Režie:
Michael HanekeScénář:
Michael HanekeKamera:
Jiří ŠtíbrHrají:
Ulrich Mühe, Susanne Lothar, Frank Giering, Felix Eitner, Johannes Silberschneider, Paulus Manker, Martin Brambach, Monica Bleibtreu, Udo Samel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Filmová adaptace stejnojmenného románu Franze Kafky popisuje marnou snahu zeměměřiče K. (Ulrich Mühe) proniknout do Zámku nedaleko vesnice. Nedaří se mu ale získat ani povolení pro svou práci ani navázat potřebné kontakty. K. naráží na byrokratické překážky a v nehostinném prostředí vesnice se cítí velmi osamocen. Čím víc se K. snaží situaci vysvětlit, tím víc se vše komplikuje. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (43)
...Ako sa jeden zememerač K. vypravil za očakávanou a vytúženou prácou na miesto istého ZÁMKU, vedľa sedliackej, primitívnej, zaostalej OBCE, kde ho zrovna neprivítali s otvorenou náručou. Už som bližšie charakterizoval, kam vlastne ZAKOTVIL, a práve tam nemajú absolútne žiadneho výraznejšieho POCHOPENIA - pre jeho kariérny CIEĽ. Panuje tu zvláštna, depresívna, úzkostlivá atmosféra, ktorá sa čoraz viac podtrhovala, zvýrazňovala, umocňovala a znásobovala ! Skrátka, v kuse mu hádzali velikánske polená pod kolená ! Hm... brutálne úzkoprsé lipnutie na úradných predpisoch !!! A tak, ako je stále viac vyčerpanejší hlavný herecký predstaviteľ Ulrich Mühe, stávam sa i ja oveľa ustatejším, že tých stodvadsať filmových minút, je pre mňa extrémne vyžmýkaných ( až by som normálne plakal... ), radšej by som ZVOLIL tento „ústredný trojlístok” , v súbežných, kontroverzných, rakúskych FUNNY GAMES, kde sa taktiež objavili Mühe, Lothar a Giering, ako v tejto nudnej verzii Michaela Hanekeho, ktorý ma totálne NASRAL ! Je to taký nemastný, neslaný, odpudivý snímok, v ktorom sú starí - známi herci, ktorých si jedine vychutnám v „zábavných hrách” , ak by som mal byť z Hanekeho c-e-s-t-a ! Pochválim aspoň rozprávača, ktorý ma pravidelne informoval o dôležitých pilieroch samotnej Kafkovej knižnej predlohy. ()
Měl jsem tu čest nejdříve zhlédnout Zámek z roku 1968 a potom až tento z roku 1997 a musím říct, že dřívější snímek byl mnohem lepší. Jak prostředím, špinavostí, lepšími herci, pochmurnou, temnou a beznadějnou atmosférou, zkrátka byl lepší celkovým zpracováním. Tenhle film určitě není špatnej, má však delší časový rozsah, což působí dost nudně. Chybí mu taková ta divná špinavá atmosféra a příběh působí, jakoby se odehrával v nedávné době, oproti staršímu Zámku z roku 1968, který působí, že se odehrává někdy před první světovou válkou. Jinak obsahuje skoro stejné scény, akorát s delšími dialogy. Konec taky není úplně jasnej. Ale jsem rád, že jsem mohl zkouknout oba filmy pár dnů po sobě a můžu tak srovnávat. Ještě bylo docela zvláštní, že je zde úplná absence hudby, což dodává tomuto filmu zvláštní ojedinělost. ()
Nemohu byt objektivni,protoze Kafkuv Zamek je podle me jednou z nejlepsich svetovych proz, co byly kdy napsany... Haneke nastesti nic nekazi a nenici, neexperimentuje, zcela pochopil ducha predlohy a se vsi zziravou a tragickou komicnosti ho prenesl do filmu (cili porad je film vice "Kafkuv", nez "Hanekeho" - zaplatpanbuh) - hostinsky, Frida, Barnabas, pomocnici, K., i cela vesnice vypadaji skoro presne tak, jak jsem si je predstavoval a dokonce i pro Hanekeho typicky odstup je zde utlumen...cili "jen" (jako by to bylo malo !!!!) nezkazeno, i když kniha je pořád jen jedna... ()
Dobré, s přesnými citovanými pasážemi, hanekeovsky fragmentované. Příklad věrnosti (lze popřemýšlet, zda tomuto počinu ale zase na druhou stranu nechybí interpretace, inscenace je soustředěná přísně zase do sebe, jako Kafkův román, nevytváří vlastní autorský kosmos...). Svým pojetím film razantně dociluje efektu absolutní nejasnosti ve významu vyprávění, pocitu objektivity, neutrality, přesně podle znaků Kafkova textu. Za celý film neuvidíme jedinkrát kopec se zámeckým sídlem, ani jednou nepohlédneme vzhůru. Kamkoli před sebe, do prostoru. To je tíseň! Nelze nikam proniknout, kafkův fikční svět je zapečetěný a Haneke toto zvládá vytvořit. Uvěznění. Zámek. ()
Šedivý, vybledlý film - obrazně i doslova. Od slibného spojení Kafka - Haneke jsem čekal větší pecku. Tedy především jsem čekal, že režisér látku nějak pojme. Dávám přednost adaptacím Kafky, co mají svoji osobitou poetiku (Proces od Wellse či Pařízka, Proměna od Němce). Zde je vlastně všechno v pořádku, na svém místě. Jen to není moc ke koukání. Hudba chybí, kostýmy jsou šedé, kulisy jakbysmet, herci studení... Vlastně vše, co je v tomto snímku dobré, je Kafka. Jako by z něj Haneke skládal maturitu. ()
Galerie (15)
Photo © Les Films du Losange
Reklama