Reklama

Reklama

Svědek

  • Francie Garde à vue (více)
Z natáčení

Obsahy(1)

Jerome Martinaud je právníkem v malém francouzském městě. Těsně před silvestrem jsou ve městě nalezena těla dvou znásilněných a zavražděných dívek, důkazy – i když jen nepřímé – směřují k Martinaudovi. Vyšetřování vede jeho přítel, inspektor Gallien, a výslechy jsou dlouhé. Všechny indicie ukazují na Martinauda, ale jsou tu ještě svědecké výpovědi a jemné předivo vztahů, tajemství a křivd, které se stále více zaplétá... Film Svědek vychází z literární předlohy "Brainwash" od spisovatele Johna Wainwrighta, pro filmový scénář ji adaptoval režisér Claude Miller ve spolupráci s Michelem Audiardem. Příběh, odehrávající se na minimálním prostoru, je hereckým koncertem velkých osobností francouzského filmu Lina Ventury, Michela Serraulta a krásné Romy Schneiderové. Film měl ve Francii premiéru v září 1981 a v následujícím roce dominoval udílení cen francouzských Césarů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Z natáčení

Recenze (154)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Doktorem Martinaudem se nezabývá jen inspektor Gallien, ale beze zbytku i všichni diváci tohoto strhujícího dramatu viny a neviny (a samozřejmě i její podstaty). Všechno ostatní uplívá v pozadí. Zvláštní persona tenhle doktor Martinaud, alias Michel Serrault ve skutečně ojedinělé roli, nás neustále "motivuje" měnit naše pocity a sympatie, a tak nás až nemístně zatahuje do hry. Jaká je to hra? Týká se snad nějak i nás? Proč si chvílemi přejeme, aby to byl on, a pak zase ne? Čím je nám sympatický a čím zase odporný? Nezdá se, že mu také jenom sekundujeme jako inspektor Gallien? ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Hnací silou děje je především střetnutí dvou silných hereckých jedinců Lino Ventury a Michela Serraulta. Při celém tom vyšetřovacím procesu je opravdu požitek je sledovat. Něco málo o obsahu, ať je to ale jak chce, v žádném případě k filmu nelze přistupovat jako ke klasické detektivce. I když detektivní vlastnosti má, když už se zdá, že je řešení na dosah, je všechno jinak. Buď jak buď, je to spíše psychologická záležitost verbálních projevů a řeči těla. A kulisa provazců krůpějí deště, jenž bije do oken silvestrovské noci, výborně dotváří již trochu napínavou, ale posmutnělou atmosféru celého filmu. A moje doporučení, rozhodně ano, kdo má rád francouzské filmy. Filmový kousek, jenž nelze nevidět. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Divácká pochoutka, kterou SVĚDEK nepochybně je, naznačuje, že skutečná detektivka může být také opravdovým dramatem. Skutečně dobrý policista, má-li na to ovšem ve skutečné vyšetřovatelské praxi čas, je i dobrým sociologem, psychologem, právníkem. A podle potřeby minimálně obeznámencem s řadou daších odborností. Francouzští detektivové jako Renierův komisař Moullin, Genestové komisařka Lescautová či Haninův Navarro takovými schopnostmi nadáni jsou. Zcela prost jich není ani Venturův stárnoucí inspektor Antoine Gallien, dělník policejní praxe, buldok, zakouslý do své profese, jež mu nahrazuje partnerku. Půdorys klasické detektivky se tu pod rukama rozrůstá do složité struktury a nadčasového dramatu. Samolibý notář Martinaud je až překvapivě zranitelný a jeho síla je v klíčových ohledech spíše siláctvím. Tragické manželství, jež neměl nikdy uzavřít, je pověstným kamenem, který ho hrozí stáhnout do doživotního vězení pro zdánlivě nevývratně prokázané dvě pedofilní vraždy. Svůdnost ženy, jak naznačuje neméně skvělá kreace Romy Schneiderové, nemusí vyústit vždy "jen" do koitu; může zmást a ovlivnit jak zkušeného policistu, tak náhle znejistělého notáře, jemuž jsou až fatálně upírána jeho základní lidská práva. Efektní závěr, nahodilost, vzorově plnící funkci pověstného divadelního principu deus ex machina, dokresluje silvestrovské selhání policie a takřka nulovou šanci jedince vydaného všanc mašinérii služby zvané stát. Že v celém filmu není hluchá ani vteřina, že všechny složky jsou v mimořádně vzácném souladu a skutečné sílivé synergii, není třeba dodávat. Stačí se dívat. Trnout, kochat, žasnout. Divácky žít. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

Tento film představuje můj jeden z nejoblíbenějších francouzských kusů oněch let. Naprosto dokonalé ztvárnění hlavního podezřelého jde na triko Micheli Serraultovi, jenž pro mě od doby, kdy jsem to poprvé shlédl, představuje profesionálně herce na úrovni jeho zdejšího filmového oponenta, sebejistého vyšetřovatele Galliena(Ventura). Geniálně vygradovaný děj snímku je až strašlivě poutavý a člověk si už už myslí, kdy on se ten lišák jeden vychytralý konečně přizná a pak...?! Pak velmi originálně pojatý závěr se zajímavými důsledky pro celou tu dobu obviněného chudáka s tak nepřítomným výrazem ve tváři... Opravdu film z nejlepších. Vřele doporučuji všem "noiristům". ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Kriminální konverzační drama par excellence. Michel Serrault v roli, měla jsem pocit, že spíše v kůži podezřelého svědka, mě tady fascinoval snad ještě více než samotný Ventura ztvárňující vyslýchajícího komisaře. Oba muži táhnou na svých bedrech sami skoro celý film, ve kterém jde více o konfrontaci a psychologii obou hlavních postav než o usvědčení či osvobození samolibého pana notáře. Romy Schneider coby manželka podezřelého a taky konečné vyústění filmu jsou už potom takovu další třešničkou na dortu tohoto povedeného dramatu. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (4)

  • Claude Miller vzpomíná, že se při natáčení bál dvou hereckých es, která obsadil do hlavních rolí. Jeho strach umocňovala scéna, jež byla postavena na stupínku a obehnána provazy, takže připomínala ring. (Snorlax)
  • Natáčanie začalo 27. januára 1981 a skončilo 13. marca 1981. Celá snímka bola natočená v štúdiu (s výnimkou jednej sekvencie v hoteli) a v chronologickom poradí. (Arsenal83)

Reklama

Reklama