Obsahy(1)
Samotářský mladík pronajímá pokoje a při tom se seznámí s velmi otevřenou dívkou, která ho vtáhne do svého života. Chilský film, vyznamenaný Nezávislou kamerou na MFF v Karlových Varech. Chilský film nebývá moc často zastoupen v nabídce kin ani na televizní obrazovce. S nástupem kinematografií třetího světa v šedesátých letech se u nás objevila díla některých levicově orientovaných chilských režisérů, např. Miguela Littína (Svědectví obce Marusia, Náprava dle metody, Vdova Montielová), Helvia Sota (Prší na Santiago) nebo Patricia Kaulena (Dlouhá cesta), ale tvorba mezinárodně proslulých osobností (Alejandro Jodorowsky, Raúl Ruiz), pracujících převážně za hranicemi své země, nám až na výjimky zůstala upřena. V poslední době se v artové distribuci hrály dva filmy Pabla Larraína, Post Mortem (2010) a NO (2012), evokující s odstupem pinochetovskou éru. Teď máme možnost na obrazovce vidět chilský film Věci, tak jak jsou (2012), který získal Nezávislou kameru na MFF v Karlových Varech 2013. Vypráví příběh uzavřeného Jerónima, který se živí pronajímáním pokojů ve vile svých rodičů. Podivínský samotář, jehož tvář je celá zahalena bizarním hustým plnovousem, se vyhýbá lidským kontaktům, byť je to při způsobu jeho obživy poněkud obtížné. Jedna z jeho podnájemnic, mladá Norka Sanna, ho zaujme svou otevřeností a nakonec ho vtáhne do svého života, když se snaží pomoci problematickému mladíkovi Miltonovi, ohrožovanému pouličním gangem. Debut mladého režiséra Fernanda Lavanderase Montera je sice natočený s minimálními prostředky a v pomalém tempu, ale vnímavému divákovi se odvděčí působivým zachycením atmosféry současného chilského Santiaga a přesvědčivými hereckými výkony. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (22)
Svým způsobem typická festivalovka, tedy film, který je určený pro cestování po filmových přehlídkách a případnému odvysílání v pozdních večerních hodinách na artově se tvářící televizní stanici. Hodně dialogů, zajímavé postavy a náznak příběhu, který ale pro žánrově orientovaného běžného diváka není dostačující a hlavně nemá vygradovaný závěr. Na konci si člověk řekne, tolik potenciálu přišlo vlastně vniveč... Je to vlastně film o konfliktu dvou přístupů k životu a částečně i dvou civilizačních kultur. Jeden skeptický přístup a ten druhý, který je motivovaný snahou pomáhat světu, aniž by si jeden spočítal možné důsledky pro okolí. Celkový dojem: 60 %. ()
Cely film je clovek v napeti, ze se neco stane... A stane, je to ale natoceno uplne bez emoci, ze to s divakem neudela nic. Pravda, postava mladika mi byla od zacatku nesympaticka a byl mi uplne lhostejny. Majitel vily vsak byl hodne zajimava postava, urcite zaujala take mlada Norka a ac oba herci s nejvetsi pravdepodobnosti v celovecernim filmu debutovali, rad bych je v budoucnu jeste v nejakem filmu videl. Rad jsem s hlavnimi hrdiny prosel Santiago, cekal jsem ale lepsi pribeh. Mnohdy se mi zdal strih uplne mimo. ()
Věřím, že tohle je přesně ten typ filmu, který bych i já sám mohl hodnotit mezi 40 a 80 procenty, a to proto, že je podle mě silně závislý na náladě svého diváka. Mi ale jeho melancholická nálada a to (jak tady mnozí píší), že se v něm vlastně skoro nic nestane (i když ono se stane dost, ale ne na povrchu, ale někde uvnitř těch hrdinů), vůbec nevadilo - mi to prostě zrovna sedlo do nálady. A s flaškou červeného chilského vína bych si to klidně i zopakoval. A abych nezapomněl - skvělá minimalistická hudba. 80% ()
Nebýt Miltona, mohl by příběh být ještě jednodušší a přehlednější - i když, nenechme se mýlit jednoduchými vztahy a příběhy. Když - pro přehlednost - z následující úvahy Miltona skutečně vynecháme, zůstane nám Jerónimo a Sanna. Jerónimo je severský typ, robustní, opatrný, zkušený, raději se drží zpátky, přitom je to Jihoameričan. Sanna je impulzivní, bezprostřední, nepořádná, neznalá místních poměrů a je schopna uvolnit pánev pro sex, nikoli však pro tanec, a je Norka. Jakou šanci má takový pár na přežití? Na film jsem se díval s ženou, té byl Jerónimo nesympatický, já to říct nemohu... Las cosas tanto son. ()
Film, ktorý sa nesnaží o nejakú umeleckosť, ani nevytvára sociálne či filozofické otázky. Porovnáva síce dve národy, ale robí to príliš okato. Inak proste len zaznamenáva časový úsek v živote dvoch ľudí, bez hĺbky, bez príbehu či cieľa. Nudne a povrchne. Ale na R.O. Skogsrod bol vskutku nádherný pohľad. ()
Galerie (22)
Photo © 48. MFF Karlovy Vary
Zajímavosti (1)
- Ve filmu se objeví na nočním stolku Sanny (Ragni Orsal Skogsrod) kniha Henninga Mankella, švédského spisovatele detektivek. V šuplíku téhož stolku je DVD filmu Enskilda samtal (1996) švédského režiséra Ingmara Bergmana. Dcera Ingmara Bergmana Eva je manželkou Henninga Mankella. (tomas.sulc.7)
Reklama