkých «kráľovských leveloch», a to i v nadštandardnej kompozícii obrazu samotným Decaëom, vrátane akejsi obzvlášť bohatej výpravy, na ktorej sa vôbec nešetrilo, podobne ako i na daniach daňových poplatníkov, postupne [od]prezentovaných v danom titule, keďže "Fufu" stvárňoval akéhosi chamtivého výbercu daní od španielskeho, kráľovského dvora. • Classicky šikovná "ouryovka" ako priam stvorená pre ústredného protagonistu/hlavného kapitána, keď vzápätí tento autor/tréner; v podstate iba tohto kľúčového ťahúňa nasadzoval do príliš intenzívneho zápasu, počas ktorého vlastne poskytoval i veľké množstvo užitočných prihrávok, s ktorými na scéne/ihrisku; náramne krásne »dribloval«, proste kľučkovaním prechádzal s replikami/loptou po danej ploche, pričom sa o ne medzitým podelil aj so svojimi spoluhráčmi, najmä so silným útočníkom, alebo poprípade sa niekoľkí obrancovia niekedy ubránili i pred dobiedzajúcim súperom [pomáhali si faulmi!], no miestami ich statočnému brankárovi i napriek tomu z rovnej jedenástky vsietili parádny góóól, až sa celou bránou len tak zatriaslo! • [Veselo]hra sa väčšinou krásne presúvala zo strany na stranu. Veru sa bolo i na čo pozerať, pretože sa menilo dané skóre s nepredvídateľným výsledkom. • Apropo, a hudobný doprovod občasne býval, ako doslova vystrihnutým zo spaghetti-westernov od Sergia Leoneho s následnou štylizáciou do jeho krajana Ennioa Morriconeho, kedy by sa dalo podotknúť, že sa jednalo o akýsi mix historického westernu a komédie. ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

A nyní, milý Blazi, mi lichoť... Některé filmové okamžiky jsou absolutně nezapomenutelné...patří mezi ně momenty, kdy Louis De Funès božským hlasem Františka Filipovského mluví německy na královnu, která je podle slov perfektního nočního tanečníka a zpěváka, Sallustova pucfleka (tedy lokaje) Yvese Montanda, Bavoračka, jejíž nemecké srdce touží po lásce a trrrpí slabostí prrro papoušky... nebo předčítání dopisu pro krále...(vy, co jste to viděli, si určitě pamatujete jak začíná a vám, kdo jste Pošetilost Mocných ještě neviděli, ten zážitek nebudu kazit:))...jsou toho tady mraky...naprosto excelentní výkon krále francouzského humoru, v komedii nad jiné hodné označení královská. Milostivý pán zkrátka je ten největší ze španělských grandů. 90% ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Skvělá komedie. Po dlouhé době jsem se zase pořádně nasmála. A moc se mi líbily krásně veselé "historické" kostýmy. A to jsem do tohodle kousku dlouho chuť neměla. Měla jsem pocit, že Funes v kombinaci s historickým filmem nemůže být až tak moc srandovní. A byl nejen on. Bavila jsem se stejně dobře, když don Salluste na plátně nebyl. Yves Montand roli služebníka Balse zkoulel taky perfektně. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Viděno po dlouhé dobu znovu. RAUS SCHNELL, JAK KRÁSNÁ ŘEČ! Jak krásný historický film. Já tedy jinak  historické filmy s pláštěmi, dýkami a mečy moc nemusím. Ale ve kterém jiném historickém filmu se tak krásně přenášejí lidé z postele do postele, hraje se házená s polštářkem s bombou, psům se zvedají uši, nastavuje se směr šatů, otravuje se šlehačkou a tak dále a tak dále. Je pravda, že jsem dříve Pošetilost mocných měl rád méně než ostatní Funésovky. Snad právě kvůli tomu historickému prostředí. Ale při zhlédnutí po letech jsem opětovně musel uznat, že Gerard Oury dělal francouzské komedii prestiž a je právě obdivuhodné, jak zde dokázat napasovat tradiční bláznivé gagy do historického prostředího a sklouit frašku s historii, aniž by pořád klesl pod dobrý vkus. Michel Polnaeff zase dokázal stvořit nádherný soudtrack, který (jak už zde někdo poznamenal) přechází od westernovým motivům až  k romantickým. Ostatně i krátké mikro romantické scény se tady v této šarádě dají najít, jako třeba ta vedle kašny s kytkami. V těch byl možná Yves Montand nakonec přesvědčivější než stárnoucí Bourvil, pro kterého byla role Blase psána. Jinak ale velmi lituji, že se toho Bourvil nedožil. S ním by to bylo ještě lepší. Ale Montand si se svojí premiérovou komediální rolí poradil se ctí a jeho výkon je velmi živelný. Zatímco princezna mohla být opravdu lepší.  K Funésovi není co dodat. Má tady sice patrně nejzápornější roli své kariéry, takže se jěstě více než obvykle může zdát, že už to trochu přehání. Ale opět jen hýří energíí a jak zmizí ze scény, jde to trochu dolu. I pár jiných vyčpelých místeček tady je. Ale já prostě podobné old schoolové bláznivinky tuze rád. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (20)

  • Celosvětová premiéra proběhla 8. prosince 1971 v Paříži. (Varan)
  • Do role dvorní dámy Dony Juany byla vybrána režisérova spolužačka z konzervatoře Alice Sapritch. Ta se krátce předtím objevila po boku Funèse (Don Salluste de Bazan) v roli jeho manželky ve filmu Na stromě (1971). (argenson)
  • Natáčení probíhalo ve španělské Almérii. (M.B)

Reklama

Reklama